Bromsdelar till Honda civic 1,5 92:a, vad passar?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har bromsarna på min kära civic sagt upp sig ordentligt. Fick "bra-att-veta"-anmärkning redan på besiktningen om rost på skivorna, och nu när jag körde senast så började det gnissla som fan från vänster fram. Det visade sig senare vara ett av beläggen som sagt tack och godnatt och fullständigt desintegrerat (det blev pulver av skiten). Så nu är det dags att byta både skivor och belägg fram (förhoppningsvis inte mer än så).

Problemet är bara att jag inte vet riktigt vad som passar eller vad som funkar... Biltema har ganska gott om delar listade till Civic, och skivor för 200 kr styck känns svårslaget... Frågan är bara om de passar till min bil?
I listan så har de två varianter av skivor, en till civic 8?-91 och en till övriga modeller. Det är bara det att just min modell, civic 1,5 92:a inte finns med. Civic 1,6i 92 finns med, och det är samma skivor till den som till en massa andra årsmodeller och motorditon. Funkar de på min med?

Vågar man över huvud taget satsa på biltemabromsar? Har googlat lite och hört blandade meningar, men de flesta verkar ändå tycka att skivorna funkar bra och att en del (ojämn kvalitet) backar funkar... Och när Mekonomens skivor är ca fyra gånger så dyra och backarna mer än dubbelt så dyra så känns det ganska motiverat att komma undan billigare om det går... Jag menar, renovera bromsarna för mer än halva bilens inköpssumma...

Visst är bromsarna viktiga, så jag vill inte tumma på kvaliteten och vara dumsnål. Men om det går att spara pengar så vill jag göra det. Någon som vet?

En annan grej är att jag måste få klart bilen så fort som möjligt då jag använder den i jobbet, och mekonomens delar är beställningsvara medan biltema har sina på hyllan... Så om biltema funkar kan jag ha bilen klar imorgon (vilket vore ultimat), annars får jag vänta ett par dagar på att mekonomen ska få hem...

Hjälp snälla!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har fått höra nu att skivorna ska passa, så jag tänker testa dem imorgon. Några åsikter om biltemabelägg till bilar då?

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Ett tips är att kolla på www.meca.se Där knappar du in ditt regnummer. Kollar efter prylen du ska ha. Sedan klickar ud på den och scrollar ner.
Där står det vad den passar till för fler bilar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ett tips är att kolla på www.meca.se Där knappar du in ditt regnummer. Kollar efter prylen du ska ha. Sedan klickar ud på den och scrollar ner.
Där står det vad den passar till för fler bilar.

Lysande, tack!

Där står det att den ska passa både min civic och alla de övriga som biltema listar... Det enda som är märkligt är att biltema specar sin till 262mm diameter och mecas står på 240...:va Får ta med mig originalskivan och jämföra med imorgon. Antar att de inte är kompatibla om det skiljer så mycket, men frågan är ju hur listningen kan skilja så mycket... Jag menar, passar det inte så måste väl folk ha reagerat på det tidigare?:va

Last edited:
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen