Bromspump till ett Moto-Masterok?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Enligt Moto-Master själva så ska det fungera med original bromspump. Det är såklart att det bromsar med originalpumpen, men hur bra?

Vilken pump passar bäst till ett Moto-Masterok?
 

Bifogat

  • Moto-Master.jpg
    Moto-Master.jpg
    36.9 KB · Visningar: 63

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag kör med originalpumpen på TTR:n (Brembo 13 mm), kanske inte den pimpigaste men den passar som handen i handsken. Vill varken ha större eller mindre. Tar direkt utan någon döväg och har skön vinkel på handtaget.
 

Bifogat

  • bromspump.jpg
    bromspump.jpg
    73.6 KB · Visningar: 86

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
magura-bromscylindrar2.jpg
Jag har Magura köpt från CC Products, funkar kanonbra!
 
Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag kör med originalpumpen på TTR:n (Brembo 13 mm), kanske inte den pimpigaste men den passar som handen i handsken. Vill varken ha större eller mindre. Tar direkt utan någon döväg och har skön vinkel på handtaget.
Jag är inte ute efter någon hög pimp-faktor. Jag använder gärna originalpumpen om det går.
Du säger att Brembo har 13 mm. Jag undrar vilken diameter min xr650r pump kan ha? Någon som vet?
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Den där Magura pumpen har jag sett att andra använder till Moto-Master. Det går ut en sladd från den pumpen på bilden. Är det bromsljuskontakt på den modellen?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Den där Magura pumpen har jag sett att andra använder till Moto-Master. Det går ut en sladd från den pumpen på bilden. Är det bromsljuskontakt på den modellen?

jepp.. eller. nä .. men där följer med en som du skruvar på. smack in i färdiga hål. hade sån på min förra 525 i kombination med ett 4-kolvs ok från bering. för hård för min smak men funka utmärkt.
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Om du har 12-13 mm på original så behöver du nog inte bry dig, däremot om du har typ 10 så kan det vara läge att byta, men det funkar rätt bra med det också
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag är inte ute efter någon hög pimp-faktor. Jag använder gärna originalpumpen om det går.
Du säger att Brembo har 13 mm. Jag undrar vilken diameter min xr650r pump kan ha? Någon som vet?
Min pump är 13 mm i diamater och mellan ledbulten och pumpkolven är det 22 mm. På din pump är måtten 11 resp. 18. Med lite huvudräkning :)rolleyes:) så är min pump 70% "större" än din. Den pumpar alltså 70% mer bromsvätska om man drar in handtagen lika långt.

Får du tag på en sån billigt så tycker jag du ska slå till på en sån. Den har ju integrerad bromsvätskebehållare och fungerar precis lika bra som en radialpump bara det att den inte får lika många possörpoäng.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Min pump är 13 mm i diamater och mellan ledbulten och pumpkolven är det 22 mm. På din pump är måtten 11 resp. 18. Med lite huvudräkning :)rolleyes:) så är min pump 70% "större" än din. Den pumpar alltså 70% mer bromsvätska om man drar in handtagen lika långt.

Får du tag på en sån billigt så tycker jag du ska slå till på en sån. Den har ju integrerad bromsvätskebehållare och fungerar precis lika bra som en radialpump bara det att den inte får lika många possörpoäng.

Jag fick ett tips om att använda YZF/WRF pumpen. Den ska tydligen passa bra ihop med mitt ok. Han sa att den är lite större. Det kanske är 13mm Brembo, Yamaha brukar ju använda Brembo på sina hojar.

Jag ska kolla lite med min lokala Yamahahandlare :tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag fick ett tips om att använda YZF/WRF pumpen. Den ska tydligen passa bra ihop med mitt ok. Han sa att den är lite större. Det kanske är 13mm Brembo, Yamaha brukar ju använda Brembo på sina hojar.

Jag ska kolla lite med min lokala Yamahahandlare :tummenupp
YZ/WR har samma pump, ännu mindre på dom nya. Även KTM har små pumpar. :5sure

Ett hett tips om du vill snika till det ordentligt är att skaffa en beggad pump från en aerox. Dom har 13 mm brembopumpar. Nackedelen är att dom inte har nån justering till handtaget men det går ju att modda om du nöjer dig med en fast inställning. Har aldrig provat själv med en sån men kan ju va värt ett försök. ;)
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Varför använder man 17mm pump, när Moto-Masters egna pump är på 12mm :confused:
 

Bifogat

  • Moto-Master brake system .jpg
    Moto-Master brake system .jpg
    88 KB · Visningar: 102

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Varför använder man 17mm pump, när Moto-Masters egna pump är på 12mm :confused:

17 låter stort till MotoMaster-oket, har för mig att det oket har en relativt liten innervolym. Skulle gissa på att det kommer bli väldigt stumt och dålig känslighet i ingreppet med en 17.
Personligen skulle jag testa med en 13.

Har en Brembo 13 liggande lös om du vill prova med ditt ok.
 

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Skebo (Nära Robroring)
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
Pump

Använder ett brembo från en ducce monster 1000cc 03 fungerar:tummenupp beställde från en skrot billigt:tummenupp
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Välj inte en för stor pump det blir bara stumt och kraftlöst, satsa på 13mm som blivit nämnt innan.
 

Olé

Svarar inte på frågor om rymden..
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC
Kapar tråden och skakar liv i den igen.

Jag har en annan fundering kring bromspumpar så jag tänkte det passade fint i tråden. Jag har till min frambroms motomaster oket och sedan en ISR-pump att driva det hela med. Problemet är bara att det inte sitter någon bromsljuskontakt på pumpen. (liknande den på bilden) Har någon annan detta problem och hur har ni löst det? Jag har i nuläget löst det med en likadan kontakt som sitter till bakbromsen. En tryckkänslig sensor som skruvas i vid banjoanslutningen. Problemet är bara att dom inte är så känsliga och ljuset tänder sig då först när man trycker rätt så hårt jämfört med hur hårt man bromsar vid normal körning. Så hårt man bromsar för att tända ljuset så nitar man. De e ju fräckt iof men rätt störande i hög fart. Någon som har en lösning?
 

Bifogat

  • 21-012.jpg
    21-012.jpg
    140.2 KB · Visningar: 80
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top