Bromskolv har hamnat snett, hur få loss den?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag håller på med att fixa bromsarna på min Suzuki GSXR750 1993 och jag skulle trycka tillbaka bromskolvarna bak och då verkar en kolv ha hamnat snett och fastnat.
Har plockat isär oket och testat med tryckluft men kolven rör sig inte, ser att gummit verkar ha tryckts ut på ena sidan av kolven.
Har någon något tips på hur man kan få loss kolven?

Testade förövrigt att försöka pumpa loss kolven när oket fortfarande satt på mc men den rörde sig inte alls.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du kan se hur kolven sitter snett så hade jag försökt ge den ett hammar slag via en stav
på insidan så den sitter rakt igen.
Jag brukar smörja #-ringarna efter rengöring med Bromscylinder fett från Biltema och sätta en tunnrand längst in på bromskolven också innan jag trycker in kolvarna i de rengjorda cylindrarna med fingrarna.
När kolven är intryckt, dags torka av överflödigt fett. från BromsOket.
1727466944690.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Eller om du kan sätta den i ett skruvstycke o pressa den i rätt läge - bäst hade varit att trycka den utåt men det verkar vara kört.
Ska du byta ringarna i oket så kan du alltid köra på med värmepistol på själva oket så lättar du lite på greppet om kolven
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lite värme och kyla på valda ställen.
Kanske en hylsa och en förlängning för att lätt trycka kolven rakt.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Om din packning inte läcker och du kan spärra den/de andra kolvarna så kanske du kan använda hydraulik. Kräver nog att det är bromsvätska bakom kolven. För att skapa det hydrauliska trycket kanske du kan använda din bromspump.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Polygrip borde vara bra för att lirka loss bromskolven.

Använd en sån här när du skall trycka dit bromskolven igen. Kan vara rätt hopplöst att få dit den annars.

Att använda en vanlig Polygrip på en bromskolv borde vara ett utmärkt sätt skada kolvens utsida så man om det lyckas får bromsvätskeläckage efteråt. :finger
Kan man inte trycka in en bromskolv med fingrarna i bromsoket på en MC är det något fel.
Spåren för #-ringarna är inte rengjorda från skit ? med avsågad tandborste t.ex.
#-ringarna inte infettade med bromscylinderfett ?
En tunn rand bromscylinderfett längst ner på kolven hjälper också.
Att kolven sitter fast på snedden låter precis som Probotector använt verktygen från Biltema eller liknande för att pressa fast kolven på snedden. Tyvärr. :finger
Eller också är Probotector riktigt stark i fingrarna och då behöver han inga verktyg,
bara lite mer "fingertoppskänsla"
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Polygrip borde vara bra för att lirka loss bromskolven.

Använd en sån här när du skall trycka dit bromskolven igen. Kan vara rätt hopplöst att få dit den annars.

Jag bifogar ett ”inte” som du kan komplettera ditt inlägg med, se nedan

”inte”
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Att använda en vanlig Polygrip på en bromskolv borde vara ett utmärkt sätt skada kolvens utsida så man om det lyckas får bromsvätskeläckage efteråt. :finger
Nu går väl inte bromskolven hela vägen in. På min bil är de yttersta 3 mm rostiga och fula och det skadar inte några tätningar. Där tar man med polygripen.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu går väl inte bromskolven hela vägen in. På min bil är de yttersta 3 mm rostiga och fula och det skadar inte några tätningar. Där tar man med polygripen.
Fast så brukar det aldrig se ut på bromsok till motorcyklar utan kolvarna går hela vägen.
Men med en bit gummiduk som skyddar ytan på kolven går det fint att härja loss med polygripen.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Att använda en vanlig Polygrip på en bromskolv borde vara ett utmärkt sätt skada kolvens utsida så man om det lyckas får bromsvätskeläckage efteråt. :finger
Kan man inte trycka in en bromskolv med fingrarna i bromsoket på en MC är det något fel.
Spåren för #-ringarna är inte rengjorda från skit ? med avsågad tandborste t.ex.
#-ringarna inte infettade med bromscylinderfett ?
En tunn rand bromscylinderfett längst ner på kolven hjälper också.
Att kolven sitter fast på snedden låter precis som Probotector använt verktygen från Biltema eller liknande för att pressa fast kolven på snedden. Tyvärr. :finger
Eller också är Probotector riktigt stark i fingrarna och då behöver han inga verktyg,
bara lite mer "fingertoppskän

Guilty as charged!
Använde denna:

Men till mitt försvar så var redan (den yttre) gummipackningen utpressad på några ställen så jag är inte helt skyldig!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag blandade lite med era tips: jag värmde upp gummipackningen med en varmluftpistol och tog en träbit och en hammare och bankade lite lätt på sidan som stack ut mest och efter några slag hade kolven återgått till korrekt position så kunde jag trycka ut den med tryckluft.
Yttre gummipackningen var gammal och sliten, kunde inte hålla sig kvar i sitt spår så nu är allt bytt och verkar fungera:tummenupp
Och ja efter detta kunde jag trycka in kolvarna med fingrarna utan bekymmer.

Tackar för alla svar, det uppskattas.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Guilty as charged!
Använde denna:

Men till mitt försvar så var redan (den yttre) gummipackningen utpressad på några ställen så jag är inte helt skyldig!
Den yttre packningen är enbart ett dammskydd så i liknande situation tog jag ett vanligt gummiband med #-profil, klippte av till rätt längd (aningen för långt), fettade in och lade / "pressade på slutet" in i yttre spåret.
Bra att det löst sig och nu vet du också att är allt rätt trycker man in bromskolvarna med fingrarna. BRA JOBBAT ! :)
NÅGOT ÄR FEL när det behövs verktyg för trycka in bromskolven i bromscylindern på en MC.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det där verktyget är endast till för att sätta mellan beläggen och trycka tillbaka kolvarna inte trycka på en enskild kolv.
Verktyget är odugligt till sitt tänkta ändamål också, även på bilar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top