Bromsporr

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
RTR skrev:
Det klart man byter bromsvätska men....
Hur ofta byter ni bromsvätska? Till varje racehelg lr?

hur lång tid kan din bromsvätska vara i systemet utan att dra åt sig fukt

ta och blanda en grogg med din bromsvätska och lite kallt vatten så får du se!

Själv har ja inte OK med nipplar neråt utan försökte åxå ge en anledning till varför dom kan va där!

Eller så skaffar du en fuktmätare så får du se.
Inte lång tid det tar för fukt att leta sig dit.
Jag byter personligen ca två gånger på ett år, en gång när jag tar ut den sen efter några månader. Men då kör inte jag tävlingar, skulle byta oftare om jag tävlade. Sen beror det väldigt mycket på tillvärkare samt DOT klass.

Mathias

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
MaPe skrev:
Eller så skaffar du en fuktmätare så får du se.
Inte lång tid det tar för fukt att leta sig dit.
Jag byter personligen ca två gånger på ett år, en gång när jag tar ut den sen efter några månader. Men då kör inte jag tävlingar, skulle byta oftare om jag tävlade. Sen beror det väldigt mycket på tillvärkare samt DOT klass.

Mathias

Bromsvätska byter man inte särsklit ofta fast minst ett fåtal gånger om året(troligen mest psykologiskt men att inte ha någon hejdare efter rakan på anderstorp lär vara spännande). Har man stålspunnet (vilket alla i racing har så diffunderar inte vatten in i slangen och då lider man inte av problemet.....

En sak som är väl så viktig är att införskaffa en renoveringsats och byta tätningarna innan de går sönder, har testat trasiga tätningar iof i cross men ändå :3freak .....

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Robban_C skrev:
MaPe:
Argumentet att ha nipplar nedtill för....
Jadda
Jadda
Jadda
Jadda
Jadda

Robban_C: Det finns en orsakt till varför nipplarna sitter som dom sitter på ISR-grejjerna. Tydligen är Acke's filosofi att oken skall av och hängas högt vid luftning (vända upp-och-ned på). Orsaken därtill är jag inte medveten om - men ring och fråga. Acke är både lärorik och kul att prata med. Sen berättar du för oss andra här.

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
PVMs nya 6kolvs radial-ok,
en kille i Grenoble med en av världens fräckaste Guzzis tvingar
just nu hela familjen att äta gröt varje dag.
Pris: 1599 euro / st[/QUOTE]

Jag tar 10st :banana :banana

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har inte racingmanualerna här hemma men e ganska säker på att både Honda och Kawasaki rekomenderade bromsvätskebyte var tredje race eller efter varje gång det regnade. På Kawan (ZX6RR) bytte vi nog oftare än så..

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Borsiin JR skrev:
Bromsvätska byter man inte särsklit ofta fast minst ett fåtal gånger om året(troligen mest psykologiskt men att inte ha någon hejdare efter rakan på anderstorp lär vara spännande). Har man stålspunnet (vilket alla i racing har så diffunderar inte vatten in i slangen och då lider man inte av problemet.....

En sak som är väl så viktig är att införskaffa en renoveringsats och byta tätningarna innan de går sönder, har testat trasiga tätningar iof i cross men ändå :3freak .....

Om du är nöjd med känslan i bromsarna så spelar det väl ingen roll om du bara byter en gång per år.

Sen vet inte jag om fukt letar sig lättare genom gummislangar än teflonslang.
Med tanken på vad det kostar att byta vätska så skulle jag nog kosta på mig att byta ganska ofta om jag tävlade, men för gatåkning så spelar tiden större roll. Tänk på att luftfuktigheten spelar en stor roll i det hela.
Sen så sliter en gammal bromsvätska mycket mera på tättningarna och vatten och luft skapar rost/oxid vilket är förödande för kolvarna.

Jag har öppnat ny bromsvätska som visat gult på fuktighets skala.

Mathias

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Pejo skrev:
Robban_C: Det finns en orsakt till varför nipplarna sitter som dom sitter på ISR-grejjerna. Tydligen är Acke's filosofi att oken skall av och hängas högt vid luftning (vända upp-och-ned på). Orsaken därtill är jag inte medveten om - men ring och fråga. Acke är både lärorik och kul att prata med. Sen berättar du för oss andra här.
Åh fan. Verkar omständigt men fungerar säkert.

Hoppar över ringandet men jag vet att han är kul att prata med. Ringde en gång för lite mer bakgrundsfakta om den där ISR-kawwan. Oj vad han pratade. Ojoj. Det märktes att det är hans lilla barn så att säga. :tummenupp

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Robban_C skrev:
Åh fan. Verkar omständigt men fungerar säkert.

Hoppar över ringandet men jag vet att han är kul att prata med. Ringde en gång för lite mer bakgrundsfakta om den där ISR-kawwan. Oj vad han pratade. Ojoj. Det märktes att det är hans lilla barn så att säga. :tummenupp

Om jag får reda på sanningen, sanningen och bara sanningen så ska jag meddela herrn.

Ett litet scoop - jag väntar på leverans från ISR själv...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Pejo skrev:
...
Ett litet scoop - jag väntar på leverans från ISR själv...
Pryldåre! :7peta :hihi

Ro hit med lite bilder nu! :fyllisar

En tanke: För dom som luftar helt manuellt är det kanske bättre att hänga oken i taket eftersom man då slipper riskera att bubblor stiger uppåt i slangen men hur många av dom som racear är det som luftar manuellt?
Jag utgår ju (kanske felaktigt) från att man rationaliserar återkommande job så mycket det går och med trycksatt kärl eller med en vakuumluftare (dyrare) så spelar det ju ingen roll om oket sitter högre eller lägre, luftningen går ju som på en dans ändå.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Robban_C skrev:
Pryldåre! :7peta :hihi

Ro hit med lite bilder nu! :fyllisar

Prykille? Jag ? Under din avatar står det "Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82, 3/4 TL1000R -99, 3/4 FZR 1000 -91, Suzuki GSX-R600W -92 (kanske räddad från skroten?). Samt ett Renaultskåp."......

Bilder? Har inte sett själv än... Dessutom fel tråd. :rolleyes: All in good time...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är därför man har banjobult med nippel uppe vid bromshandtaget. Skitsmidigt.

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Ser inte hur ett så dyrt ok skulle kunna påverka bromkapaciteten nå nämnvärt då det mesta trotts allt hänger på material i klossar och skiva.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
fireblade skrev:
Ser inte hur ett så dyrt ok skulle kunna påverka bromkapaciteten nå nämnvärt då det mesta trotts allt hänger på material i klossar och skiva.

Större anliggningsyta är vad det ger
+ jämnar tryck över hela ytan med 6 kolvar.
och det inte oväsentligt i sammanhanget.

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Mina bromsar till min R6:a....

:tummenupp

Bifogat

• pfm_bromskivor.jpg
    pfm_bromskivor.jpg
    32.7 KB · Visningar: 94

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Nitrous skrev:
Oooh, det där såg hett ut. Ge hit.....snälla :7peta

/Nitrous

£1000 för ett kit,
inte så farligt om man haft lite pengar över.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati