Bromshandtagets vinkel

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Hallo!
-22:a R1, Skulle vilja " tippa" handtaget något, så att jag vid jämn gas enkelt kunde få åtminstone två,( ja, två känns vettigt ?) fingrar på översidan av broms för att snabbare kunna nå den. På kopplingssidan var det enklare, och helt plötsligt når jag samtliga ljusreglage o tutan bättre, utöver koppling.
Det är uppenbarligen medvetet fr Y att det inte bara är " bara" att justera detta.
Skulle någon vilja bemöda sig att inviga en ovetande till vad det handlar om o hur man gör ? Tack ?

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Hoppas ju på att köra bana för första gången i år, vilket jag ännu inte kan uttala mig om, men för övrigt försöker jag väl halvstå på fotpinnarna vid aktiv körning, och tränar på att förflytta kroppen på hojen, och ja, använda låren vid kraftigare inbromsning, men även att inte hålla för krampaktigt i handtagen,
och i detta nu finner jag det lite tidskrävande att greppa bromshandtaget, då jag måste vika in fingrarna lite för att komma på översidan för att greppa.

Eftersom kopplingen gjorde positiv skillnad att tippa lite, känner jag mig ganska säker på att bromsen skulle jag må bra av att tippa fram något.
Säger inte att du gör detta fel, men den vanligaste orsaken till att många nybörjare känner att dom behöver vinkla ner reglagen på en sporthoj är att dom sitter med raka armar. Då kommer koppling och broms i en jobbig vinkel.
Underarmarna skall vara horisontella med marken. Det underlättar både styrning och broms.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nästa dilemma blir ju att klura på hur jag ska göra med växlarna, då jag alltid haft konventionell ordning, men med denna hojen börjat noja över att ha foten under spaken för att kunna växla upp och ligga i kurva samtidigt.
Vågar jag ens tänka tanken på att omvänd ordning skulle funka, eller om invant beteende skulle skapa kaos.

Men, söker fortfarande svar på vad som föranlett denna konstruktion och hur bör jag angripa det för ett gynnsamt resultat.
( Fan fan fan va långt det blev)
Du behöver inte oroa dig för att inte kunna växla upp med normalt växelarrangemang.
Jag kan inte påminna mig någon gång jag växlat i max nedlägg.
Måste du växla mitt i kurvan så har du gjort fel tidigare och får helt enkelt leva med det tills du börjar räta upp.
Störst risk är nog att du kommer in i kurvan på för hög växel och önskar dig en lägre för mer ös ur kurvan, men växlar du då ned kan du nog få en överraskning.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Säger inte att du gör detta fel, men den vanligaste orsaken till att många nybörjare känner att dom behöver vinkla ner reglagen på en sporthoj är att dom sitter med raka armar. Då kommer koppling och broms i en jobbig vinkel.
Underarmarna skall vara horisontella med marken. Det underlättar både styrning och broms.
Men är det här något du känner vore bra, eller kör du verkligen så? Underarmarna parallella med marken och handlederna vinklade nära nittio grader låter som ett recept för tröttande körning med cirkulationsproblem till händerna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En gammal myt fullt i klass med att man skall bromsa klart innan kurvan börjar. :)
Du kan omöjligt hålla borta trycket från styret vid en maxinbromsning.
Det är fullt möjligt att förankra med benen även om man förberett att hänga av. Det är en ännu sämre idé att hänga på styret om man bromsar in till apex.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hoppas ju på att köra bana för första gången i år, vilket jag ännu inte kan uttala mig om, men för övrigt försöker jag väl halvstå på fotpinnarna vid aktiv körning, och tränar på att förflytta kroppen på hojen, och ja, använda låren vid kraftigare inbromsning, men även att inte hålla för krampaktigt i handtagen,
och i detta nu finner jag det lite tidskrävande att greppa bromshandtaget, då jag måste vika in fingrarna lite för att komma på översidan för att greppa.

Eftersom kopplingen gjorde positiv skillnad att tippa lite, känner jag mig ganska säker på att bromsen skulle jag må bra av att tippa fram något.

En allmän utveckling av motivet från min sida, även då jag svarar i ett riktat svar, så är det allmänt menat.

Nästa dilemma blir ju att klura på hur jag ska göra med växlarna, då jag alltid haft konventionell ordning, men med denna hojen börjat noja över att ha foten under spaken för att kunna växla upp och ligga i kurva samtidigt.
Vågar jag ens tänka tanken på att omvänd ordning skulle funka, eller om invant beteende skulle skapa kaos.

Men, söker fortfarande svar på vad som föranlett denna konstruktion och hur bör jag angripa det för ett gynnsamt resultat.
( Fan fan fan va långt det blev)
Det är en fråga om vana att köra med raceväxlat. Byt om du vill och kör med det så ett tag så du inte gör en money shift vid full mutter på bana.

Vad gäller bromsgrepp är det en bra idé att vinkla ner det. Min personliga syn på det är att man ska kunna lägga fingrarna på bromsgreppet utan att behöva vinkla om handen. Det för en hyfsad skillnad på bana att ha det så, armen blir mindre trött.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Verkar inte allt för viktigt att inte belasta styret vid inbromsning ändå.

Bifogat

• images (4).jpeg
    images (4).jpeg
    8.4 KB · Visningar: 15
  • 2-braking.jpg
    2-braking.jpg
    40.3 KB · Visningar: 13

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En gammal myt fullt i klass med att man skall bromsa klart innan kurvan börjar. :)
Du kan omöjligt hålla borta trycket från styret vid en maxinbromsning.
Alltså, med det typiska greppet på svenska landsvägar så släpper däcken långt före du får såna krafter i tummarna. Jag kan bromsa så att jag får släpp utan lägga något vikt på styret öht, bara genom att klämma runt tanken med låren som stabilisering. När man däremot bana/tävlar på högre så kan såklart situationen bli en annan men det låter det inte som att det är frågan om i detta fallet.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo, anledningen till Marquez frånvaro senaste racen var ju att ett brutet ben i handen kunde överbelastas vid inbromsning men det är väldigt få personer i världen som kör på ett sätt att det är en faktor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Den huvudsakliga anledningen att inte hänga på styret är att man får sämre kontroll, och sämre feedback. Känner man att man är lika bra på de sakerna som eliten kan man ju hänga på styret bäst man vill.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nej, han kniper ju tanken med knäna och bromsar med en hand på styret som alla andra experter här på forumet.
Han lägger insidan av låret mot tanken och tar upp en majoritet av vikten där, skulle jag gissa. Innan jag bröt ryggen hade jag inga problem att göra så för att inte hänga på styret under hård inbromsning in i böj.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, han kniper ju tanken med knäna och bromsar med en hand på styret som alla andra experter här på forumet.

Man behöver inte vara någon expert för det …

Grejen är väl att det generellt är dumt att ta upp rörelseenergin med armarna när man bromsar. Finns säkert undantag som tävlingsförare använder sig av men de bryter ju mot alla naturlagar redan, så en till för väl inget…

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Det är en fråga om vana att köra med raceväxlat. Byt om du vill och kör med det så ett tag så du inte gör en money shift vid full mutter på bana.

Vad gäller bromsgrepp är det en bra idé att vinkla ner det. Min personliga syn på det är att man ska kunna lägga fingrarna på bromsgreppet utan att behöva vinkla om handen. Det för en hyfsad skillnad på bana att ha det så, armen blir mindre trött.
Tack!

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Tillbaka till den springande punkten, någon som är bekant med konstruktionen som finns på bild högre upp i tråden?
Yr1-22, har sett mkt kompetens, långt utöver vad jag tror denna fråga kräver, på detta forum.
Vore tacksam om jag lyckas få ett kvalificerat svar, ödmjukast tackar jag på förhand ?

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Du behöver inte oroa dig för att inte kunna växla upp med normalt växelarrangemang.
Jag kan inte påminna mig någon gång jag växlat i max nedlägg.
Måste du växla mitt i kurvan så har du gjort fel tidigare och får helt enkelt leva med det tills du börjar räta upp.
Störst risk är nog att du kommer in i kurvan på för hög växel och önskar dig en lägre för mer ös ur kurvan, men växlar du då ned kan du nog få en överraskning.
Huh! Hemska tanke!
Kör med något som påminner om stålhätte arbetskor, då jag fick jobba lite hårdare med att få i växlarna på gamla hojen.
Skinnställ och Mc skor finns på önskelistan. Speciellt då jag i helgen körde rullande start på tvåan i 50 på 804m
( Malmby flygfält) och inte lagt skon under spaken och fick andrum vid varvstoppet att tråckla dit dojjan för vidare växling t 3:an o uppåt.
Känner att det finns många rätt som saknas i min arsenal än så länge .. learningbydoing

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC