Bromsslang för lång, och clip-ons lite stora...

BörjeBjärv

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Honda CB400, gamling...
Tjena,

Har börjat ett café racer/rat bike-bygge på en gammal KZ 750R och har ett par clip-ons liggande, vilka emellertid var lite stora. Anpassade för 39mm gaffeldiameter, gaffeln är 36... :huvet Med lite plåt emellan får jag skaplig spänn men kan med stor kraft rucka på styrena en liten bit - är detta "good enough" eller något som testas på ex-vis besiktning? Känns säkert så länge man inte behöver maxbromsa i 100... Något slugt sätt att få dem att sitta bättre? Mer plåt (skapligt knökat redan, krävs två man att få in gaffelröret i styret redan innan man börjar spänna)

Sen hamnade ju allt längre ned, till och med lägre än planerat vilket gör att bromsslangen går i en loop (nåja, nästan i alla fall) - är det bara att skära av och sedan fästa lite rejält mha slangklämma? Nån som provat?

Tack på förhand! :Bugar

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Enligt min ringa åsikt så är det nog läge att höja ersättningsnivån till de efterlevande i familjen på livförsäkringen :tummenupp

Svar på clip-on frågan NEJ, köp ett par som passar på gaffelbenen.
Svar på slangklämma på hydraulslang NEJ, köp eller låt pressa en ny slang som passar.

Du har inga andra friska ideer på hur du vill ta livet av dig :)

Lycka till :hej

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Fäster du bromsslangen med en slangklämma kommer inte styret påverkas av en maxbromsning, det är lugnt. Däremot finns risk att dom rubbas en bit när dina lår försöker ta sig i genom dom när du "bromsar" mot en bil eller liknande...

Kör på bara å lycka till i besiktningen :tummenupp

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Be nån att svara en ring som är 36.2 i innerdiameter och 38.8 utvädnigt och sen kapa isär den med ca 2mm imellan och sen abra sätta på cliponen :)

653278297778DSC00475.jpg

BörjeBjärv

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Honda CB400, gamling...
Jisses,

Jag vet att det är lite känsligt med "rätt" prylar inom MC-världen men för fasiken, ta't lugnt pojkar! :tungan

Steffe; Pressa hudraulslang låter vettigt, men var osäker på om det gick... Vilken typ av ställen kan tänkas göra sånt?

Handlegger; Intressant teori om flamebait eftersom du genast nappade med ett fullständigt okonstruktivt inlägg. Good job!

Får ett intryck av att folket överlag verkar en smula skeptiska mot clip-on-lösningen. Får klura på den en stund till...

Medan folk kastar sig över "flamebait'et" ovan kan jag ju passa på att fråga ifall någon känner till nån vettig modell av hastighetsmätare, av singeltyp, dvs. endast hastighetsmätare utan lull-lull? Är inte jättesugen på nån ny replika made in china utan mer på jakt efter något "original" från den tiden men vet inte vilka modeller det satt på..?

Tapper; Lysande lösning, känns mycket stabilare (och snyggare, hehe) än att ha två lager som nu! Tackar!:tummenupp

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
http://www.hydroscand.se/kontakt_2/vara_butiker/goteborg_hisingen

Eller nån annan hydraulfirma där nere i Sthlms sydvästra fiskeläge, se till att få stålomspunna slangar på en gång :yoparty

Ta med de gamla så ser de vad du ska ha för nipplar och kopplingar etc.

Sen är jag inte så mycket för en distans i clip on'en, glidfaktorn ökar ju tyvärr men det är ju också en fråga om hur materialet är funtat, hal alu eller rostigt stål.

När du ändå byter bromsslangar så byt till bakoket på samma gång :tummenupp

Gör rent och byt packningar i bromspumparna :tummenupp

Lycka till med bygget och sen om ett tag så kommer du förstå varför vi ironiserade om ditt första inlägg, pallar du för det trycket så kommer du att trivas här :D
(Bromsar är viktiga och trycket är högt i slangarna, ju bättre bromsar ju fortare kan du köra)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Bladmässing används tydligen till dylika applikationer, varför vet jag inte men det vet nog skrotnisse

Sen är det aldrig någon här som hört talas om ngn som tror man kan kapa bromsslangar och fästa med slangklämma, därav svaren:)

Det är lite unikt, men kör föfan:tummenupp

BörjeBjärv

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Honda CB400, gamling...
Good shit, blir att avlägga visit hos hydroscand (du lyckades ju t. o. m. hitta ett ställe som låg två stenkast från mig ;-)) och få en vettig längd på bromsslangen.

Men fasen, byta sånt som funkar?! Det skulle ju sabba hela rat bike-konceptet ;) Göra rent och byta packning och byta bromsvätska hör naturligtvis till ingreppet. Kan till och med jag tycka.

Som läget ser ut just nu får det nog bli distans av den typen som beskrivits ovan.

Angående ironi eller ej så är det ju ganska lätt att gå "om varandra" på ett forum eftersom man för det mesta (alltid?) inte har en aning om vad den andre tänkt sig. Detta är alltså ett mindre seriöst bygge, vilket ni säkert redan listat ut, som ska kosta minimalt och sen inte köras nåt särskilt, varken långt eller i rakettempo. Inte minst så med tanke på att jag inte har kortet än... Hojen i fråga är inte ens reggad utan det är mycket som ska till innan dess, och tills dess kan mycket hända.

Hur som haver, det kom ju fram ett par vettiga förslag, ironin till trots, och dessa tackar jag för! :tummenupp

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Good shit, blir att avlägga visit hos hydroscand (du lyckades ju t. o. m. hitta ett ställe som låg två stenkast från mig ;-)) och få en vettig längd på bromsslangen.

Men fasen, byta sånt som funkar?! Det skulle ju sabba hela rat bike-konceptet ;) Göra rent och byta packning och byta bromsvätska hör naturligtvis till ingreppet. Kan till och med jag tycka.

Som läget ser ut just nu får det nog bli distans av den typen som beskrivits ovan.

Angående ironi eller ej så är det ju ganska lätt att gå "om varandra" på ett forum eftersom man för det mesta (alltid?) inte har en aning om vad den andre tänkt sig. Detta är alltså ett mindre seriöst bygge, vilket ni säkert redan listat ut, som ska kosta minimalt och sen inte köras nåt särskilt, varken långt eller i rakettempo. Inte minst så med tanke på att jag inte har kortet än... Hojen i fråga är inte ens reggad utan det är mycket som ska till innan dess, och tills dess kan mycket hända.

Hur som haver, det kom ju fram ett par vettiga förslag, ironin till trots, och dessa tackar jag för! :tummenupp

Visst blir det lite hårt ibland, men det beror på att idén med att fästa bromsslangen med en slangklämma är livsfarlig. Första bromsningen hoppar det isär och du har bromsvätska överallt. Det hade du ioförsig upptäckt när du provat. Likaså clipons som inte sitter fast ordentligt.

Folk som åkt ett tag och inser att man har rätt små marginaler även med rätt grejer blir förbluffade/förvånade/förbannade när någon i oförstånd gör nånting som riskerar hans och medtrafikanternas liv.

Man bör ha en viss förståelse för hur de säkerhetskritiska systemen fungerar på hojen INNAN man börjar sätta kapen i dem. Därav den något hårda attityden.

Anledningen till att folk så starkt ogillar tilltagen är ju i grund och botten för att vi vill slippa läsa om dig i minneslunden..

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ang. bromsslangen kan du ju testa att dra den som ett s runt instumenteringen för att få bort längd.
Vad är det för plåt du använt till distans? Har gjort en liknande distans som finns på bild i tråden och tycker det funkar ok. Skulle inte ha gjort en i "fler lager" och utan att ha passningen om inre ytan väldigt tight.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag har sett en banhoj byggd av en etablerad byggare där man använt spikband som distans runt gaffelbenen för att montera clipon som egentligen inte passar.

Seriöst, njaaa.... fungerar det, njaaa....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati