Bromsskivor och symmetri... Myt eller sanning?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej alla teknikkunniga människor!

Mina bromsskivor fram på hojen är, som väl mer eller mindre alla skivor är idag, flytande.

Högra skivan har dock börjat flyta lite väl mycket och skulle antagligen snart kunna smidas om till en oljetanker.

Eftersom jag ska ner till Tyskland över midsommar så tänkte jag shoppa en ny där.

Mailade dem och fick svaret, att det är brukligt att byta båda. Med tanke på att de kostar en smärre förmögenhet vill jag hellre lägga pengar på öl (måste köpa många så dimman lägger sig tät, för det ska tydligen tittas på en eller flera fotbollsmatcher) än att köpa både vänster och höger.

Dock undrar jag... Har de rätt, jag måste köpa båda och titta på fotboll nykter? Och i så fall varför? (Varför gäller bromsskivorna. Inte fotbollstittandet. Det sistnämnda finns det nog ingen som kan ge ett vettigt svar på ändå.)

Har ofta fått höra, att man ska byta båda och symmetri är ju onekligen tilltalande, men eftersom vänster skiva är hur fin som helst - hojen har bara gått 4.200 mil och inget märkbart slitage finns - måste/bör den verkligen bytas ut?

Fick även till svar, att jag borde köpa och byta till nya bromsbelägg på båda sidor i och med ny bromsskiva/(bromsskivor), men det verkar också onödigt, ifall de inte snart är helslut. Bromsbelägg känns hur som helst mer vettigt att byta samtidigt (när atomlagren slitits ner till ett lager, som grafen), både vänster och höger, i och med de slits med ungefär samma hastighet.

Så... Myt eller sanning?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Byta båda, sätt på fräscha belägg, skippa fotbollen och drick öl på lokala Gasthauset.

Livet är för kort för att slösa tid på fotboll och billig öl.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
De gäller bara bil/lastbil/fyrhjulingar/ mf flerhjulingar.

Om de legat någon sanning i att man måste byta bägge skivorna på en hoj skulle alla hojar med endast en skiva på ena sidan hjulet va livsfarliga. De spelar ingen roll om du har en skiva med helt annat grepp i och helt olika bromsklossar den drar rakt ändå :tummenupp

Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Har du en ny skiva på höger sida och en gammal på vänster så kommer ju hojen dra åt höger när du bromsar. :crash:crash:crash

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag hade bytt ena skivan och beläggen på båda sidor, annars hamnar beläggen i otakt. Bättre att byta alla när man väl byter. Är beläggen inte slut kan du skippa att byta dem. Hade enbart bytt dem om de var slut, om de fått olja på sig eller om den gamla skivan var väldigt snedsliten.

En gång bytte jag endast ena skivan på en hoj och den drog inte snett trots att skivorna hade olika färg t.o.m. Se på fan!

Och skål! :fyllisar

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kolla med din lokala MC-skrot / MC-demontering. De kan ha en fin skiva till bra pris.
Så har du det fixat innan du åker till Tyskland.

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Handla efter fotbollen så ser du hur mycke du har att handla för

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ta bort den sluta skivan och kör endast 1 skiva så kan du ha skojigare i Tyskland :fyllisar

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tack för alla svar!

Byta båda, sätt på fräscha belägg, skippa fotbollen och drick öl på lokala Gasthauset.

Livet är för kort för att slösa tid på fotboll och billig öl.

Jo, men känns ändå på något sätt lite taskigt att lämna mina vänner, som bjudit in mig, när det ska spelas boll och det mesta är ju trots allt rätt trevligt i rätt sällskap (med tillräckligt antal öl).

De gäller bara bil/lastbil/fyrhjulingar/ mf flerhjulingar.

Om de legat någon sanning i att man måste byta bägge skivorna på en hoj skulle alla hojar med endast en skiva på ena sidan hjulet va livsfarliga. De spelar ingen roll om du har en skiva med helt annat grepp i och helt olika bromsklossar den drar rakt ändå :tummenupp

Lite så jag också tänker, men kände det var bäst att kolla. :tummenupp

Har du en ny skiva på höger sida och en gammal på vänster så kommer ju hojen dra åt höger när du bromsar. :crash:crash:crash

Finemang! Lättare att svänga vänster än höger, precis som när man åker skridskor, skidor och så vidare, så låter perfekt att den svänger lite åt det hållet nästan helt av sig själv! :tummenupp

Jag hade bytt ena skivan och beläggen på båda sidor, annars hamnar beläggen i otakt. Bättre att byta alla när man väl byter. Är beläggen inte slut kan du skippa att byta dem. Hade enbart bytt dem om de var slut, om de fått olja på sig eller om den gamla skivan var väldigt snedsliten.

En gång bytte jag endast ena skivan på en hoj och den drog inte snett trots att skivorna hade olika färg t.o.m. Se på fan!

Och skål! :fyllisar

Om ingen kommer och påstår att det är helt livsfarligt ifall man inte byter båda och dessutom kan leda det i bevis, så blir det byte av en skiva och är det dessutom mer än 25% kvar på beläggen, höger och vänster, så får de sitta kvar. Mindre än 25%, så passar jag nog på att byta, både höger och vänster.

Vågligt av dig att köra med skivor med olika färg! Vill inte utmana ödet alltför mycket, så där går nog gränsen för mig. :hihi

Sitter på jobbet just nu, men får väl öppna en öl när jag kommer hem, så jag kan återgälda ditt glada tillrop: Skål! :)

Kolla med din lokala MC-skrot / MC-demontering. De kan ha en fin skiva till bra pris.
Så har du det fixat innan du åker till Tyskland.

Tänkte inte på det - tack för tipset! - men verkar inte finnas någon som hade en skiva inne på lager när jag kollade runt lite.

Den som sitter på lär hålla ett tag till, antagligen hela sommaren ifall det skulle vara så, men Ducatin skramlar redan tillräckligt som det är utan att bromsskivan behöver bidra med mer. :tummenupp

Handla efter fotbollen så ser du hur mycke du har att handla för

:hihi

Blir nog bäst före. ;)

Ta bort den sluta skivan och kör endast 1 skiva så kan du ha skojigare i Tyskland :fyllisar

Hade jag trivts med att ligga i 90 km/h på Autobahn hade det helt klart varit ett alternativ, men utöver det så sitter det någon givare på just den sidan, så bäst den får sitta kvar. :tummenupp

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Är det bara jag som tror att nå't e' trasigt om den ena skivan e' slut och den andra e' pigg?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
En bromsskiva köper jag helst ny, eller möjligtvis begagnad (om jag fått titta på den först).

Dessutom får ju hojen stå medan jag väntar på att den ska "renoveras" (verkade kunna ta tid efter att ha läst missnöjestrådarna gällande RG), så lägger hellre lite pengar och får det fixat med en gång istället. :tummenupp

Hmm... Borde kanske flytta över fälgbromsen från min trampcykel till hojen? Billigt och bra! Några invändningar på det? :hihi

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Så... Nu är höger bromsskiva beställd, tid bokad för byte och kanske blir det även nya bromsbelägg när jag besöker butiken i Tyskland.

Stort tack till alla som bidrog med svar! :tummenupp

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jag hittar bara någon enstaka som klagar på dem de flesta tycks vara nöjda.
Det verkar som om missnöjet tilltagit under senare år/tid...vad det nu kan bero på. Mer lättretade kunder eller något som faktiskt påverkat kvaliteten på utfört jobb. En av klagotrådarna dokumenterade rätt väl, låt säga, vissa brister.
I vilket fall som helst så har han [Hasse på RGBrakes] lagt av och skickat stafettpinnen vidare till sin son.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati