Broms hjälp!!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nu har jag mekat på min Magura huvudcylinder och blev lite konfunderad över ett par grejer. (efter provkörningen)

Fråga 1:
Den där gummipluppen (vet ej dess namn, stor svart gummigrej, går ej att missa när man öppna behållaren) som sitter i vätskebehållaren.
Vilken funkton har den?
Och hur ska den se ut när den är rätt i satt? Min har två lägen, fullt utdragen och indragen/hopfälld. Konstruktionsmässigt ser den ut som om den ska vara i hopfällda/indragna läget. Men det funkade med den utdragen också.
Så, varför är den där och vilken funktion fyller den, och hur ska den se ut... :tungan

Fråga 2:
När ni bytt huvudcylinder, har det tagit ett tags körning för att få grejerna att fungara optimalt?
Min fungerade skit rent ut sagt de första 2-3 kilometrarna. Gick f-n inte att göra en stoppie, inte ens nära...
Men efter en halvmil med normalt (...) stadskörande så kändes det som om grejerna lirat ihops sig, inga problem att göra stoppies nu...
Är detta normalt?
Om inte, vad har jag gjort för fel.
(halvfull vätskebehållare, luftat som f-n både på bromsok och huvudcylinder, allt kändes bra när man stog still)

Fråga 3:
Någon som vet hur man får längre fingar?? :gnissla

:hej

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Fråga 1. Din Gummiplupp skall vara utdragen. Detta är en tättning + något annat oms inte jag kan svara på.

Fråga 2. Rätt nivå i behållaren samt en jävla massa luftning och bromsvätska så skall det någon bli bra. Om du luftar nere vid bromsoken så skall du tänka på att luft faktiskt stiger så det är inte helt enkelt att få ut allt luft.

Fråga 3. Nope.

lycka till med Tillern, det var inte igår den var ute på vägarna

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:)

Tackar!!
Maguran sitter på XRen. :)
Blir till att peta ut den i utdraget läge då.

Jag höll på att bli galen på den där jä-la luftningen... Men Maguran har ju en nippel däruppe också, tog ett tag innan jag tänkte på den... :lol

Tillern fick nytt bakdäck och nytt batteri igår. :)
Körde ju slut på däcket förra veckan, typ premiär tur. Knappt kört den på två år...
Men nu är motorproblemet borta. Startproblemet borde vara löst, och med nytt däck så är jag nästan redo för Nationaldagsturen. Bara lite pyssel kvar. :)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Otee skrev:
2192430 Fråga 1. Din Gummiplupp skall vara utdragen. Detta är en tättning + något annat oms inte jag kan svara på.

Så, då var det fixat. Plupp i utdrage läge (den var det under provkörningen också, men jag trodde den skulle vara tvärtom så jag ändrade... )

Om någon kan den andra funktionen på pluppen så är jag fortfarande intresserad av vad den funktionen är. :)

spirre

Riders of Helsingborg
Gick med
16 May 2003
Hoj
Ducati 750 Sport -01 | KN Filter,Ducati Performance Kolfiberbössor - R.I.P. 2008-09-01
Putte, ett bra tips till luftningen..

pumpa som satan tills du känner att den e riktigt hård..
sätt sedan ett buntband om & låt den stå över natten med tryck... sen släpper du den dagen därpå & sen har du en broms verkan som heter duga :tummenupp

Gick med
12 Jul 2003
Hoj
The Beast

Bifogat

• 4432.jpg
    4432.jpg
    35.2 KB · Visningar: 47
Last edited:

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zmurfen skrev:
2192593 Din tok,den ska vara ihoptryckt o oljenivå enligt märkning. :fatta!

Fyll på upp till rätt nivå efter luftning e färdig sen lägger du i din gummi tätning ihoptryckt o skruvar på locket :tummenupp

Tips 1 är gratis:
Tryckluftsdriven bromsluftare från Harald Nyborg,luftad o klar på max 5 minuter.

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=4432&n=20100&KundeID=

Tackar.

En sådan där får jag försöka hitta. Luftning av Beringer oket har börjat anta traumatisk nivå... :tungan.

Får väll ändra gummipluppen igen... :hihi

Ska testa den där metoden spirre :)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
PutteLiten skrev:
2192455 Tillern fick nytt bakdäck och nytt batteri igår. :)
Körde ju slut på däcket förra veckan, typ premiär tur. Knappt kört den på två år...
Men nu är motorproblemet borta. Startproblemet borde vara löst, och med nytt däck så är jag nästan redo för Nationaldagsturen. Bara lite pyssel kvar. :)

Det där ser jag, du är nu inflyttad på ordinarielistan! :yoparty

Gick med
12 Jul 2003
Hoj
The Beast
Dede skrev:
2192978 Ingen som råkar ha en sån (eller liknande) till låns någon gång. Ska försöka bättra på känslan i trajjan bromsar. Nästa steg blir väl att byta cylinder för att få till det :3freak
Inga problem,bara o svänga förbi nån dag :tummenupp

Robz

Guest
Otee skrev:
2192430
Fråga 1. Din Gummiplupp skall vara utdragen. Detta är en tättning + något annat oms inte jag kan svara på.
Fråga 2. Rätt nivå i behållaren samt en jävla massa luftning och bromsvätska så skall det någon bli bra. Om du luftar nere vid bromsoken så skall du tänka på att luft faktiskt stiger så det är inte helt enkelt att få ut allt luft.
Fråga 3. Nope.
lycka till med Tillern, det var inte igår den var ute på vägarna

1. Hmmmm... Zmurf har redan svarat hur det förhåller sig, men kan fylla på med att funktionen är att fylld behållare med IHOPTRYCKT bälg, gör att om/när oljenivån sjuker, förhindrar bälgen att ny fuktig luft kommer i kontakt med oljan genom att sträcka ut sig o följa oljenivån. Funkar som ett tätningsmembran. Gör du tvärtom, får du inte plats med mycket olja och bälgen som inte kan vidga sig mer släpper igenom luft vid sjunkande oljenivå.

På 2 fanns där ett bra tips om att lägga på tryck (genom t ex buntband) över natten, trycket gör att bubblorna minskar i diameter o smiter lättare förbi till avluftningsställena. Släpp dock inte buntbanden förrän efter första "luftningssläppet" :tummenupp

På 3 - visst har du väl en 4-läges "ratt" på bromshandaget?? Skruva den till 1 och även min 9-årige som kommer åt för stoppisar :tungan

/ :mattias

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:hihi

Tackar

3. Jo nu när jag justerat coch luftat, justerat och luftat.. etc... SÅ tar bromsen lite längre ut. Innan var jag ju tvungen att ha den långt ut då den inte tog max förän ända in... :gnissla

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Jag har fått tipset att försöka hålla oket över pumpen så att nippeln blir högsta punkt. Har aldrig behövt nyttja tipset då luftningen har funkat bra ändå, men det kan vara värt ett försök om inget annat fungerar.
( Tänk dock på att gärna ha bromspads samt nåt emellan dem då detta utförs, har en vän som inte tänkte på det och då blev det många kolvar på garagegolvet =) )

Ursäkta att jag har virrat in mig på er fina forumdel :)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Heh, tja, jag har en nippel på huvudcylindern, så hur jag än gör kommer en nippel vara överst. :)
Det var också denna som jag tillslut luftade innan det blev bra.

Och, helt ärligt orkar jag inte vända cycklen up och ner heller... :tungan :hihi

Gick med
12 Jul 2003
Hoj
The Beast
PutteLiten skrev:
2201923 Heh, tja, jag har en nippel på huvudcylindern, så hur jag än gör kommer en nippel vara överst. :)
Det var också denna som jag tillslut luftade innan det blev bra.

Och, helt ärligt orkar jag inte vända cycklen up och ner heller... :tungan :hihi

Pumpen luftar du naturligtvis sist,med fördel dagen efter :tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zmurfen skrev:
2202237 Pumpen luftar du naturligtvis sist,med fördel dagen efter :tummenupp

yes.gif
yes.gif
Prexis vad jag gjorde.
Fast, jag visste inte att jag skulle vänta en dag... :lol Bromsen sög fortfarande dagen efter så jag lufta mer och så vart det bra :)

Dock skulle jag vilja ha en ny nippel till huvudcylindern, förra äraren misshandlade den lite (eller så är den bara av förmjukt material...)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år