Bromshandtag FS 650 -08 / Smr 450?

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Trådstartaren har själv kollat upp priset på delen, alltså vet han precis vilken del han skall ha, dock är han osäker på exakt vad bromsen heter.
Alltså är det dumt av mig att sitta o leta innan jag vet exakt, det finns ju som bekant några olika varianter på bromshandtag till ktm/husa.

Men det är väl helt fel av mig.

Fel o fel, det behöver det ju inte vara. Undrar bara hur du menade. Tror jag fattar nu, du vill Micke ska lägga upp bild på sin broms. Inte att Niklas (ghost) ska länka bilden han la upp.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fel o fel, det behöver det ju inte vara. Undrar bara hur du menade. Tror jag fattar nu, du vill Micke ska lägga upp bild på sin broms. Inte att Niklas (ghost) ska länka bilden han la upp.

Precis, jag pratar med trådskaparen, Ghost vet jag inte vad han dillar om, inte han som behöver någon hjälp ju :confused: :va
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Precis, jag pratar med trådskaparen, Ghost vet jag inte vad han dillar om, inte han som behöver någon hjälp ju :confused: :va

Du skrev din fråga om en länk till handtaget i ett inlägg direkt efter mitt och då trodde jag att du syftade på mitt inlägg och inte på trådskaparens första inlägg.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du skrev din fråga om en länk till handtaget i ett inlägg direkt efter mitt och då trodde jag att du syftade på mitt inlägg och inte på trådskaparens första inlägg.

Citerar man ingen så torde det väl vara trådskaparen man svarar.
Skitsamma...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har ett extra FTE-handtag över, men det finns två varianter beroende på årsmodell, det jag har är med justerskruven innåt och ser ut som en gaffel i änden, det du har om det är från en -08 har justerskruven ovanpå?

Annars är det väl inga problem för dig att tillverka själv. ;) Gör fler så kan du säkert sälja. :)

Jaså? Kan du tänka dig å kränga ett av dom som nu kan tänkas passa?

Jag kan tyvärr inte fota min broms då cykeln står i operationsbänken och ska få lite nytt liv i sig! ;)

Men jag kan länka till Husa's manual så ser ni iaf. hur pumpen ser ut.

http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/CHASSIS_FS_650c_6_2007_01.pdf
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Verkar ju bara finnas original så beställa från england eller så tycks vara alternativet för att åtminstone spara ett par hundringar.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jaså? Kan du tänka dig å kränga ett av dom som nu kan tänkas passa?

Jag kan tyvärr inte fota min broms då cykeln står i operationsbänken och ska få lite nytt liv i sig! ;)

Men jag kan länka till Husa's manual så ser ni iaf. hur pumpen ser ut.

http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/CHASSIS_FS_650c_6_2007_01.pdf

Absolut, använder inte FTE, men jag har bara bromsgreppet, inte det inre fästet om du skulle ha det också.

Jag har samma som i manualen där men det ska inte se ut så på -08 om det är det du har.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Absolut, använder inte FTE, men jag har bara bromsgreppet, inte det inre fästet om du skulle ha det också.

Jag har samma som i manualen där men det ska inte se ut så på -08 om det är det du har.

Okej! Ja, det är ju bättre än ingenting iaf!

Hmm, enligt utsago var det ett bromssystem från -08 som dom (Eklöf) hade satt på min cykel...

Kollade runt lite manualer o.sv och 05-08 verkar ju vara samma??????
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Eller så bara byter du pump helt enkelt eftersom den är helt kass? (ok, kanske lite hårt. Men bra är den inte)
Om inte annat har jag 90-graders nipplar till dig sen när du kört av den. ...för det gör du :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Okej! Ja, det är ju bättre än ingenting iaf!

Hmm, enligt utsago var det ett bromssystem från -08 som dom (Eklöf) hade satt på min cykel...

Kollade runt lite manualer o.sv och 05-08 verkar ju vara samma??????

De har inte brytt sig om att byta bild men artikelnumren har väl ändrats.

Kolla Aprilia så ser man skillnaden: https://www.apriliayorkshire.co.uk/...V-SXV 450-550&_pagename=Front brake system II Jag har den övre #1.

Eller så bara byter du pump helt enkelt eftersom den är helt kass? (ok, kanske lite hårt. Men bra är den inte)
Om inte annat har jag 90-graders nipplar till dig sen när du kört av den. ...för det gör du :)

Jag hade kanske tur med mina FTE eller så är Magura sjuuukt överskattat, tyckte FTE funkade helt ok, är inte någon större skillnad med nuvarande Magura, som alla säger ska vara så jääävla fantastiskt. :)
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag hade kanske tur med mina FTE eller så är Magura sjuuukt överskattat, tyckte FTE funkade helt ok, är inte någon större skillnad med nuvarande Magura, som alla säger ska vara så jääävla fantastiskt. :)

Jag tycker nog Magura är klart bättre i känsla. Men det är ju trots allt små skillnader vi pratar om. Jag upplevde alltid FTE'n som väl svampig.
Men framför allt gillar jag utformningen på Magura/Motomaster pumpen avseevärt mer. Bättre och skönare handtag och bättre justering för detsamma.

Jocke (Supermoto) körde ju ett tag med Magura ok & FTE pump och det upplevde jag som minnst lika dålig eller t.o.m sämre kombo är FTE rakt igenom. Så jag tror, utan att ha haft tillfälle att testa, att det är pump och inte oket som är boven i en FTE-uppsättning.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag tycker nog Magura är klart bättre i känsla. Men det är ju trots allt små skillnader vi pratar om. Jag upplevde alltid FTE'n som väl svampig.
Men framför allt gillar jag utformningen på Magura/Motomaster pumpen avseevärt mer. Bättre och skönare handtag och bättre justering för detsamma.

Jocke (Supermoto) körde ju ett tag med Magura ok & FTE pump och det upplevde jag som minnst lika dålig eller t.o.m sämre kombo är FTE rakt igenom. Så jag tror, utan att ha haft tillfälle att testa, att det är pump och inte oket som är boven i en FTE-uppsättning.

Jag TROR att i mitt fall handlade det om att jag blivit lurad på hur beläggen skulle sitta i oket :huvet
Fick aldrig den där bitiga känslan men det kan ha berott på att skivan var sabbat av olika beläggsmaterial som smetat igen skivan.

Nån som behöver maguraok + skiva förresten? Har ett kit över. Plus radiell pump av okänt fabrikat som ser ut som en brembo (läcker lite tyvärr) :)
 

Tasse74

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Karlstad
Hoj
KTM SMR
Jag TROR att i mitt fall handlade det om att jag blivit lurad på hur beläggen skulle sitta i oket :huvet
Fick aldrig den där bitiga känslan men det kan ha berott på att skivan var sabbat av olika beläggsmaterial som smetat igen skivan.

Nån som behöver maguraok + skiva förresten? Har ett kit över. Plus radiell pump av okänt fabrikat som ser ut som en brembo (läcker lite tyvärr)
:)

samma sak för mig. tidigare ägare har gått efter ritningen i handboken där oket är infäst radielt i gaffeln med brickorna direkt bakom bulten istället för mellan ok och gaffel. detta har resulterat i att skivan ätit på låsskruven till beläggen. nu har jag satt mina brickor på rätt sida och tom satt dit en xtra bricka på vardera för att få de nya beläggen på rätt plats för de skavde även på "nitarna" till skivans upphängning. man kan lugnt säga att inpassningen på FTE grejerna inte är perfekt.

skönt att höra att det är fler än jag som upplever denna kombo på ktm/husa inte e direkt bra:näsblod

två frågor:
går det att få den helt stum som en magura? är det någon ide att köpa ett rep.kit till pumpen, kan det vara så att den läcker där?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag tycker nog Magura är klart bättre i känsla. Men det är ju trots allt små skillnader vi pratar om. Jag upplevde alltid FTE'n som väl svampig.
Men framför allt gillar jag utformningen på Magura/Motomaster pumpen avseevärt mer. Bättre och skönare handtag och bättre justering för detsamma.

Jocke (Supermoto) körde ju ett tag med Magura ok & FTE pump och det upplevde jag som minnst lika dålig eller t.o.m sämre kombo är FTE rakt igenom. Så jag tror, utan att ha haft tillfälle att testa, att det är pump och inte oket som är boven i en FTE-uppsättning.

90 graders nipplarna, vilken menar du då?

Jag reagerade däremot på luftningsnippeln på oket att den är ju bara ett fåtal MM ifrån fälgen, ser lite scary ut!
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
samma sak för mig. tidigare ägare har gått efter ritningen i handboken där oket är infäst radielt i gaffeln med brickorna direkt bakom bulten istället för mellan ok och gaffel. detta har resulterat i att skivan ätit på låsskruven till beläggen. nu har jag satt mina brickor på rätt sida och tom satt dit en xtra bricka på vardera för att få de nya beläggen på rätt plats för de skavde även på "nitarna" till skivans upphängning. man kan lugnt säga att inpassningen på FTE grejerna inte är perfekt.

skönt att höra att det är fler än jag som upplever denna kombo på ktm/husa inte e direkt bra:näsblod

två frågor:
går det att få den helt stum som en magura? är det någon ide att köpa ett rep.kit till pumpen, kan det vara så att den läcker där?

Magura är inte stum, man kan nästan trycka greppet in till styret, fast det är inget man ska prova i fart. ;) Stumt blir det om man tar en sporthojspump(för två ok), men då får du ta i som fan istället.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
samma sak för mig. tidigare ägare har gått efter ritningen i handboken där oket är infäst radielt i gaffeln med brickorna direkt bakom bulten istället för mellan ok och gaffel. detta har resulterat i att skivan ätit på låsskruven till beläggen. nu har jag satt mina brickor på rätt sida och tom satt dit en xtra bricka på vardera för att få de nya beläggen på rätt plats för de skavde även på "nitarna" till skivans upphängning. man kan lugnt säga att inpassningen på FTE grejerna inte är perfekt.

skönt att höra att det är fler än jag som upplever denna kombo på ktm/husa inte e direkt bra:näsblod

två frågor:
går det att få den helt stum som en magura? är det någon ide att köpa ett rep.kit till pumpen, kan det vara så att den läcker där?

Nu har du allt käkat svamp :D
Var sa jag nåt om hur oket var monterat?
Körde med två olika sorters belägg som placerades lite galet.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
90 graders nipplarna, vilken menar du då?

Jag reagerade däremot på luftningsnippeln på oket att den är ju bara ett fåtal MM ifrån fälgen, ser lite scary ut!


där slangen till vätskebehållaren går in i pumpen sitter en 90gradersnippel. den sitter jäkligt utsatt och håller inte för mycket så det händer att den går åt helvete.

Jag har sett barret göra sönder den från första parkett i första vallen i örebro. banan svängde men det gjorde inte han:D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
där slangen till vätskebehållaren går in i pumpen sitter en 90gradersnippel. den sitter jäkligt utsatt och håller inte för mycket så det händer att den går åt helvete.

Jag har sett barret göra sönder den från första parkett i första vallen i örebro. banan svängde men det gjorde inte han:D

Klart jag gjorde! Inte just då och där bara... ;)
Men det är precis den jag menar. Förresten vibrerar infästningen sönder till behållaren oxå. Men pratar vi beg. grejer är det troligtvis åtgärdat redan för min höll inte många timmar för vibrationer.

Magura är inte stum, man kan nästan trycka greppet in till styret, fast det är inget man ska prova i fart. ;) Stumt blir det om man tar en sporthojspump(för två ok), men då får du ta i som fan istället.

Precis. Stum är den inte och ska inte vara.
En stum pump ger sämsta känsla av alla & tröttar dessutom ut armen i förtid. Mjuk utan att vara svampig ska det vara! ..tycker iaf jag.
I fallet promspump gäller inte att större är bättre. 11-13 mm brukar brukar passa bra.
 
Last edited:

Tasse74

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Karlstad
Hoj
KTM SMR
Nu har du allt käkat svamp :D
Var sa jag nåt om hur oket var monterat?
Körde med två olika sorters belägg som placerades lite galet.

:rodnar
min skiva var oxå smetig och hade metalskav på sig just pga att oket var felplacerat.


jag har iaf fått lite hjälp med hur pumpen ska kännas. så nu ska nya vätska inhandlas och en regäl luftning göras så får vi se sedan.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top