Bromsskiveproblem Fireblade!!??

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Jag har problem med att hojen håller på att skaka sönder vid inbromsning med frambromsen.
Har nu mätt skivorna och kom fran till att jag hade en avvikelse på 0.069mm respektive 0.102.
Vad är toleransen? Är båda skivorna skeva??
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Fastball skrev:
Jag har problem med att hojen håller på att skaka sönder vid inbromsning med frambromsen.
Har nu mätt skivorna och kom fran till att jag hade en avvikelse på 0.069mm respektive 0.102.
Vad är toleransen? Är båda skivorna skeva??
Vad toleransen är har jag ingen aning om det jag är nyfiken på är hur du får mätnogrannheten på tusendelen? :va

Mät tjockleken på skivorna också. Är de tunna slår de sig rackarns snabbt vid inbromsning men rätar ut sig när de svalnar...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fastball skrev:
Jag har problem med att hojen håller på att skaka sönder vid inbromsning med frambromsen.
Har nu mätt skivorna och kom fran till att jag hade en avvikelse på 0.069mm respektive 0.102.
Vad är toleransen? Är båda skivorna skeva??

Tyvärr är båda dina skivor skeva och måste bytas ut (svindyrt). Vad har hänt? Är hojen gammal så skivorna har blivit för tunna och därför slagit sig? Eller är hojen tidigare använd som tävlingshoj och därför slitit ut skivorna?

Vilka bromsbelägg har använts? Vissa belägg "äter" skivor och skall därför INTE användas! Bättre då att använda originalbelägg som man VET fungerar även om de är något dyrare i inköpspris. Men jämfört med nya skivor är det billigt!

Eftersom originalskivor är svindyrt bör du leta reda på begagnade skivor på mc-skrotarna (kan vara svårt att få tag i speciellt fram). Eller titta på piratskivor av bra märke!

En kompis till mig köpte 2st. nya priratskivor för ett komplettpris av ca. 4000 kr för båda = bra pris.

Mvh!
// Niklas
 

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Chefen Alabama skrev:
Vad toleransen är har jag ingen aning om det jag är nyfiken på är hur du får mätnogrannheten på tusendelen? :va

Mät tjockleken på skivorna också. Är de tunna slår de sig rackarns snabbt vid inbromsning men rätar ut sig när de svalnar...

Arbetar på ett ställe där de har maskiner för allt! :tummenupp
Har även en 3-D utskrift på skivorna med alla avvikelser noterade :banana
 

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Avarage skrev:
Tyvärr är båda dina skivor skeva och måste bytas ut (svindyrt). Vad har hänt? Är hojen gammal så skivorna har blivit för tunna och därför slagit sig? Eller är hojen tidigare använd som tävlingshoj och därför slitit ut skivorna?

Vilka bromsbelägg har använts? Vissa belägg "äter" skivor och skall därför INTE användas! Bättre då att använda originalbelägg som man VET fungerar även om de är något dyrare i inköpspris. Men jämfört med nya skivor är det billigt!

Eftersom originalskivor är svindyrt bör du leta reda på begagnade skivor på mc-skrotarna (kan vara svårt att få tag i speciellt fram). Eller titta på piratskivor av bra märke!

En kompis till mig köpte 2st. nya priratskivor för ett komplettpris av ca. 4000 kr för båda = bra pris.

Mvh!
// Niklas

Aj då :näsblod Vet du vad toleransen är?
Är slipning ett alternativ? :confused:
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fastball skrev:
Aj då :näsblod Vet du vad toleransen är?
Är slipning ett alternativ? :confused:

De enda toleranser som brukas ange är min tjockleken på skivorna. Sedan finns förmodligen också en tolerans på skevheten men jag vet tyvärr inte denna.

Jag vet bara, av egen erfarenhet, att när jag hade slipat bakskivan till en äldre hoj jag hade så lyckades jag inte mäta in den skivan till nogrannare än 0,05 mm och fick därför ett kast på 0,05 mm. Och resultatet av det när jag monterade på skivan var att det pulserade ganska kraftigt bak när jag bromsade. Och så ville jag inte ha det med tanke på vått väglag! Så det blev en beg. skiva som jag köpte för 800 kr tror jag. Köpte en framskiva till min nuvarande hoj, också den begagnad, för 1500 kr för 3 år sedan när jag hade glömt det förb... skivbromslåset!

Därav drar jag slutsatsen att om du har så mycket kast och dessutom fram så är det inte mycket du kan göra åt det.

Du kan ju, alltid, pröva med att slipa skivorna till en nogrannhet betydligt bättre än 0,05 mm så till vida du inte underskrider min tjocklek.

Mvh!
// Niklas
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vill minnas att toleransen på rundgången på skivorna på TL är hela 0,3 mm.
Däremot får ju variationen i tjocklek inte vara lika stor.
Tänk på att du måste indikera skivorna på plats eftersom det bara är då du får med eventuella skevheter i nav etc.
Dessutom är mätning av kastet rätt ointressant eftersom skivorna på de flesta sporthojar flyter i naven. Eller rättare sagt så borde det inte spela nån roll om de kastar lite grann eftersom de ändå kan flyta på naven. Kanske därför Suz tillåter så mycket kast.

Förutsatt att skivorna håller jämn tjocklek:
Kan du inte testa att schimsa skivorna med bladmässing mot navet? Jag har aldrig testat men det borde gå om kastet är jämnt, dvs om felet är jämnt fördelat runt skivan.
Är felet ojämnt fördelat så går det antagligen inte att schimsa.

Men innan du gör nånting annat så ska du definitivt kolla att tjockleken är jämn. Det är ju dessutom enkelt att kolla, allt som behövs är en mikrometer.
 

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Avarage skrev:
De enda toleranser som brukas ange är min tjockleken på skivorna. Sedan finns förmodligen också en tolerans på skevheten men jag vet tyvärr inte denna.

Jag vet bara, av egen erfarenhet, att när jag hade slipat bakskivan till en äldre hoj jag hade så lyckades jag inte mäta in den skivan till nogrannare än 0,05 mm och fick därför ett kast på 0,05 mm. Och resultatet av det när jag monterade på skivan var att det pulserade ganska kraftigt bak när jag bromsade. Och så ville jag inte ha det med tanke på vått väglag! Så det blev en beg. skiva som jag köpte för 800 kr tror jag. Köpte en framskiva till min nuvarande hoj, också den begagnad, för 1500 kr för 3 år sedan när jag hade glömt det förb... skivbromslåset!

Därav drar jag slutsatsen att om du har så mycket kast och dessutom fram så är det inte mycket du kan göra åt det.

Du kan ju, alltid, pröva med att slipa skivorna till en nogrannhet betydligt bättre än 0,05 mm så till vida du inte underskrider min tjocklek.

Mvh!
// Niklas

OK, det blir eventuellt till att köpa nya. Såg att lelles tar 1400kr st för pirat. Dyrt men kanske billigt i sammanhanget.
Hojen har jag precis köpt men har inte vad jag kan se blivit tävlad med.
Det jag nu är orolig för är orsaken till problemet. Vill inte gärna köpa nya skivor bara för att förstöra dessa med!! :mad:
Misstänker mina belägg men vet inte om det är långsökt?
När jag lyfte framändan igår så rullade framhjulet ganska trögt(i luften)
Kärvar mina ok? :död

Tack för alla snabba och bra svar :tummenupp
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Fastball skrev:
När jag lyfte framändan igår så rullade framhjulet ganska trögt(i luften)Kärvar mina ok? :död
Risken finns att du behöver se över dina ok, ev byta dem = dyrt. Hjulet ska rulla relativt fritt.
 

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Glömde säga att den förre ägaren hade bytt till en beggad skiva på ena sidan.
Och den är nu skev? Vad är oddsen att han har fått en krokig skiva??
Fast jag kanske inte ska klaga, nu har jag ju gratis ABS. :hihi
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fastball skrev:
När jag lyfte framändan igår så rullade framhjulet ganska trögt(i luften)
Kärvar mina ok? :död

Tack för alla snabba och bra svar :tummenupp

Ja, de kärvar! Skruva loss oken, ett i taget, och plocka bort bromsbeläggen. Försök med handkraft att trycka in kolvaran en liten bit (OBS! se till så att den andra kolven inte åker för långt ut. Då åker du på fullständig luftning).

Om du INTE kan trycka in båda kolvarna en bit med tummarna (du kan få ta i lite grann) så måste du göra rent dem. Vilket du enklast gör enl. följande:

1.) Lossa bromsoken.
2.) Ta bort bromsbeläggen.
3.) Pumpa ut kolvaran en bit (här kan du tvingas hålla emot den kolven som går lättast så att den trögaste kolven också kommer ut en bit).
4.) Tvätta rent med bromsvätska och en tanborste så att nästan allt dam försvinner.
5.) Torka rent från bromsvätska. Får det på beläggen är dessa förstörda.
6.) Tryck in kolvaran med händerna och montera tillbaks beläggen.

Om du har originalskiva kolla att beläggen är original. Om inte kolla att beläggen är sintrade, vilket originalbeläggen är.

Att tänka på vid köp av piratskivor är att vissa bromsskivor INTE klarar sintrade belägg. Utan det blir i så fall att köra på piratbelägg eftersom Honda är nästan ensamma om att använda sintrade belägg!

Mvh!
// Niklas
 

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Avarage skrev:
Ja, de kärvar! Skruva loss oken, ett i taget, och plocka bort bromsbeläggen. Försök med handkraft att trycka in kolvaran en liten bit (OBS! se till så att den andra kolven inte åker för långt ut. Då åker du på fullständig luftning).

Om du INTE kan trycka in båda kolvarna en bit med tummarna (du kan få ta i lite grann) så måste du göra rent dem. Vilket du enklast gör enl. följande:

1.) Lossa bromsoken.
2.) Ta bort bromsbeläggen.
3.) Pumpa ut kolvaran en bit (här kan du tvingas hålla emot den kolven som går lättast så att den trögaste kolven också kommer ut en bit).
4.) Tvätta rent med bromsvätska och en tanborste så att nästan allt dam försvinner.
5.) Torka rent från bromsvätska. Får det på beläggen är dessa förstörda.
6.) Tryck in kolvaran med händerna och montera tillbaks beläggen.

Om du har originalskiva kolla att beläggen är original. Om inte kolla att beläggen är sintrade, vilket originalbeläggen är.

Att tänka på vid köp av piratskivor är att vissa bromsskivor INTE klarar sintrade belägg. Utan det blir i så fall att köra på piratbelägg eftersom Honda är nästan ensamma om att använda sintrade belägg!

Mvh!
// Niklas

Tvätta med bromsvätska? Går det bra med bäkleen?
Jag hörde även att man skulle köra kolvarna med smärgelduk. Bra eller anus?
Andra saker att tänka på?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fastball skrev:
Tvätta med bromsvätska? Går det bra med bäkleen?
Jag hörde även att man skulle köra kolvarna med smärgelduk. Bra eller anus?
Andra saker att tänka på?

Njae, det beror på om du har gummidamasker runt kolvaran. Förmodligen har du inte det och då går det bra med brääkleene!

Men varför chansa, bromsvätska är du det som tätningarna har på andra sidan av kolven och det löser effektivt upp bromsdammet. Jag använder alltid det och det funkar kanonbra. Bara man är noga med rebgöringen efteråt.

Kom att tänka på en annan sak du skall kontrollera innan du köper nya skivor. Skruva av de gamla och kontrollera anläggningsytan (den ytan som bromsskivorna ligger an mot fälgen) för att se att du inte har några skador där.

Ta ett bryne (brynsten) och bryn av både anläggningsytan på bromskivan OCH på fägen så att du är säker på att bromsskivan ligger an mot en fullständigt plan yta på fälgen.

Om det INTE är plant där kan du har dina problem lösta! Om inte köp nya eller beg. skivor!

Kolvarnba med smärgelduk!???

Nä, det skall du INTE göra! Enda anledningen till att man skulle kunna tänka sig det är om kolvarna har mindre rostangrepp. DÅ kan det vara värt att pröva det. Men för att kunna konstatera det måste du ta ut kolvarna helt och hållet och tvätta rent dem ordentligt.

OM du skall använda det så så se då till att använda smärgelduk med 800-korn som grövst lagom är dock 1000 till 1200 OCH hydraulolja så slipytan blir fin.

Mvh!
// Niklas
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
För det första brukar främsta problemet vid kärvande kolvar vara att oken ärgat i loppet (dvs mot kolven) och det åtgärdar man inte utan att riva isär och hona oken. Vid återmontering använder man nya tätningar och damasker.

För det andra kan man använda smärgelduk om kolvarna är kromade ef tersom kromet är så hårt.
Jag har endast sett okromade kolvar på bil en enda gång. På Cittra. Osäker på hur det är med hojar. Men så här bör det vara:
Kolvar av stål/gjutjärn är alltid kromade.
Kolvar av aluminium är antagligen inte kromade eftersom det är svårt = dyrt att kroma aluminium.
Enda orsaken till att använda kolvar av aluminium är att spara vikt.

Seså, sätt nu igång och mät tjockleken på skivorna, det är enkelt att göra och varierande tjocklek ger garanterat pulserande handtag.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Vad kostar egentligen en bromsskiva (fram) till en nyare sporthoj. Ta min 954 t.ex.?
Har nån koll på det?
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Men om belagen ar nyss bytta kan ju den utstickande delen av kolvarna vara skitiga och kan ju darmed karva.. jag tvattar alltid noga før jag pressar tilbaka kolvarna..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Robban_C skrev:
Enda orsaken till att använda kolvar av aluminium är att spara vikt.
Och att aluminium har bättre värmeavledningsförmåga än stål och därför på ett effektivare sätt borde föra bort värmen från bromsbeläggen? :va
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top