Har en XJ900 från -85. På besiktningen fick jag påpekande om att jag borde byta bromsbelägg fram, för det var inte mycket kvar. Köpte beläggen samma dag, men det dröjde till för ett par veckor sedan då jag skulle göra själva bytet.
Lätt som en plätt, det där gör jag innan middagen. Det var då det började...
Loss med gamla beläggen nemas problemas. Men för att kunna sätta dit de nya måste man trycka in kolvarna. Rör sig inte en mm. Jaja, får väl plocka isär skiten. Blir ju ingen riktig renovering då jag inte har några nya tätningar för kolven.
Jävlar vad jag fick hålla på för att få loss kolvarna, sedan göra rent bakom de gamla tätningarna o.s.v. Kolvarna rena och fina, allting sitter på plats. Ganska nöjd, fast kl. är närmare 22 på kvällen, sen middag blir det.
Och luft i systemet har man ju läst både här och där att det får man bort lättast genom att trycka bromsvätskan nerifrån och upp. Har en oljekanna enkom för det här, då jag höll på med kopplingen på bilen för ett tag sedan.
Men hur fan jag än bär mig åt med luftningar hit och dit så uppför sig bromsen som en mjuk svamp. Visst, jag kan skaffa stålomspunna slangar, men jag tror ju liksom inte att det hjälper då bromsarna var bra och stumma innan mitt debakel med oken.
Vad har ni för teorier?
Kan tillägga att bromsarna tar bra så jag kan fortfarande köra hojen, men det skulle kännas bättre med mindre svamp där.
Lätt som en plätt, det där gör jag innan middagen. Det var då det började...
Loss med gamla beläggen nemas problemas. Men för att kunna sätta dit de nya måste man trycka in kolvarna. Rör sig inte en mm. Jaja, får väl plocka isär skiten. Blir ju ingen riktig renovering då jag inte har några nya tätningar för kolven.
Jävlar vad jag fick hålla på för att få loss kolvarna, sedan göra rent bakom de gamla tätningarna o.s.v. Kolvarna rena och fina, allting sitter på plats. Ganska nöjd, fast kl. är närmare 22 på kvällen, sen middag blir det.
Och luft i systemet har man ju läst både här och där att det får man bort lättast genom att trycka bromsvätskan nerifrån och upp. Har en oljekanna enkom för det här, då jag höll på med kopplingen på bilen för ett tag sedan.
Men hur fan jag än bär mig åt med luftningar hit och dit så uppför sig bromsen som en mjuk svamp. Visst, jag kan skaffa stålomspunna slangar, men jag tror ju liksom inte att det hjälper då bromsarna var bra och stumma innan mitt debakel med oken.
Vad har ni för teorier?
Kan tillägga att bromsarna tar bra så jag kan fortfarande köra hojen, men det skulle kännas bättre med mindre svamp där.