Bromsskivor från Kina?

Nu skall jag skriva en kort recension efter mitt köp av Arashi skivor.

Total summa inkl frakt och tull avgift blev runt 2600-2800 kr.
De levererades hem till min dörr på 2 veckor.
De var ordentligt packade utan möjlighet att skada varandra i paket.
Fick idag mail från Arashi där de frågade om paketet kommit fram då de såg att det var levererat i deras system samt om jag var nöjd med allt.
Jag har nu monterat dessa på mina regnfälgar men inte kört med de än så kan inte lämna recension på själva skivorna under körning.

Grymt nöjd med support och leverans iallafall än så länge.

Du har verkar ju inte aning om hur många produkter du köper, som tillverkas i Kina. T ex min tidigare arbetsgivare har en fabrik i Kina där vi tillverkar robotar. Det är väldig många företag som låter tillverkning ske i LCC.
Dom flesta av oss är nog mer än väl medvetna om att väldigt mycket grejor tillverkas i Kina. Men det betyder väl inte att man måste lägga sig på rygg och försöka självdö. Man kan väl för den skull ändå försöka välja att köpa sånt som är tillverkat någon annanstans av ideologiska skäl när valet finns.
Eller anser du att eftersom Apple får sina telefoner ihopplockade i Kina så måste alla köpa allt som går från Kina?

Personligen så väljer jag bort Kina om jag har möjlighet även om det kostar mig men jag är väl medveten om att mycket av det jag köper tillverkas där men i många fall så har jag inget annat val om jag inte skall avstå från den prylen.

Personligen så väljer jag bort Kina om jag har möjlighet även om det kostar mig men jag är väl medveten om att mycket av det jag köper tillverkas där men i många fall så har jag inget annat val om jag inte skall avstå från den prylen.

Det är väldigt ädelt av dig, men hela länder importerar all dom köper ifrån Kina, och Kina äger stora delar av infrastrukturen i andra länder.

Jag tror att din konsumentprotest går ganska ohörd.

Speciellt som du ändå " i många fall så har jag inget annat val om jag inte skall avstå från den prylen."

Jag köpte brembo oro till min gixxer. Finns för 2500-3000 på ebay. Duger fint till gatan i alla fall. Tycker man sabbar hela utseendet på hojen med sågtandade kinaskivor.

Jag köpte brembo oro till min gixxer. Finns för 2500-3000 på ebay. Duger fint till gatan i alla fall. Tycker man sabbar hela utseendet på hojen med sågtandade kinaskivor.
Alla kinaskivor är ju inte färglada och sågtandade, det finns ju dom som ser ut som orginal också

De som heter Arashi skulle jag våga köpa.

Men även andra.

Har Japanskamerikanska som är tillverkade i Taiwan på Busan sedan 2013. Men de kostade mittemellan "riktiga" och de vanligaste kinesiska.

På bakhjulet har jag en kina noname skiva kom jag på.....

Last edited:
Nu skall jag skriva en kort recension efter mitt köp av Arashi skivor.

Total summa inkl frakt och tull avgift blev runt 2600-2800 kr.
De levererades hem till min dörr på 2 veckor.
De var ordentligt packade utan möjlighet att skada varandra i paket.
Fick idag mail från Arashi där de frågade om paketet kommit fram då de såg att det var levererat i deras system samt om jag var nöjd med allt.
Jag har nu monterat dessa på mina regnfälgar men inte kört med de än så kan inte lämna recension på själva skivorna under körning.

Grymt nöjd med support och leverans iallafall än så länge.
De gör väl även fälgar om jag inte minns fel?...

De gör väl även fälgar om jag inte minns fel?...

Mycket möjligt. Nu fick jag tag på ett par extra fälgar till min banhoj och på dessa skall det sitta regndäck framöver. Nu blev ju priset för alla tre skivor samma som en skiva av kändare fabrikat. Kör Moto Master skivor på fälgarna med slicks som jag gillar skarpt men de kostade 2500:- st och då hade jag 30% rabatt.

Det är väldigt ädelt av dig, men hela länder importerar all dom köper ifrån Kina, och Kina äger stora delar av infrastrukturen i andra länder.

Jag tror att din konsumentprotest går ganska ohörd.

Speciellt som du ändå " i många fall så har jag inget annat val om jag inte skall avstå från den prylen."
Visst är det så. Och jag är väl medveten om att det troligen förhåller sig så. Men likväl så är det ju så att jag som person inte har så många sätt att tydliggöra att jag inte är intresserad av att stödja en förtryckande regim. Det enda sätt jag har är att jag vid alla tillfällen jag kan väljer produkter som är tillverkade någon annanstans.

Jag vet att det är väldigt tandlöst pga att det mesta tillverkas mer eller mindre i kina men det är det enda sätt jag kan signalera min inställning. Men det betyder ju åtminstone att jag i den absoluta majoriteten av fallen kan välja bort varor som är säljs av kinesiska företag och åtminstone gå till att det jag köper som är tillverkar i Kina bara är licenstillverkat i Kina av ett företag som har säte någon annanstans. Jag köper till exempel inget från aliexpress och liknande eftersom jag då helt plockar bort företag från andra länder ur ekvationen.

Visst är det så. Och jag är väl medveten om att det troligen förhåller sig så. Men likväl så är det ju så att jag som person inte har så många sätt att tydliggöra att jag inte är intresserad av att stödja en förtryckande regim. Det enda sätt jag har är att jag vid alla tillfällen jag kan väljer produkter som är tillverkade någon annanstans.

Jag vet att det är väldigt tandlöst pga att det mesta tillverkas mer eller mindre i kina men det är det enda sätt jag kan signalera min inställning. Men det betyder ju åtminstone att jag i den absoluta majoriteten av fallen kan välja bort varor som är säljs av kinesiska företag och åtminstone gå till att det jag köper som är tillverkar i Kina bara är licenstillverkat i Kina av ett företag som har säte någon annanstans. Jag köper till exempel inget från aliexpress och liknande eftersom jag då helt plockar bort företag från andra länder ur ekvationen.
När kineserna har tagit över så får du åka på omskolningsläger. :hihi
Sosseriet är bara en västanvind i jämförelse.

Vi kommer att träffas på lägret eftersom jag också undviker att handla från Kina.
Och skäms inte för att handlat direkt av Acke och hämtat mina bromsskivor på Drottningvägen i Tumba. Och kört så länge så medbringarna är bytta en gång redan.

När kineserna har tagit över så får du åka på omskolningsläger. :hihi
Sosseriet är bara en västanvind i jämförelse.

Vi kommer att träffas på lägret eftersom jag också undviker att handla från Kina.
Och skäms inte för att handlat direkt av Acke och hämtat mina bromsskivor på Drottningvägen i Tumba. Och kört så länge så medbringarna är bytta en gång redan.
Ja. Den dagen den sorgen. Det gäller att leva hårt så man slipper uppleva det alltför länge. Men tills dom kedjar fast mig i en källare och långsamt börjar dra loss naglarna så kommer jag att hålla fast vid min ståndpunkt att deras statsskick inte är eftersträvansvärt och något som jag kommer att undvika att stödja i den mån jag kan.
Nu verkar ju förvisso USA vara på väg lite i samma riktning att man vill inskränka rättigheter (åtminstone om man är kvinna eller en man som slarvar med preventivmedel) men dom har lång väg att gå innan dom är där även om dom har sin egen uppsättning av problem.

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show