Bromsljus som inte släcker

Sara_

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Honda cb600, -02
Hej,

har en Honda cb 600 -02a. Ramlade på högersida (bromshandtag och bromsfotpedal) när jag övade krypkörning. Trycker jag hårt upp fotpedalen släcker lampan. Handbromsen släcker och tänder lampan som den ska men bromsar jag med foten igen så fastnar lyset. Jättekul när man hade uppkörning bokad på egen hoj och fick avboka :(.

Något man kan försöka sig på själv eller måste den in på verkstad?

Böjde samtidigt handbromsen en del, men den är väl bara att köpa ny på honda mc? Eller att böja tillbaka med rätt verktyg.

Är honda så känslig, på skolan ramlar eleverna (inkl jag) flera ggr i veckan med skolans kawasaki z750 och vi fortsätter köra efter att ha varvat motorn så oljan sjunker tillbaka (som jag fått lära mig).

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Mvh Sara

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
En blå lill-retta, Honda CBR 125 R Repsol, Yamaha WR 250 f -08
Du kanske ska kolla så att flädern sitter fast i pedalen som den ska, alternativt kolla så att den inte tar emot.

Sara_

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Honda cb600, -02
Handbromsen är böjd ca 5 cm in från änden kanske 30 grader, kan ta ett foto på detta.

Men annars är enda skadan fjuttiga repor på...ja vad det nu heter. Detta då styret låg så handbromsen tog stöd.

Sen vid fotbromsen kan man bara se ett märke där den legat mot.

Ska fixa lite bilder.

Hittade reservdelar var inte så farligt att köpa handbromsgrepp dock att det inte fanns till Honda cb600 på lellesmcdelar.se.

tack för visat intresse :)

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
handbromsen kan du antingen låta vara eller försöka böja tillbaka. risken finns att du knäcker den när du böjjer tillbaka men du funderar ju ändå på att köpa ny...

som du säger ligger bromsljusfelet vid fotbromsen. det finns en justerbar fjäder vid fotbromspedalen som aktiverar bromslampen. kolla på den hur den fungerar så borde du se vad som är fel.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Som tidigare redan svarat, givaren till bakbromsen aktiveras generellt av en fjäder. Hitta den och kontroller att den lirar som den ska.

Bromshandtag är ingen större investering. Vill du ha billigare än vad din lokala Honda-återförsäljare tar (eller en budget-pimpad modell i valfri färg) så finns det hos någon flitig asiat på ebay.

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=br...+cb+600&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Sara_

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Honda cb600, -02
Tusen tack för tips! Ska pilla lite på lördag! Får se om man kommer någon vart.

Skitbra länk till billiga bromshandtag!

Håll tummarna så uppdaterar jag läget på lördag!

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
har en honda cb 650 och när jag bromsade hårt så tändes broms ljuset vid halvvägs och sedan dog vid max bromsning finlirade lite på den Bromsljuskontakten sedan fungerade allt bra. men du kanske får byta Bromsljuskontakten
värt att testa kostar ju inte så mycket!

verkar finnas på biltema !

Last edited:

Sara_

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Honda cb600, -02
Hej Tobin,

var sitter kontakten? Kan jag ha kommit åt den när jag föll på höger sida?

Tack för tips!

har en honda cb 650 och när jag bromsade hårt så tändes broms ljuset vid halvvägs och sedan dog vid max bromsning finlirade lite på den Bromsljuskontakten sedan fungerade allt bra. men du kanske får byta Bromsljuskontakten
värt att testa kostar ju inte så mycket!

verkar finnas på biltema !

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Hej Tobin,

var sitter kontakten? Kan jag ha kommit åt den när jag föll på höger sida?

Tack för tips!

Ja, det sitter vid nere vid bromspedalen. Om du går ut och tittar där så ser du direkt hur det ser ut, lättare än att få det förklarat för sig på ett forum :tummenupp

Det finns två sorters bromsljuskontakt och jag vet inte vilken du har. Den ena är en dragkontakt med fjäder, som dras ut när du trycker ner pedalen. Denna kan justeras, och har bromspedalen böjt sig lite så kanske det räcker att justera. Den andra är en brytare med en liten kolv som åker ut när du trycker ned pedalen - och tänder ljuset. Har denna pajar så får du nog köpa ny, men det kostar som sagt ganska lite, skulle gissa runt 200:-

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Min CB750, som jag hade tidigare, hade bromsljuskontakt med dragfjäder.

Bromspedalen trycker såklart på hydraulkolven, men strax ovanför sitter en fjäder som går till en dragkontakt som sköter bromsljuset. Trögar dragkontakten (vilket inte alls är ovanligt) så bråkar bromsljuset. Är fjädern knycklad eller liknande, så bråkar det såklart också.

Leta efter de här komponenterna strax ovaför bromspedalen, så borde du se hur det sitter ihop och funkar. :)

brl10010.jpg

Sara_

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Honda cb600, -02
Helt rätt! Var bara att böja ut bromspedalen så att fjädrarna inte tog emot.

Jätte tack till alla!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...