Bromsrulle på bilbesiktning

Dessutom är det tydligen så att det ligger i databasen om bilen är av en typ som inte får köras i bromsprovaren och så fort dom tankar upp bilinfon till sin handdator så kommer en varning upp där om bilen måste ha alternativt bromsprov. Så dom ska med andra ord inte göra den missen om inte besiktningsmannen skiter i varningen som kommer upp.

Det är bra om det kommer upp en varning. Då får man förutsätta att uppgifterna de matat in i systemet stämmer. Finns ju en hel del olika system ute på marknaden och en del lite udda bilar med speciallösningar på sin fyrhjulsdrift. Det skulle vara helt omöjligt för en besiktningsman att ha koll på allihop.

Alfa Romeo 164 Q4, Lancia Delta Integrale,
Nissan Skyline, Porsche 964C4, 993tt, 996tt, 997tt, 959 etc.
 
Jag var dock måttligt road när jag insåg vad man gjort och gick igenom de andra protokollen hemma.

Jag kände samma oro när jag bes min Passat TDI Syncro -99.
Men enligt bes så var det inga problem.
Jag påpekade även att bilen inte har körts i rullarna tidigare enlig besprotokoll men det skulle inte vara någon fara sa dom.

Jag har ju samma system som sitter på Audi bilarna.
Torsen alltså. Inte som det gamla Syncro systemet...
Dom nyare Passaterna fick ju Haldex.
 
Det är bra om det kommer upp en varning. Då får man förutsätta att uppgifterna de matat in i systemet stämmer. Finns ju en hel del olika system ute på marknaden och en del lite udda bilar med speciallösningar på sin fyrhjulsdrift. Det skulle vara helt omöjligt för en besiktningsman att ha koll på allihop.

Alfa Romeo 164 Q4, Lancia Delta Integrale,
Nissan Skyline, Porsche 964C4, 993tt, 996tt, 997tt, 959 etc.

Ja. det är ju faktiskt något av en djungel av olika varianter av fyrhjulsdrift. Och det är långt ifrån alla ägare som har koll på vilken typ dom har och huruvida den tål en bromsprovare.

Jag kände samma oro när jag bes min Passat TDI Syncro -99.
Men enligt bes så var det inga problem.
Jag påpekade även att bilen inte har körts i rullarna tidigare enlig besprotokoll men det skulle inte vara någon fara sa dom.

Jag har ju samma system som sitter på Audi bilarna.
Torsen alltså. Inte som det gamla Syncro systemet...
Dom nyare Passaterna fick ju Haldex.

Ja. Det hänger ihop med hur motorn sitter. Samtliga Audi och VW med längsgående motor har Torsen-diff. Dom med tvärställd motor har Haldex förutom dom tidiga VW med tvärställd som hade viscokoppling.
 
Last edited:
Jag tror att den som är känsligast är gamla volvo AWD ( innan haldex )
annars går bara 4wd att koppla ur, så är det ingen fara

Iochförsig en del har ju permanent med diff broms
typ touareg

Ja. Volvos gamla AWD brände ju upp fyrhjulsdriften om man monterade dit det av volvo medlevererade reservhjulet för att ta sig till verkstad och fixa punktering. Den var ju horribelt känslig.

Touaregs diffbroms är väl mellan höger och vänster sida. Då har den ingen betydelse för bromsprovaren. Mellan fram och bak har den väl en diffspärr som kan aktiveras och inte en sketen diffbroms.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top