Bromshandtag FS 650 -08 / Smr 450?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har ett bromssystem från Husaberg FS 650 -08 på min supermoto hoj.

Alltså ett radiellt FTE bromsok och jag skulle tro att pumpen är en radiell FTE pump?

Kollade pris på ett reservhandtag nu från Ktm. Handtaget är i 2 delar och kostar totalt nästan 1650:- Det är ju helt sjukt så min fråga är ju om det finns pirat nånstans att få tag i?

Vart i så fall och vad kostar det?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ja har vart på jakt efter andra broms å kopplingsgrepp te min Husa 650 -08 men kammat noll hittills :(

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jag har orginal bromsgrepp liggandes i nån låda som jag inte använder. Jag har rätt mycket reservdelar nu när jag tänker efter. Så fråga mig först alla ni som letar husagrejjer.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har orginal bromsgrepp liggandes i nån låda som jag inte använder. Jag har rätt mycket reservdelar nu när jag tänker efter. Så fråga mig först alla ni som letar husagrejjer.

Kanon, kan kolla på det framåt våren! Gör ju inget om det är beggat heller. Vill ha ett reserv bara. Men körde Husa samma pump på alla årsmodeller? Hade dom inte Beringer på dom äldre cyklarna?

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Kanon, kan kolla på det framåt våren! Gör ju inget om det är beggat heller. Vill ha ett reserv bara. Men körde Husa samma pump på alla årsmodeller? Hade dom inte Beringer på dom äldre cyklarna?

Jo det är nog Behringer jag har. Köpte mycket nya reservdelar samtidigt när jag köpte ny hoj 05. 05..... hmm.... Fan va tiden går. Ska mecka lite VFR nu.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10

Efter ett litet dyk i manualerna så ser FS bromsutrustning ut som följer...

-01 till -03
Bromsok: Beringer icke radiellt 4-kolvsok. Bromspump: Brembo, samma som till endurohojarna.

-04
Bromsok: Beringer icke radiellt 6-kolvsok. Bromspump: Brembo från en KTM Duke.

-05 till -08
Bromsok: FTE radiellt 4-kolvsok. Bromspump: FTE radiell bromspump.
Bromsoket är dock designat av Beringer, enda skillnadden jag sett är infästningen av banjokopplingen.
Bromshandtaget är nog det längsta jag sett... :näsblod

Och ja, Race Me:s hoj är extrautrustad med en icke original Husaberg men dock porrigt blåeloxerad Beringer bromspump. :tungan

Edit: kollade närmare på grejerna i garaget

Bifogat

• beringer-front-brake-master-cylinder-br12-17-5_190487988178.jpg
    beringer-front-brake-master-cylinder-br12-17-5_190487988178.jpg
    21 KB · Visningar: 135
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kan du länka vilket bromshandtag det är så man ser exakt? :S

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Och ja, Race Me:s hoj är extrautrustad med en icke original Husaberg men dock porrigt blåeloxerad Beringer bromspump. :tungan

Den där känner man igen. Har ju sån fast blå. Och matchande koppling i samma färg från samma tillverkare.

Kolla Beringers hemsida. Eller prova att googla lite på egen hand. Det är inte så svårt som man kan tro.
http://www.beringer.fr/

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Efter ett litet dyk i manualerna så ser FS bromsutrustning ut som följer...

-01 till -03
Bromsok Beringer icke radiellt 4-kolvsok. Bromspump Brembo, samma som till endurohojarna.

-04
Bromsok Beringer icke radiellt 6-kolvsok. Bromspump Brembo från en KTM Duke.

-05 till -08
Radialpump och 4-kolvs radialok från FTE/Beringer (designat av den ena och tillverkat av den andre? Båda namnen står i vilket fall på oket) Bromshandtaget är nog det längsta jag sett... :näsblod

Jo det stämmer! Bromshandtaget var så sjukt långt så jag fick kapa det nästan 3-4-5 CM för att det skulle få plats under barkbustersarna.

Jaha, vart hittar jag ett sånt billigare än 1650:-? Beggat funkar jättebra som sagt!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Den där känner man igen. Har ju sån fast blå. Och matchande koppling i samma färg från samma tillverkare.

Kolla Beringers hemsida. Eller prova att googla lite på egen hand. Det är inte så svårt som man kan tro.
http://www.beringer.fr/

Men för fan.
Han vet inte själv exakt märke osv så ska jag sitta här o chansa eller?
Lite bättre om man får exakt vilket det är så jag slipper det kanske!

Jävla fasoner.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag har ett extra FTE-handtag över, men det finns två varianter beroende på årsmodell, det jag har är med justerskruven innåt och ser ut som en gaffel i änden, det du har om det är från en -08 har justerskruven ovanpå?

Annars är det väl inga problem för dig att tillverka själv. ;) Gör fler så kan du säkert sälja. :)

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag tror inte det är samma på Husa -08 och KTM-SMR. Greppet jag hade på min 560-06 passade inte på Husa 08. Skillnaden var misstänkt lik Markus förklaring. Däremot så passade greppen från 560-06 perfekt på min förra Aprilia SXV-07. Kompisars Aprilia 07 och 08 hade andra bromspumpar än min.... Det är mao en riktig djungel!

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Bilden jag la upp hittade jag på google eftersom jag inte hittade någon bra bild på hemsidan.

http://www.collectibles-articles.co...e-Master-Cylinder-BR12-17-5_190487988178.html

Men för fan.

Jävla fasoner.
Spara ned Beringers katalog (pdf) så hittar du det du behöver.

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Bilden jag la upp hittade jag på google eftersom jag inte hittade någon bra bild på hemsidan.

http://www.collectibles-articles.co...e-Master-Cylinder-BR12-17-5_190487988178.html

Spara ned Beringers katalog (pdf) så hittar du det du behöver.

Jag behöver ingenting, jag har ovanstående o behöver inget mer än så, det är trådskaparen som söker hjälp o jag försöker hjälpa.
Men jag tänker inte sitta o leta utan att veta exakt vad det är han är ute efter, därav vill jag gärna ha länk på rätt pryl.

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Men för fan.

Jävla fasoner.

:va Tror inte jag fattar..... du säger du försöker hjälpa någon. Men du vill inte själv leta på internet. Det ber du andra göra åt dig? Så hur mycket hjälp är du isåf? Eller har jag fattat fel??

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
:va Tror inte jag fattar..... du säger du försöker hjälpa någon. Men du vill inte själv leta på internet. Det ber du andra göra åt dig? Så hur mycket hjälp är du isåf? Eller har jag fattat fel??

Trådstartaren har själv kollat upp priset på delen, alltså vet han precis vilken del han skall ha, dock är han osäker på exakt vad bromsen heter.
Alltså är det dumt av mig att sitta o leta innan jag vet exakt, det finns ju som bekant några olika varianter på bromshandtag till ktm/husa.

Men det är väl helt fel av mig.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...