Bromskolvs strul

forrest

har en berguv i huvudet
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
gixxer
Tja

gav mig på att byta bromsbelägg fram på min gsxr 750 -00...

lyckas inte få tillbaka en av kolvarna den sitter som berget. Är jävligt trångt så man kommer ju inte åt så bra med verktyg o tillhyggen. Va på och pillade på bromshandtaget efter att jag plockat bort beläggen vilket jag känner på mig inte va så smart och jag tog bort båda beläggen:huvet nu efter att ha läst på lite så har jag insett att det blev en del nybörjar fadäser så nu kanske någon kan hjälpa mig ur situationen?

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Öppna locket på bromsvätskebehållaren och pressa in kolven.

Det går förvisso lite lättare att trycka in kolven om du öppnar luftningsnippeln, men då riskerar du att få in luft i bromssystemet.

forrest

har en berguv i huvudet
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
gixxer
Öppna locket på bromsvätskebehållaren och pressa in kolven.

Det går förvisso lite lättare att trycka in kolven om du öppnar luftningsnippeln, men då riskerar du att få in luft i bromssystemet.

ok funkar det att "bända" försiktigt med en skruvmejsel mot kolven? rädd för att paja nått...

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
om du har möjlighet så sätt ett plattjärn över kolven och sedan pressar du tillbaka den med hjälp av en tving.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Om kolvarna är smutsiga av skit eller korrosion så kan du få krävande kolvar om du trycker in dom i samband med beläggsbyte.
Kan va värt att att rengöra okena genom att plocka ned dom helt innan.

Tråkgt att behöva stanna o göra en norsk reset me foten på oket varje gång man pillat på bromsen för att lossa dess krampaktiga tag runt skivan

forrest

har en berguv i huvudet
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
gixxer
tackar för svaren...

plockade bort oken från cykeln i dagsljus o det va inga problem att trycka in dem med handkraft efter lite rengöring med vatten o tandborste:tummenupp

men när allt nu är monterat så ligger beläggen emot skivan...inte så det blir svårt att rulla eller så men man hör att de ligger på. Är detta normalt eller har jag gjort nååt fel? och framförallt medför det risker om jag kör med det?

tacksam för all hjälp //en blivande rutinerad hobby mek ::)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2965925 tackar för svaren...

plockade bort oken från cykeln i dagsljus o det va inga problem att trycka in dem med handkraft efter lite rengöring med vatten o tandborste:tummenupp

men när allt nu är monterat så ligger beläggen emot skivan...inte så det blir svårt att rulla eller så men man hör att de ligger på. Är detta normalt eller har jag gjort nååt fel? och framförallt medför det risker om jag kör med det?

tacksam för all hjälp //en blivande rutinerad hobby mek ::)
Det är normalt.

forrest

har en berguv i huvudet
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
gixxer
Kanon tack för hjälpen! återkommer om en vecka när jag ska byta luftfilter:D

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras