bridgestone däck bra??

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Hemma
Hoj
KTM Superduke 05
bridgestone battlax bt-002 racing är det ett bra däck?? någon som prövat? jag ska ha det till att köra gata med.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag hade nog valt BT016 för att köra gata med. Jag har haft dessa på två av mina hojar både på gata och bana med gott resultat.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag har använt bt-002 på mina hojar i många år, nu kör jag med bt-003 och tycker båda fungerar utmärkt. Kör dock både bana och gata med mina. Men jag tar det lite lugnt i början bara.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Klart att dunlop alltid är bäst. Jag glömde det :glömdet

Det sa han faktiskt inte, utan bara att Bridgestone ligger långt efter sina konkurrenter med gatdäck.
Detta samt en anvisning till ett nytt test som styrker det han sa.

Inget fel i det enligt mig.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Intressant synvinkel med tanke på att Dunlop inte har utmärkt sig på ett test sålänge jag kan minnas, Alla gillar väl olika gissar jag.

Har gått från Bridgestone till numera Metzeler Sportec som jag är grymt nöjd med.

Jag skulle inte heller köpt BT002/003 för gata.

Nån som vet skillnaden på arbetstemp och hur lång tid det tar att uppnå den med ex Sportec VS Racetecdäck?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag hade BT15 på min CB1000R, det som satt på från fabrik och jag köpte den när den gått 180 mil. Hur som helst så hade jag besvär med däcket, bakdäcket stod det ganska klart i efterhand:

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=215223&highlight=inst%E4llning

Hur som helst det varade inte under hela däckets livslängd men det var ganska vidriga egenskaper det bjöd på under en nämnvärd period. En polare smetade på ett likadant däck på sin Monster och inte omedelbart men efter ett tag märkte även han av detta. Han kör både bättre och hårdare än mig så han vet hur hojen ska hanteras vilken han har haft ganska många år nu.

Dansande bakhjul vid kurvtagning är väl en ganska bra beskrivning.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Du bör inte köpa däck som är till för bankörning om du skall köra på gata. Anledningen är att däck för bana kräver en högre arbetstemperatur för att man ska få bra grepp medans ett gatdäck får önskat grepp MYCKET fortare. För att komma upp i arbetstemperatur på ett racedäck så krävs racetempo (och det är väl ingen här som är puckad nog att köra så på gata) Mao så kommer du få ett sämre grepp om du kör på racedäck än om du skulle köra på ett vanligt sportdäck, tex Michelin power pure eller liknande.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Man provar sig fram och hittar ett däck man trivs med. Har efter ett stort antal Michelin PP valt jag valt att prova Metzeler M3:tummenupp

Byter man däck vartannat år så blir det ju lite svårt att prova sig fram men och andra sidan så kvittar det ju nästan vad man lägger på i sådana fall, bara dom trycker undan vatten när det är blött.

Att läsa däcktester och faktiskt vara ärlig mot sig själv i vilka behov man faktiskt har är en bra början.
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Kastar in frågan om Bridgestone någonsin varit ett bra däck i samband med MC? Min erfarenhet med Bridgestone på MC har inte varit till det bästa, jag kan ha fel men vill bara dela med av min erfarenhet.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Kör med bt016 på min gixxer 750-06.har inte märkt nått riktigt negativt än förutom sista repan på lv270.Då jag pressade lite hårdare än vanligt så var den lite lite nervös i bakändan i nån kurva.Även kört knix kurs med dom och då funkade dom felfritt.Ska dock prova Dunlop sportmax nästa sett få se vad dom har o erbjuda.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bridgestone verkar funka för MotoGP :D

Oavsett, 016 har brister vad gäller saker som våtgrepp mm.

Bridgestone dåliga däck? Nä, skulle inte tro det.

Allt hänger på HUR snabb du är och HUR bra du är på att köra. Man körde fort redan på 80-talet med däck som var klart extremt mycket sämre än dagens sämsta. Förvisso hade man inte så jävulskt med effekt heller men oavsett...

Har själv sladdat runt banor på deras sport-touring däck 021. Det blir lite halt när tiderna går ner, så man anpassar sig. Fördelen är att det håller länge. Allt är en kompromiss men med dagens flerblandningsdäck börjar man få mycket av allt.

Nu har jag själv bytt till Dunlop SportSmart. Varför? Bra grepp i de flesta förhållanden av alla däcktest som förekommit till ett vettigt pris.

Alla är vi olika och vissa däck passar vissa hojar och förare bättre.
Prova :)

Win win?
 

h£ll-0

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2009 zx-6r
Om jag har fattat det rätt så finns det två utföranden av BT-016. Det finns en såld variant med flera zoner av gummi, där den yttersta och kladdigaste kanten har en tendens att överhetta och släppa på bandagar. Sen finns det en enklare variant som sitter på från start på många hojar och den är lite mer robust. Tror att det var på något amerikanskt forum jag läste detta. Själv har jag verkligen ingen koll.

Däremot har jag åkte tio bandagar i medelsnabbt tempo med mina BT-016 och de slits väldigt jämt och fint, men då är jag rätt mjuk och försiktig på gasen när jag har nedlägg.

Men nu när de börjar bli väldigt slitna och mitt tempo rätt skapligt så nu när jag ska byta däck så blir det inte åtminstone inte BT-016 3 zons som blir nästa däck, men att de skulle vara direkt dåliga verkar ju vara en larvig överdrift.

Har otroligt svårt att bestämma mig vad för nästa däck ska bli. Tillgång till el och däckvärmare känns som överkurs, men det ska vara ett bandagsorienterat däck.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bridgestone verkar funka för MotoGP :D

Oavsett, 016 har brister vad gäller saker som våtgrepp mm.

Bridgestone dåliga däck? Nä, skulle inte tro det.

Går lika bra att vända på det, visst det kanske funkar för bana (jag har inte en susning) men det är ju inte synonymt med att de alltid lyckas med gatdäcken. Viss skillnad på ett däck som rullar sin livslängd under ett eller två race (GP) jämtemot gatdäck som kanske rullar 600-800 mil i olika förhållanden. Inom bildäcksvärlden har jag hört alla möjliga och omöjliga bortförklaringar från däcktillverkarnas folk i landet. Kan ta Pirelli exempelvis som gör ganska fina däck med sportiga egenskaper men deras gatdäck för gemene svensson hade överlägset mest reklamationer, under en period var det nästan löjligt. De kom ut och skulle göra sina testkörningar av däcken, värmde dem ordentligt, körde med högt tryck för att få dem vibbrationsfria (runda) och tyckte att de fick till dem. Visst de var bra ett tag men sen var det skrot igen och det dom sysslade med var inget någon vanlig personbilsförare ville behöva göra för att det inte skulle vara vibbrationsSM i bilen. Hade då tillgång till balanseringsmaskin med möjlighet till att mäta fälgskevhet samt belasta däcket för att simulera det på väg. Funka bra när man kunde lämna siffror svart på vitt till generalagenten att deras däck inte höll måttet.

Nu var Pirelli bara en i mängden, Gislaved slog nog världsrekord i kordbrott under en viss serie vinterdäck osv.

Bridgestone har troligtvis lyckats producera skräp dom med, själv råkat ut för det som ovan nämnt, det labboreras ganska friskt i däckvärlden och det är inte alltid de får till det.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Du bör inte köpa däck som är till för bankörning om du skall köra på gata. Anledningen är att däck för bana kräver en högre arbetstemperatur för att man ska få bra grepp medans ett gatdäck får önskat grepp MYCKET fortare. För att komma upp i arbetstemperatur på ett racedäck så krävs racetempo (och det är väl ingen här som är puckad nog att köra så på gata) Mao så kommer du få ett sämre grepp om du kör på racedäck än om du skulle köra på ett vanligt sportdäck, tex Michelin power pure eller liknande.

Jag har kört en del med begagnade racedäck på gata, och tycker att man ska se lite mer nyanserat på det där med arbetstemp och grepp med den sortens däck. På papperet är det säkert skillnad, men ytterst få kör så ohälsosamt fort på vägen att det har någon praktisk betydelse. Vet man att man bara kommer att köra gata och inte vill köpa beggat racegummi ska man så klart sikta på något gat-orienterat, men men man halkar inte nödvändigtvis av vägen bara för att man har lagt på ett Racetech K1.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag har kört en del med begagnade racedäck på gata, och tycker att man ska se lite mer nyanserat på det där med arbetstemp och grepp med den sortens däck. På papperet är det säkert skillnad, men ytterst få kör så ohälsosamt fort på vägen att det har någon praktisk betydelse. Vet man att man bara kommer att köra gata och inte vill köpa beggat racegummi ska man så klart sikta på något gat-orienterat, men men man halkar inte nödvändigtvis av vägen bara för att man har lagt på ett Racetech K1.

Man kan mycket väl halka omkull pga dåligt grepp i kalla racedäck i en fasligt låg hastighet (egen erfarenhet :huvet) Detta var på bana. Det gick långsammare än när tant Agda rastar hunden.
Slutsats: Racedäck KAN ställa till det, och det finns ingen anledning att rekommendera nån att köpa det för gatkörning. Sen är det klart att det är billigt att köpa beg däck att köra på och bara för att man gör det så åker man inte omkull så fort det svänger lite.

Fred ut :banana
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top