Bromsbelägg - vad är vad ?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
letar nya bromsbelägg på ebay.
men det är ju en djungel om man inte köper orginal hos sin återförsäljare (läs orginal).

så nu vill jag reda ut alla olika sorters belägg, ämnen mm mm
så alla bromsgurus får gärna hjälpa till.


tillverkare, vilka som är bra vs dåliga
-----------------------------------
SBS
GOLD Fren
EBC
GALFER (funkar med alla skivor?)


Typer
-----------------------------------
sintrade
osintrade
keramiska
karbon


vilka man skall ha för
-----------------------------------
bankörning
gata/mest lik orginal
gata, med upp till 10 bankörningar om året (ca)


vilka som blir varmast snabbast
vilka som mattas efter hård körning
vilka som har best verkan
vilka som håller längst
vilka som slits fortast



kopiera & fyll på med fakta
skriv gärna personliga erfarenheter av de olika typerna längst ner i ditt inlägg
---------------------------------------------------------------
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tänk på att du sliter mer på skivorna och bygger upp mer värme i dem med hårdare belägg och att vissa beläggs bromsdamm är mer frätande mot t ex lacken på fälgarna. Dessutom arbetar beläggen bra i olika temperaturer. Kör du gata vill du att de ska fungera även kalla. Väldigt ofta räcker en bra bromsvätska väldigt långt, men dem bör man byta oftare än standardvätskorna.

Originalbeläggen till din Yamaha är säkert något standardbelägg som går att få tag på även utan Yamaha kartongen de levereras i. Säkert någon på forumet som har koll på vem det är och var man beställer dem. T ex när du köper elektronik till bilar så kommer den från Bosch. Bromsbelägg till några av Porsches modeller kommer t ex från Textar. Bromsok och skivor många biltillverkare använder sig av kommer från Brembo etc.

Jag hinner tyvärr inte skriva mer, för jag har ett flygplan att passa och väska att packa. Bra tråd, jag tror säkert att diskussionen kommer att komma iång. Om inte ställ frågan på race-forumet. Där kommer du säkert att få massor med synpunkter och tips.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
De här är en djungel varje gång :p Kollar på EBC och Ferodo men shit vad ska man välja :p
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
dax för mig med nya belägg, har letat lite på ebay.se hittade en som heter kyoto, bra pris var det men jag vill kunna få stopp på släden när jag behöver.. den som har erfarenhet om dessa kan gärna berätta hur dom var:)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det här är nog lika svårt som däck där även tycke o smak kommer in. Körstil, långlopp eller kortlopp?! Material i skivan.

Ferrodo och Galfer sintrade har jag tyckt funkat bäst för mig.
Mest bana. Har kört på både originalskivor och eftermarknads av blandat material.

Sintrade brukar vara de lite rejsigare beläggen vara från de tillverkrare jag kört på men är ingen regel så se upp och läs på om respektive belägg hos tillverkaren.

Bak har jag alltid haft billigast möjliga från sbs, ferrodo. Aldrig brytt mig då jag använder baken väldigt lite och det verkar ha väldigt lite betydelse vad jag sätter där.


Någon slags lista på belägg vid bankörning:
********************************************

Carbon lorraine verkar vara belägg man antingen hatar eller älskar. Hört båda... Ingen erfarenhet själv.

SBS verkar slitas jäkligt mkt om man håller bra tempo. För mig har dem fungerat hyggligt men en del tycker dem är skit då dem slits för mkt.

Premier sintrade har många klagat på glasning men de har funkat hyggligt för mig.

Brembo har många lovordat men aldrig testat dem själv.

Galfer skall man nog försöka hålla sig till de lite dyrare och rejsigare beläggen typ C43, C44, C55. De med bara siffror typ 1370 osv har en hel del haft problem med glasning. Inte jag personligen dock.

Ferodo Verkar många tycka funka bra utan att vara bäst.

Original Verkar inte vara så tokigt vid långlopp eller om man inte tillhör eliten. Personligen har jag inte tyckt om dem till mina Suzuki dock. Frågan är ju dock vem som är tillverkaren bakom då inte alla hojmärken har egen tillverkning.

*********************************************

Mer matnyttigt hittar ni på:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=146107

Det är min erfarenhet eller vad jag hört andra säga och absolut inget seriöst test bakom.
Vore kanon om någon mer erfaren försöker speca upp en bättre lista av något slag.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det här är nog lika svårt som däck där även tycke o smak kommer in. Körstil, långlopp eller kortlopp?! Material i skivan.

Ferrodo och Galfer sintrade har jag tyckt funkat bäst för mig.
Mest bana. Har kört på både originalskivor och eftermarknads av blandat material.

Sintrade brukar vara de lite rejsigare beläggen vara från de tillverkrare jag kört på men är ingen regel så se upp och läs på om respektive belägg hos tillverkaren.

Bak har jag alltid haft billigast möjliga från sbs, ferrodo. Aldrig brytt mig då jag använder baken väldigt lite och det verkar ha väldigt lite betydelse vad jag sätter där.


Någon slags lista på belägg vid bankörning:
********************************************

Carbon lorraine verkar vara belägg man antingen hatar eller älskar. Hört båda... Ingen erfarenhet själv.

SBS verkar slitas jäkligt mkt om man håller bra tempo. För mig har dem fungerat hyggligt men en del tycker dem är skit då dem slits för mkt.

Premier sintrade har många klagat på glasning men de har funkat hyggligt för mig.

Brembo har många lovordat men aldrig testat dem själv.

Galfer skall man nog försöka hålla sig till de lite dyrare och rejsigare beläggen typ C43, C44, C55. De med bara siffror typ 1370 osv har en hel del haft problem med glasning. Inte jag personligen dock.

Ferodo Verkar många tycka funka bra utan att vara bäst.

Original Verkar inte vara så tokigt vid långlopp eller om man inte tillhör eliten. Personligen har jag inte tyckt om dem till mina Suzuki dock. Frågan är ju dock vem som är tillverkaren bakom då inte alla hojmärken har egen tillverkning.

*********************************************

Mer matnyttigt hittar ni på:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=146107

Det är min erfarenhet eller vad jag hört andra säga och absolut inget seriöst test bakom.
Vore kanon om någon mer erfaren försöker speca upp en bättre lista av något slag.


Nu har ju tex CarbonLorraine flera olika beläggmaterial, likaså SBS och även ferodo och säkert resterande märken.

Så vilka material hos de olika tillverkarna ogillar du och gillar? Annars blir det helt värdelöst, jag har tex till samma hoj provat 4 olika SBS belägg och 3st av dem fick direkt underkänt och den 4e underkänt men med lite mer åka verkar det som att 4e varianten har börjat fungera som det är tänkt.
Är SBS då bra eller dåliga?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Återkommer med lite mer info angående modellnummer och dylikt, ja vet att min lista är väldigt bristfällig och önskar att någon med mer erfarenhet kunde fylla på med matnyttigheter. CL har jag inte testat själv som sagt.

Sedan är det subjektiva bedömningar som vanligt då ingen av oss har tillräckligt tillförlitlig data att basera allt på.

JA enligt dig är dem ju SBS dåliga generellt sätt men det finns ett undantag. Vad är det för material och modellnummer på de SBS då?


Nu har ju tex CarbonLorraine flera olika beläggmaterial, likaså SBS och även ferodo och säkert resterande märken.

Så vilka material hos de olika tillverkarna ogillar du och gillar? Annars blir det helt värdelöst, jag har tex till samma hoj provat 4 olika SBS belägg och 3st av dem fick direkt underkänt och den 4e underkänt men med lite mer åka verkar det som att 4e varianten har börjat fungera som det är tänkt.
Är SBS då bra eller dåliga?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sintrade och keramiska skulle jag spontant utgå från att vara samma sak, ett "friktionsökande" pulver pressas och hettas upp så att kemiska bindningar uppstår mellan kornen. Osintrade belägg så är det en form av lim som håller ihop pulvret som är "friktionsökande". Limmet tål inte lika hög värme som enbart pulver, varför osintrade belägg får en glasliknande yta lättare än sintrade belägg ifall det bromsas varmt.

Förklarat av min käre föreläsare Lars Vedmar i kursen Transmissioner (som självklart inte skulle slänga sig med termer som "friktionsökande" men eftersom det är ett tag sedan detta förklarades och att det är måndag så får dessa termer duga).

Således ger sintrade belägg bättre bromsverkan (enbart "friktionsökande" ämne och inget lim) och har bättre värmetålighet, i en ideal värld då.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Jag köpte precis sumo brakes kevlarbelägg på ebay bara för att testa bland det billigaste jag kunde hitta. 365 spänn för belägg runtom men bara bytt bak hittills. Kändes till att börja med inge vidare men jag får återkomma om några dar.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Har på min R1:a med originalskivor testat följande:
Originalbelägg; Mycket bra bromsverkan kalla, och mycket bra bromsverkan varma, aldrig några tendenser till fadning trots mina 105 kilo och inbromsningar i nerförsbacken på Gotland ring i 30 minuterspass. Håller sjukt länge med min körstil. Betyg 5
Galfer G1375; Odugliga kalla. Fick enmärkning på besiktningen för dålig bromsverkan till och med. Funkar bra varma, men inte ett dugg bättre än original då heller. Betyg 2.

Nu har jag ISR-skivor, och till dessa rekommenderades SBS DC (Dual Carbon). Bromsverkan direkt ur garaget (helt kalla) är kass, efter ett par inbromsningar vid rödljus eller körning på väg så är bromsverkan acceptabel. Varma är de bra och asvarma (hård bankörning) är de outstanding! Betyg 4.

Så för gatkörning är det absolut originalbelägg jag rekommenderar. För bana likaså faktiskt om det handlar om bandagar på halvsnabb nivå. När det gäller att få ut det allra sista så är det nog vettigt att jaga tag på vassare belägg, och då funkar SBS DC kanon anser jag. Jag har även sintrade SBS-belägg hemma, men de är oöppnade och inte testade än.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bak på gatan skulle jag köra icke sintrat material. Snällare mot skivan och skriker mindre. Brembo CC eller SP som du länkade till är bra grejer.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kör/t med original eller SBS motsvarande på mina hojar och tycker båda fungerat lika bra. Alltifrån pendling till bana, dock inte med något sportigare än street och sporttouring.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Personligen. Hatar jag allt som hat med bromsklossar att göra. Har börjat tro på förbannelser. Får aldrig riktigt till det. Varken på mina mtbs eller scootrar eller motorcyklar. Köpte galfer nån gatuvariant till min hoj senast. Nja det går att låsa framhjulet. Men vägen dit är biter dåligt. Biter dåligt. Nästan låser hjulet. Man får nypa med alla fingrarna. Skall gå tillbaks till original. Funkade bra på mitt xjr-lok iallafall. Minns att skiten nöp bra med bara lillfingret
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Bak på gatan skulle jag köra icke sintrat material. Snällare mot skivan och skriker mindre. Brembo CC eller SP som du länkade till är bra grejer.

Då blir det nog ett par Brembo SP:)

Förresten vad är CC, SP, SC, SA på Brembos bromsbelägg...:)???
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top