Bromsproblem

AndersTT

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2021
Hoj
RD Classic racer
Hej
Tror jag blir tokig…
Var å köpte en classic maskin med Yamaha rd350 bromspump och Suzuki sv650 bromsok (dubbla skivor) funkade hela träningsdagen men andra dagen nöp frambromsen efter en inbromsning & släppte inte.
Bromshandtaget var helt stumt och låst broms🤬
Efter ett tag släppte det så jag kunde rulla cykeln.
Har nu tagit isär och satt ihop igen och kan konstatera att kolvarna går lätt MEN inte om man trycker tillbaka alla på en ggn för då är det stumt! Har bara skruvat bilar tidigare och då kan man ju alltid trycka tillbaka kolvarna och vätskan upp tillbaka i behållaren.
Verkar inte funka så här…..
Har någon en idé på vad jag ska göra???

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det kan även vara så att du har fått ärg där tätningrna sitter , är som kolvringsspår men för gummitätningar.

Ärg under bygger upp då bromsvätska är hygroskopisk.

Detta kan lyfta tätningarna och låsa ok när dom korvar sig.

Ta loss grejerna o syna , som sagts innan kan även igentäppta slangar skapa samma symptom då bromsvätskan inte kan vandra tillbaka

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Ytterligare en infallsvinkel (min TDR led av detta när jag precis påbörjade renoveringen): Returfjädern till kolven i bromspumpen har gått av.

AndersTT

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2021
Hoj
RD Classic racer
Tack för alla svar👍
Sitter nya slangar på och oken har jag tagit isär och fixat.
MEN nu märker jag att det är stopp i bromspumpen! Går inte att få tillbaka bromsvätskan där😳
Släppte banjon där uppe och då fick jag tillbaka bromskolvarna.
håller på att demontera bromspumpen igen för att se om det är något konstigt😵💫😵💫😵💫

AndersTT

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2021
Hoj
RD Classic racer
Funderar på om någon monterat fel delar i pumpen eller rentav satt ihop det fel…..
Måste leta upp en reservdelslista på rd350 bromspump,
Är det någon här som har det?

AndersTT

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2021
Hoj
RD Classic racer
Stort tack! Men det är ifrån en -84 tror jag…
Det ser inte lika ut som det verkar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade det varit jag så hade jag tagit och lossat bromsgreppet och kollat vad som händer, utan grepp så ska pumpen släppa om greppet skulle vara av fel modell.

Dock hade jag nog hur som hur som helst köpt en repsats och renoverat pumpen i vilket fall som helst om du inte vet då det är gjort och den strular utan grepp.

Då jag köpte GSX:en så kunde jag bromsa ner från släpet men fick lossa slangen för att få rullat in den i garaget. Blev direkt renovering av pumpen, översyn av oken och nya bromsslangar. Pumpen kan man i mitt fall lungt säga var skitig invändigt.

AndersTT

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2021
Hoj
RD Classic racer
Tog bort bromsgreppet men felet kvarstår, demonterade kolv mm i pumpen och allt ser bra ut! Fattar inget😳 kan det vara fel delar i pumpen eller saknas helt enkelt returhålet!
Finns det någon som har en RD från -83 och kan kolla var returhålet ska vara?

Hålet till höger är öppet men det vänstra är inte borrat rakt igenom!

Bifogat

• IMG_3208.jpeg
    IMG_3208.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 14

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Utan att veta men jag tror att Yamaha använder samma pump till både 350n och 250n. 250n har enkelskiva och då borrade de i den andra hålet och för 350n som du har.

Vad säger förra ägaren om problemet? Funkade det för honom?

Det kan ju ha varit för mycket bromsvätska. Håll brompumpen plant när du kollar nivån.
Värme får vätska att expandera som sagt.

Om du bor i Stockholm så kan du få testa med en fungerande promspump från en Kawa GPX600 (dubbla skivor).

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka