Bromsarna är konstiga

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hej.

Tog i morse årets första längre tur med surgixxern. Åkte de 18 milen till jobbet och låg och matade mil i ganska hög hastighet. Mellan 150-190 gick det i större delan av resan. Dock så märkte jag något konstigt. När jag efter 12 mil behövde bromsa kraftigt så pulserade det i bromshandtaget väldigt kraftigt och det kändes som hela cykeln hoppade. Min första tanke var att bromsskivorna hade blivit sneda men det borde väl inte uppstå så under färd? Kan det vara felaktigt slitna belägg eller något annat? Värt att nämnas är kanske att jag körde hojen i fredags och då inte hade några tendenser till konstiga bromsar. Dock körde jag bara 5 mil då. Igår så fyllde jag i lite bromsvätska då det var lite för lite i behållaren. Kan det vara problemet?

Jag sökte i forumet och hittade en tråd där det pratades om felaktigt slitna belägg. Vad tror någon som kan mer än mig (de flesta) att det är för fel och hur får jag enklast ordning på det.

Vore hemskt tacksam för hjälp.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Överhettning kan mycket väl leda till att dom blir lite skeva.
Antingen om du kör brutalt eller att dom legat på.

Kör man vinter och kör med upphettade skivor genom en vattenslask samling så kan det också inträffa.

Är dom flytande brukar dom ibland bli bra igen efter ett tag.

Är bromsskivorna mycket lite skeva - så att det inte märks när dom är kalla så märks det sen när dom är varma.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Någon kolv som kärvat till sig under vintern så det klämmer beläggen ojämt?

Kan testa att klämma tillbaka kolvarna och pumpa ut dom igen,gärna med lite bromscylinderfett på dom innan du klämmer in dom.

Annars låter det som skivor som börjat bli skeva,inte haft på hojen men på bilen,i början när det inte var så allvarligt så kändes det bra ända tills man nöp ordentligt.

Henrik

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det flytande skivor kan någon av "nitarna" ha skurit så att skivan inte längre flyter, då får man den upplevelsen i handtaget...

Eller så har du glömt kvar skivbromslåset :hihi

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har du fyllt på bromsvätska och hällt i lite för mycket så kan kolvarna få problem att gå tillbaka. Ligger då beläggen på på ena sidan så får du ojämnt varma skivor och dom slår sig.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...