Broms hjäääälp

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Jag behöver hjälp, jag trodde det skulle vara enkelt o byta bromsslang fram, men nej... jag får inte upp något tryck i slangen, hur ska jag göra?

jag fyller på b-vätska till toppen och pumpar på men nivån rör sig inget förrän man lättar på bleeder nippeln.. hjääälp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
bleeder nippeln?
du menar luft nippeln! du måste öppna den för att bilda ett flöde från bromscylinder till bromsoket för att få bort all luft i ledningen
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Monobike skrev:
Jag behöver hjälp, jag trodde det skulle vara enkelt o byta bromsslang fram, men nej... jag får inte upp något tryck i slangen, hur ska jag göra?

jag fyller på b-vätska till toppen och pumpar på men nivån rör sig inget förrän man lättar på bleeder nippeln.. hjääälp

Jag fick suga mitt ifrån oket....
Dvs. dra genom oljan med tryckluft.....


(Har en luftare som man ansluter till tryckluft.)
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Närå, nog går det fast det känns hopplöst.

Pumpa 20-30 gånger, håll in, öpnna luftskruv, luft ut, stäng luftskruv, släpp handtag, pumpa 20-30 gånger, håll in, ...

Repetera tills handtaget blir stumt (så gott som det gå), Glöm inte hålla koll på nivån, annars får du kanske börja om från början.

Ett bra tips var att trycka in kolvarna/bromsklossarna med en polygrip.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
20-30 gånger!!!!???? Vad faan har du för jäkla bromscylinder där du måste pumpa 20-30 gånger för att få upp nåt tryck?!

Jag brukar pumpa 4-5 gånger på handtaget, hålla inne det, öppna nippeln, stänga och sedan repetera. Tar kanske en 20 minuter innan man är klar. Det bästa sättet jag funnit var när jag bytte slangar, då var hela systemet tomt, men då köpte jag en nippel på claes ohlson och gängade på flaskan med bromsvätskan, siliconade för att hålla tätt, och sedan sprutade jag systemet fullt bakvägen. Luftade sedan igenom på 3 minuter och sedan var det klart! Mycket rekommenderbart! :tummenupp
 

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Glöm inte att lufta uppe vid huvudcylindern (skangarnas infästning vid styret).
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
testa även att skaka på romsslangen! och se till så ingen del av slangen ligger ovanför huvudcylinder för då lägger sig luften där och stoppar upp

Monobike skrev:
Jag behöver hjälp, jag trodde det skulle vara enkelt o byta bromsslang fram, men nej... jag får inte upp något tryck i slangen, hur ska jag göra?

jag fyller på b-vätska till toppen och pumpar på men nivån rör sig inget förrän man lättar på bleeder nippeln.. hjääälp
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Freppa skrev:
20-30 gånger!!!!???? Vad faan har du för jäkla bromscylinder där du måste pumpa 20-30 gånger för att få upp nåt tryck?!

Jag har en faan jäkla Nissin.

Faktum att de första 20 gångerna (a 20 rep) så blev det inget kännbart tryck i handtaget alls. Faan jäkla alltså.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Sätt en slang på luftnippeln ned i en flaska/burk med bromsvätska i. Fyll bromsoljebehållare full, pumpa nu olja genom bromledningen, obs! Det får inte bli tomt i behållaren!
När du pumpat igenom den mängd som motsvara 2st behållare
prova att stänga vid oket och se om du får något tryck i bromsen.
Om inte, då har jag inga fler tips.
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Ah mycket pul bara. Jag byte till stålomspunna fram alldeles nyligen, hade i princip ingen aning om hur man skulle gå till väga, hade bara läst på lite här på forumet. Först drog jag åt alla skruvar och trodde på något dumt sätt att det skulle komma ner ändå, pumpade och pumpade. Fick mer kramp än något annat.

Hmm, lättade på nippeln nere vid oket, väntade tills det nästan rann. När det gjorde det tryckte jag till på handtaget satte tebax skruven Woila! Nu tog det bra efter knappt 10 tryckningar, lämnade sedan bromsvätske behållaren öppen i 2 dagar för att få ut alla "slöa" bubblor. (det var ändå snö ute) sedan dess har det funkat kanon, djävla mycket bättre än mina original kan jag säga. Alltid 2 fingrar max nu mer. Inga som helst problem att låsa det hjulet.

//Fredda
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Re: Re: Broms hjäääälp

Mcbudet skrev:
testa även att skaka på romsslangen! och se till så ingen del av slangen ligger ovanför huvudcylinder för då lägger sig luften där och stoppar upp

Jag knackar på slangen med ett skruvmejselhuvud eller liknande medans jag pumpar. Det brukar lossa det mesta av luftbubblorna. För att kunna hålla bromscylindern lite högre upp och sträcka ut slangen, monterar jag bromscylinder och handtag på en förlängningsbit till hylsnyckelsatsen (har samma diameter som styret) - kanonbra att hålla i.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Fredda66 skrev:
lämnade sedan bromsvätske behållaren öppen i 2 dagar för att få ut alla "slöa" bubblor.

Eftersom det var vinter så kanske luftfuktigheten var rätt låg, men annars är det inte rekommenderbart att lämna bromsvätskan öppen mot luft. Fukt i luften binder sig i vätskan -så får du en del intressanta fenomen med ångbildning i systemet när du kör hårt med grejorna.

EDIT/Tillägg: Precis som ovanstående talare, så är det alltid en hit att knacka/daska lite på slangarna med något. Och ytterliggare ett tips är att när man tycker man är färdig med luftningen trycka ihop handtaget, dra ett buntband så att trycket ligger på hela tiden i systemet, och låta det vara trycksatt över en natt. Gärna med hela systemet lossat och vinklat så att den absolut högsta punkten blir huvudcylindern.

EDIT2/ Borde det inte vara dags för att lägga ut en FAQ om luftning av bromssystem? Detta är en sån typisk tråd som dyker upp med ca 1-1½ veckas intervall...

/J
 
Last edited:

Ugkarlberg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Kungsör
Hoj
1947 H-D Storsida, 1965 H-D Electra,2006 H-D V-rod, 1981Yamaha XT500, 2010 VW Trike
Glöm inte att lufta uppe vid huvudcylindern (skangarnas infästning vid styret).

Precis! Ibland måste man lufta huvudbromscylindern på styret. Öppna banjobulten som håller slangen. Tryck in bromshandtaget och håll det inne medan du drar åt bulten igen. Släpp handtaget. Öppna bulten igen och tryck in hantaget osv... Även fast det rinner bromsvätska ur luftnippeln så betyder inte det att det inte finns luft i systemet.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top