Bromsolja, DOT3 eller DOT4?

P3113

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ingen just nu.
Hej!

Jag har lite lite bromsolja fram på min hoj och tänkte byta ut oljan och fylla på med nytt. På locket och i manualen står det att det ska vara DOT3-olja, vilket verkar vara lite klurigare att få tag på.

Kan jag ha DOT4-olja istället för DOT3? Vad är skillnaden dem emellan? :va

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
Katana1100
Du ska absolut ha DOT 4 istället då den är en senare version vars egenskaper överträffar "gamla" DOT 3 kvalitén.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Till att börja med ska du inte ha olja öht i ditt bromssystem, men som nummer två går det utmärkt om du häller i bromsvätska DOT4.

Tekniska skillnaden har jag ingen aning om, förutom att DOT3 är en gammal produkt som kan ersättas av 4:an. Dock vet jag att du INTE ska använda DOT5 om du hittar det. Den går inte att blanda med de andra.

:tummenupp

P3113

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ingen just nu.
Du ska absolut ha DOT 4 istället då den är en senare version vars egenskaper överträffar "gamla" DOT 3 kvalitén.

Tack tack, precis vad jag ville höra! :tummenupp

Till att börja med ska du inte ha olja öht i ditt bromssystem, men som nummer två går det utmärkt om du häller i bromsvätska DOT4.

Tekniska skillnaden har jag ingen aning om, förutom att DOT3 är en gammal produkt som kan ersättas av 4:an. Dock vet jag att du INTE ska använda DOT5 om du hittar det. Den går inte att blanda med de andra.

:tummenupp

Tack tack =)

Last edited:

katana1100

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
Katana1100
Ett par av de förbättringar som gjorts på DOT 4 kvalitén gentemot DOT 3 är att man höjt kokpunkten på vätskan & att den inte "suger" åt sig lika mycket kondensfukt som DOT 3.Detta för att minska risken att bromsen "fadar" (slutar funka helt enkelt...)

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Ett par av de förbättringar som gjorts på DOT 4 kvalitén gentemot DOT 3 är att man höjt kokpunkten på vätskan & att den inte "suger" åt sig lika mycket kondensfukt som DOT 3.Detta för att minska risken att bromsen "fadar" (slutar funka helt enkelt...)

Är det inte meningen att bromsvättska ska suga åt sig kondens. Gör den inte det så skiktar sig bromsvättskan och vattnet. Vattnet lägger sig då längst ner eftersom vatten har högre densitet än bromsvättskan. Och längst ner är bromsoken. Skulle det vara en vattenansamning därnere så "fadar" bromsarna fantastiskt fort när vattnet börjar koka vid hårda inbromsnigar...

P3113

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ingen just nu.

Du verkar ju kunna det här :tungan

En fråga till när jag ändå är igång, måste man lufta systemet som på en bil? :gnissla

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En fråga till när jag ändå är igång, måste man lufta systemet som på en bil? :gnissla
Japp, du pumpar, pyser, pumpar å pyser :) Men det är ju mycket lättare på en hoj iom att du kan göra det själv, man når ju både bromsar och handtag samtidigt på dom flesta handtag.
Men, du kan ju även trycka upp bromsvätskan nerifrån, snabbt å smärtfritt.
Snikvarianten finns ju också, bara pumpa ur den gamla och fylla på nytt allt eftersom, men då får man ju alltid nån skvätt gammalt kvar. Så jag tycker att du ska tömma helt och hållet och fylla på nytt :)

katana1100

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
Katana1100
Ja lufta det som på en bil,gärna med en slang ner i en flaska eller nåt liknande så det inte vandrar in luft nerifrån innan du hinner stänga luftningsnippeln.Har märkt ibland att några bubblor vandrar uppåt i systemet så när man pumpat sig fördärvad & inte fått rätta bettet i handtaget tar man som kaffedrickare gärna en kopp & väntar en stund...sedan brukar det lösa sig... & jo du snälla iommi...man ska absolut inte ha vatten i någon form i bromssystemet.Den senare DOT 5 kvalitén tar inte åt sig fukt alls.Det kanske förklarar mer hur det SKA vara än att jag försöker förklara.Har man fukt i bromssystemet=byt till ny bromsvätska!!!

P3113

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ingen just nu.
Japp, du pumpar, pyser, pumpar å pyser :) Men det är ju mycket lättare på en hoj iom att du kan göra det själv, man når ju både bromsar och handtag samtidigt på dom flesta handtag.
Men, du kan ju även trycka upp bromsvätskan nerifrån, snabbt å smärtfritt.
Snikvarianten finns ju också, bara pumpa ur den gamla och fylla på nytt allt eftersom, men då får man ju alltid nån skvätt gammalt kvar. Så jag tycker att du ska tömma helt och hållet och fylla på nytt :)

Okej stort tack ;D Jag rensar hela systemet hade jag tänkt... vem vet hur länge den bromsoljan (läs vätskan) varit där! :tuttar

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Rätt om DOT5 men vad jag vet ska DOT5.1 vara kompatibel med DOT4.

Korrekt men där finns ingen anledning att åka med DOT5,1 i motorcyklar då den nya standarden har en del kompromisser på områden vi prioriterar till förmån för att det skall fungera i ABS applikationer.

DOT3 = Obsolet standard alkoholbas
DOT4= Ersatte DOT3 och är alkoholbas med bla högre kokpunkt
DOT5= Silikonbas 80-tals produkt som slutade användas då den var kass, drar ej åt sig fukt vilket resulterade i att när fukt kom in så kokte bromsarna direkt. Skall endast hällas i bromsar där det tydligt specificeras
DOT5,1= Den nyaste standarden, återgång till DOT4 alkoholbas (om man skall vara kemist så är det en ester och ingen alkohol) fast anpassad till ABS och någon ny korrosionsbestämmelse.

Står där DOT 3 på locket kan man använda DOT3,4, 5.1 men DOT 4 är bäst.

Last edited:

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Ja lufta det som på en bil,gärna med en slang ner i en flaska eller nåt liknande så det inte vandrar in luft nerifrån innan du hinner stänga luftningsnippeln.Har märkt ibland att några bubblor vandrar uppåt i systemet så när man pumpat sig fördärvad & inte fått rätta bettet i handtaget tar man som kaffedrickare gärna en kopp & väntar en stund...sedan brukar det lösa sig... & jo du snälla iommi...man ska absolut inte ha vatten i någon form i bromssystemet.Den senare DOT 5 kvalitén tar inte åt sig fukt alls.Det kanske förklarar mer hur det SKA vara än att jag försöker förklara.Har man fukt i bromssystemet=byt till ny bromsvätska!!!

Klart det inte ska vara fukt i bromssystemet. Liksom att det inte ska vara smuts i bensintanken. Likförbannat så brukar det uppkomma.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej stort tack ;D Jag rensar hela systemet hade jag tänkt... vem vet hur länge den bromsoljan (läs vätskan) varit där! :tuttar

Hej
Vid vanligt byte av bromsvätska så brukar jag undvika att tömma systemet, det leder ju bara till att man får luft i systemet i onödan. Det är bättre att suga ur så mycket av den gamla bromsvätskan man kan ur behållaren med tex en sjukhusspruta. Sedan fylla på med ny bromsvätska och därefter (gärna med slang och flaska på luftnipplarna) lufta fram den nya bromsvätskan till oken. Det brukar synas väl när det är ny vätska som kommer fram ty den gamla bromsvätskan har som regel mörknat. Det kan vara bra att sätta på locket på behållaren under luftningen så att det inte skvätter bromsvätska på lacken, det är rena färgborttagningsmedlet nämligen. Det är också viktigt att se till att nivån i behållarer inte sjunker för lågt under det att man pumpar, ty isf kommer det in luft i systemet.

Mvh
Jörgen

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Korrekt men där finns ingen anledning att åka med DOT5,1 i motorcyklar då den nya standarden har en del kompromisser på områden vi prioriterar till förmån för att det skall fungera i ABS applikationer.

Intressant. Det visste jag inte. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...