Bromsslangsbyte??

oh2000

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD500 YPVS
Nu sitter även mina slangar på. Det blev verkligen bättre bett i bromsarna!
Men jag måste nog oxå gjort samma fel som MrGooFy, för det var inga problem alls att lufta bromsarna!
Tack skall du ha KRK för bra service, snabb leverans samt fina priser! Det uppskattas verkligen! :tummenupp
För min del var ditt pris bara lite drygt hälften, mot vad den lokala mc-handlaren ville ha.

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
MrGooFy skrev:
Lite ot men jag måste fråga.

Alla säger att det är så jobbigt att lufta och att det tar sådan tid.
I så fall så måste jag ha gjort fel när jag bytte olja på min hoj, jag och en kompis gjorde det. Vi trädde på en slang på nippeln och öppnade locket på behållaren. Han öppnade nippeln och jag drog in bromshandtaget, han stängde nippeln och jag släppte handtaget. Så höll vi på och när jag såg att det blev lite olja i behållaren så fyllde jag på med ny. Så gjorde vi tills det kom klar vätska genom slangen plus några tag till.

Det tog max 10 min att göra båda sidorna fram??

GRATULERAR...kan man få en kurs? :confused:
Allvarligt talat så är det sättet du beskriver ett beprövat sätt som jag också använt mig av men jag har då aldrig lyckats göra det på 10 minuter! :tummenupp Nackdelen är att man måste vara två pers för att göra det eller vara genmanipulerad med extremt långa armar... :D

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
oh2000 skrev:
Nu sitter även mina slangar på. Det blev verkligen bättre bett i bromsarna!
Men jag måste nog oxå gjort samma fel som MrGooFy, för det var inga problem alls att lufta bromsarna!
Tack skall du ha KRK för bra service, snabb leverans samt fina priser! Det uppskattas verkligen! :tummenupp
För min del var ditt pris bara lite drygt hälften, mot vad den lokala mc-handlaren ville ha.

Kul att höra att du är nöjd med slangarna och att bromsverkan blev bättre! Tack för berömmet! Jag suger åt mig... :D
Halva priset!...Gratulerar! Tror jag får höja mina priser... :D

Om kunden är nöjd så är jag nöjd! :tummenupp
Mvh
Karl

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Går det att byta den slangen som går mellan en skarvkoppling å oken. Har en skarvkoppling som sitter i underdelen av kåpan.
Har fått ett jack på varje slang från skarvkopplingen ner till oken, tror inte det är bra :( .

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
flugan skrev:
Går det att byta den slangen som går mellan en skarvkoppling å oken. Har en skarvkoppling som sitter i underdelen av kåpan.
Har fått ett jack på varje slang från skarvkopplingen ner till oken, tror inte det är bra :( .

Det borde väl gå att byta. Vet dock inte hur slangarna ser ut på en Falco. Är det banjoskruvar även vid skarvkopplingen?

Är det stålomspunnet original på Falco? Eller är det gummislangar? Låter ju inte helt bra med jack i slangarna men kan inte bedöma det utan att se hur det ser ut.

För närvarande har jag ingen möjlighet att skruva ihop slangar själv utan allt görs av Fren Tubo i Italien (så jag kan inte fixa fram något snabbt till dig.). Vi får se hur det blir senare vad det gäller den biten.

Framöver kommer jag väl att lägga en ny order hos Fren Tubo och då är du välkommen med din beställning. :hej

Mvh
Karl

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Tror inte det är stålomspunnet orginal. Skarvarna är klämda/pressade eller vad det heter. Var förbi på WallinsMC, han tyckte det inte såg så farligt ut å sa att det skulle vara armerat på insidan. Känns bäst att byta ändå.

KRK skrev:
Det borde väl gå att byta. Vet dock inte hur slangarna ser ut på en Falco. Är det banjoskruvar även vid skarvkopplingen?

Är det stålomspunnet original på Falco? Eller är det gummislangar? Låter ju inte helt bra med jack i slangarna men kan inte bedöma det utan att se hur det ser ut.

För närvarande har jag ingen möjlighet att skruva ihop slangar själv utan allt görs av Fren Tubo i Italien (så jag kan inte fixa fram något snabbt till dig.). Vi får se hur det blir senare vad det gäller den biten.

Framöver kommer jag väl att lägga en ny order hos Fren Tubo och då är du välkommen med din beställning. :hej

Mvh
Karl

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Du har nog rätt i och med att han sa att det var armerat på insidan så är det garanterat inte stålomspunnet utan en gummislang med armering inuti.

Mmm..utan att se det på riktigt kan jag inte säga något om du måste byta men som regel när det gäller bromsarna så tycker jag man skall byta om man är det minsta tveksam om bromsutrustningens funktion...man vill ju inte bli utan dem i någon olämplig situation :D

flugan skrev:
Tror inte det är stålomspunnet orginal. Skarvarna är klämda/pressade eller vad det heter. Var förbi på WallinsMC, han tyckte det inte såg så farligt ut å sa att det skulle vara armerat på insidan. Känns bäst att byta ändå.

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
KRK skrev:
GRATULERAR...kan man få en kurs? :confused:
Allvarligt talat så är det sättet du beskriver ett beprövat sätt som jag också använt mig av men jag har då aldrig lyckats göra det på 10 minuter! :tummenupp Nackdelen är att man måste vara två pers för att göra det eller vara genmanipulerad med extremt långa armar... :D

Ok då, det tog väl 15 min då. :p

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
MrGooFy skrev:
Ok då, det tog väl 15 min då. :p

Nu kommer sanningen fram... :D :p

Bromsvätska :skrämd är ju annars bland det mest läbbiga man kan handskas med...viss konkurrens finns även från gaffelolja i det avseendet...

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Maverick skrev:
blir inte så mkt köra när man jobbar mellan 9.30-20.15.. :mad: men en o annan wheelie hinner man ju me till o från jobbet.. :D

Var jobbar du? På ett företag som har ett stort centrallager i jönnköping kanske??

Last edited:

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
ski_extreme skrev:
Var jobbar du? På ett företag som har ett stort centrallager i jönnköping kanske??

Nope.. jobbar som säljare.. :) men jag vet tre st som e här inne som jobbar på de där lagret.. om vi nu snackar om samma lager.. :crash

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Det läcker inte nånstans längre.. har ett jävla bett i bromsarna nu.. så tack så mkt för slangarna KRK.. :tummenupp

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Maverick skrev:
Det läcker inte nånstans längre.. har ett jävla bett i bromsarna nu.. så tack så mkt för slangarna KRK.. :tummenupp

Det låter bra Maverick! Man får tacka själv :bow Ha de gött!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024