Bromsskivor från helvetet!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har ett ganska märkligt problem med min hayabusa, nämligen att den dödar bromsskivor i rasande fart.

Ca 5 mil efter att jag bytt till nya skivor och klossar ifjol var skivorna vindare än en LP som legat i solen en hel dag, då jag var för snål för att lägga ut ytterligare 5 loppor på skivor körde jag med dom ändå säsongen ut men nu har jag bytt igen och efter ca 4 inbromsningar hugger även dessa skivor såpass att jag riskerar att bromsa ikull mig när jag ska stanna för rödljus.:va

Vad i hela friden beror detta på???:huvet
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag antar att du inte har fått hjulet lite felcenterat , växlat distanser:confused:

Så skivorna böjs när okena jobbar

Med tanke på dina projekt - om det är så erkänn aldrig det här:tummenupp

Jag har lyckats med det en gång iaf:krama
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Teoretiskt kan glasade eller oljeskadade belägg orsaka det om friktionen varierar mellan yttre och inre (diametermässigt) bromsyta på skivan. Eller om skivorna av annan anledning blir ojämnt varma i ytter- respektive innerkant. Skillnad i värmeutvidgning kan då göra dom "LP-skeva". Detta har jag hört talas om iaf.

Går problemet tillbaka något när skivorna är kalla, eller är det alltid lika kass ?

Edit: Är du glad för att sätta feta/oljiga fingeravtryck på skivornas friktionsyta kan även det ge effekt enl ovan på känsliga skivor.
 
Last edited:

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Är du säker på att skivorna är skeva? Har du mätt upp att de kastar i sidled?
Verkar nämligen vara så att man kan få materialöverflyttning (jävligt tunnt skikt) från bromsklossar till skivor vilket gör att man får en varierande friktion vid bromsning som uppenbarar sig som vibrationer.
Slipning av skivor + byte till en annan typ/fabrikat av belägg kan vara en lösning.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Jag skulle gissa på att oken kärvar. lite lätt kärvande ok kan ju skapa väldigt höga temperaturer på skivorna.

Jag hade rivit isär oken och kollat att de är helt ok.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Jag skulle gissa på att oken kärvar. lite lätt kärvande ok kan ju skapa väldigt höga temperaturer på skivorna.

Jag hade rivit isär oken och kollat att de är helt ok.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag antar att du inte har fått hjulet lite felcenterat , växlat distanser:confused:

Så skivorna böjs när okena jobbar

Med tanke på dina projekt - om det är så erkänn aldrig det här:tummenupp

Jag har lyckats med det en gång iaf:krama

Jag är aldrig sen att erkänna klantigheter jag gjort, och nu när du säger det vete fan om det inte är något sånt som är felet.

När jag har satt hjulet på plats och dragit åt bultarna på gaffelbenen lite grand snurrar hjulet fritt men så fort jag drar åt dom med rätt moment ligger klossarna emot skivorna såpass att det inte går få hjulet att snurra mer än ett varv om man tar i för hand.

Antog att det skulle vara på det viset...:gnissla

Teoretiskt kan glasade eller oljeskadade belägg orsaka det om friktionen varierar mellan yttre och inre (diametermässigt) bromsyta på skivan. Eller om skivorna av annan anledning blir ojämnt varma i ytter- respektive innerkant. Skillnad i värmeutvidgning kan då göra dom "LP-skeva". Detta har jag hört talas om iaf.

Går problemet tillbaka något när skivorna är kalla, eller är det alltid lika kass ?

Edit: Är du glad för att sätta feta/oljiga fingeravtryck på skivornas friktionsyta kan även det ge effekt enl ovan på känsliga skivor.

Lika illa oavsett kalla eller varma skivor, en intressant teori med glasningen men förmodligen är det något betydligt enklare som spökar för mig såsom ett framhjul ur center.

Är du säker på att skivorna är skeva? Har du mätt upp att de kastar i sidled?
Verkar nämligen vara så att man kan få materialöverflyttning (jävligt tunnt skikt) från bromsklossar till skivor vilket gör att man får en varierande friktion vid bromsning som uppenbarar sig som vibrationer.
Slipning av skivor + byte till en annan typ/fabrikat av belägg kan vara en lösning.

O ja, en blind kamel skulle kunna se att dom kastar...:näsblod

Jag skulle gissa på att oken kärvar. lite lätt kärvande ok kan ju skapa väldigt höga temperaturer på skivorna.

Jag hade rivit isär oken och kollat att de är helt ok.

Iofs, men skivorna är inte mer än pissljumma de gånger jag stannat och kollat. Det känns ju som att dom borde tåla en hel del värme då dom pallar av en bandag utan att klaga, och idag kroknade mina skivor av 2km transportkörning genom stan...
 
Last edited:

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Hittar du ingen enkel lösning på problemet så finns det betydligt mer komplicerade att välja på..
Min gamla Monster S4 började pumpa så cykeln hade slagit runt om man inte släppt och tagit igen, om man tog bromsen ca: 20 sek efter fet inbromsning. Detta skulle ha varit skivorna som var paj, visade det sig senare (efter jag sålt cykeln av andra anledningar också).

Nu har jag en driving mate som har i princip samma problem, även med omsvarvade skivor.
Inga av dessa skivor kastar kalla!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Är det nå glidbussningar i oken? Brukar kunna jävlas rätt bra...
 

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
96 CBR 900
Jag hade problem med mina bromsar. Vibrerade vid inbromsning och det gick absolut inte att bromsa snyggt till stillastående, störande. :huvet
Problemet var att oken bromsade från endast en sida dvs att cylindrarna på endast en sida trycktes ut och krökte skivan vid inbromsning. Man kan tänka sig att det blir ojämn värmeutveckling i skivan och kan då kröka skivorna.
Jag löste det med att renovera oken och byta ut skivorna och beläggen. Dyrt, men det blev bra. :banana
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inte ovanligt att oken kärvar på en sida men om det inte är så;


Linjerat gaffeln?

Alltså; dra åt hjulaxeln så gott det går, se till att klämfästena är ordentligt lösa.

Jobba gaffeln upp/ner, spänn sen klämfästena runt axeln.

Montera oken.

I korta drag.

Många gör felet att dra ett av klämfästena först, för att inte hjulaxeln ska snurra när man drar bulten/muttern. "Glömmer" man sen att lossa klämfästena kan det bli pannkaka... Man ska dra ihop lagerna axiellt men det behövs inte dras utav helvete just då. Sen ska gaffel(med bromsar) linjeras och slutligen låsas mot axeln.

Gaffeln kan allstå bli kobent/hjulbent och därmed blir det samma felaktiga vinkel på bromsoken.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Performance Bikes May 2011 har ett test av begagnade/äldre Hayabusa, Kawasaki ZZr1400 och Honda Blackbird. Utom alla goda råd du fått ovan om renovering av bromsok osv
så skriver PB att Hayabusa har dåliga bromsar. Det billigaste förslaget från PB till förbättring är att köpa 4-kolvs bromsok till GSX-R750K1 som passar direkt på äldre busor med 6-kolvs bromsok.
Men för mig känns det som att blir skivorna direkt snea så behövs kontroll av bromsoken. Att kolvarna rör sig lätt, smorda med bromsoks silikonfett, och du har väl inte fukt i bromsvätskan? Så vattnet börjar koḱa och pressar kolvarna mot skivorna. Hela tiden efter några bromsningar.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för alla tips, jag sätter nog en slant på att det är oken som kärvar då dom var rätt så tröga att pressa ut när jag skulle byta klossar.:tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top