Bromsen strular - Jobbig dag

Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Har precis kommit hem, var nu mot slutet av dagen på teater med skolan. När jag stolt gled ned mot stan från skolan, hände helt plöstsligt något mycket märkligt. Utan för stationen bara segade den ner, blev väldigt förvånad när motorn tvingades gå ned i varv.

Nervös och irriterad åkte jag in till kanten, och undersökta vad som hänt. Ser du hur det ryker från bromsoket baktill! :brinnerup
Skivan är brännande het, ovanligt het.

Så, här stod jag, dåligt placerad, en icke rullande hoj och en tid att passa. :död

Börjar genast konka bort hojen, och ställer den lite snyggt brevid ABB Huset. Bakhjulet snurrar inte, så jag bar den baktill så gott jag kunde. :näsblod


När teatern är slut och jag ska gå bort och kolla hur hojen nu mår, saknas en hanske... Nån stackars människa har nog troligtvis plockan ENA handsken ur min hjälm. Suck, nu början man bli riktigt besviken...

Kollar in hojen, och provar att rulla den. Funkade fint.. :tomten
Så, detta slutade med att jag ganska lungt och försiktigt körde hem hojen. :hihi

Vågade inte använda bakbromsen, ska snart kolla in den.
Nu har du läst långt, och här är min lilla fråga!

Varför stannade bakhjulet? Beläggen är nästan helt nya, så kanske var det dem som expanderade så pass mycket och kilade fast bromsskivan? :va

Är det något som jag bör göra? Vill ha säkra och effektiva bromsar, skulle nog inte vara så kul och låsa i 110.

Tack för att du läste, behövde bara skriva av mig lite. Känns bättre nu! :)
/mvh Johan
 

Solid snake

Guest
Beläggen har legat mot skivan, du har för mycket bromsvätska i behållaren.
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Solid snake skrev:
Beläggen har legat mot skivan, du har för mycket bromsvätska i behållaren.
Tycker inte det ser ut som det, tvärt om, ser väldigt lite ut om jag jämför med tidigare. Jag hade problem med att byta beläggen bak, själva kolven var för långt ut för att montera de nya beläggen. Efter mycket slit öppnade jag den lilla nippeln ovanpå, och låt liiite olja rinna ut medans kolven då gick in, en liten bit.

Tror det var för mycket olja tidigare i systemet, nya beläggen är ganska tjocka. Tyvär drog jag av nippeln när jag var klar, så det ett projekt i sig... :(

/mvh Johan
 

Solid snake

Guest
Extreem_ skrev:
Tycker inte det ser ut som det, tvärt om, ser väldigt lite ut om jag jämför med tidigare. Jag hade problem med att byta beläggen bak, själva kolven var för långt ut för att montera de nya beläggen. Efter mycket slit öppnade jag den lilla nippeln ovanpå, och låt liiite olja rinna ut medans kolven då gick in, en liten bit.

Tror det var för mycket olja tidigare i systemet, nya beläggen är ganska tjocka. Tyvär drog jag av nippeln när jag var klar, så det ett projekt i sig... :(

/mvh Johan
Jaha så kan man ju också göra, fast det är fel.

Du ska annars trycka in kolvarna med en polygrip eller annat verktyg.
Verkar som nån har fyllt på mer bromsvätska när de andra har börjat ta slut, inte bra, nu har även din vätska du har i nu säkert börjat koka och är således oanvändbar nu.

Du har alltså dragit av luftningsnippeln? Av med oket och gå till en mekanisk verkstad med oket och en påse bullar.
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Solid snake skrev:
Du har alltså dragit av luftningsnippeln? Av med oket och gå till en mekanisk verkstad med oket och en påse bullar.
Får nog bli så, är oket och luftnings-nippeln av aliminium?
Ska se hur det löser sig, tack för hjälpen. :)
/mvh Johan
 

Solid snake

Guest
Extreem_ skrev:
Får nog bli så, är oket och luftnings-nippeln av aliminium?
Ska se hur det löser sig, tack för hjälpen. :)
/mvh Johan
Det tror jag inte den är.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Avdragen nippel är mindre bra :tomten

Starta igång mig-svetsen och loppa fast en m6/m8-mutter (svetsa inuti muttern) .. Har du ingen svets gå till någon som har

När du lossar en bromsnippel; Banka på den lite grann med en hammare, rakt ner. Lossa sen



Solid snake skrev:
Du har alltså dragit av luftningsnippeln? Av med oket och gå till en mekanisk verkstad med oket och en påse bullar.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=96511

Extreem_ skrev:
Jag hade problem med att byta beläggen bak, själva kolven var för långt ut för att montera de nya beläggen. Efter mycket slit öppnade jag den lilla nippeln ovanpå, och låt liiite olja rinna ut medans kolven då gick in, en liten bit.

Hajar inte riktigt vad du menar, men tryck in kolven/kolvarna med en polygrip nu när du har isär det


Trycker man inte in kolvarna tillräckligt mycket utan sätter på oket med kraft på skivan kan man få problemet du har
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top