Nagra tankar.
Som Europé boende i London sedan 15 ar; gift, har alltid betalat skatt, involverad I samhallet pa manga nivaer, barn i skola etc etc ar det nagot irriterande att jag inte fick rosta. Det finns manga som mig har.
Det ar ocksa nagot irriterande att generationer av bidrags tagare som aldrig lyft ett finger eller betalat ett pence i skatt far rosta om mitt 'uppehalle' har.
Kampanjen pa bada sidor har varit usel. Sjalvklart ar resultatet av in/ut omoljligt att sia om, men bada sidor har varit fulla av logner och skitsnack.
Problemen vi har beror IMHO inte pa EU utan pa daligt lokalt styre, fega politiker och daliga lagar. Inget av detta kommer forandras nar vi stiger ur.
Att lander som Sverige och UK betalar mer an vad vi far tillbaka kan val inte vara nagon storre nyhet? Precis som i alla andra sociala natverk betalar det rikare mer an de fattiga? Jag skulle gissa att inom Sveriges granser finns det kommuner som betalar och kommuner som tar emot? Jag vet tex ocksa att jag personligen betalar multum och far inget tillbaka, och att det finns folk som inget betalar och far mycket tillbaka..
Problemet ar inte systemet ar fel utan implementeringen ar fel, jamvikten mellan skyldigheter/ansvar ar at helvete bade inom EU men ocksa lokalt speciellt i lander som Sverige och UK.
Jag tror pa sikt att minskade lokala regeringar ar the way forward. Brexit ar i detta avseendet sjalvklart ett stort steg tillbaka och ocksa en, om an i dagslaget liten, inskrankning pa mina personliga friheter.