bromssträcka...140-40 m på 22m...

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
var med om en olycka den5/6..idiot som skippade väjningsplikten i korsning...
enligr polisen= idiot... så har jag kört 140 km/h ca... sedan bromsat 22 m och kolliderat... enligt räddningstänsten gick det ca 40 km/h vid kollisionen...
tryckte i dörren för bilen... nu till frågan... kan man köra i 140 ca.. och bromsa till 40km/h på 22 m ? ska väl tillägga att jag låst upp bakhjulet och fått sladd... och kan överleva en sån kollision....tror inte jag...hade jag hållit så pass hög hastighet så hade jag inte fått ner farten så pass mycket...bröt vänster fot.... höger knä... krossade handleden...
höll tydligen hojen på bakhjulet genom kurvan innan..... enligt polisen....jag måste ju vara bra grym som kan åka 140 på bakhjulet genom en någolunda skarp kurva...
i den första uredningen så sa de 2 vittnen att jag kom på 2 hjul de sista 150 m innan kollisionen... i den 2 utredningen så kör jag på bakhjulet tills 30 m innan kollisionen...ett av vittnen stog i den 1:a utredningen på en tomt 300 m korsningen...2:a utredningen så sitter hon i en bil som blir omkörd av hojen på bakhjulet.....trovärdig....
polisen räknade ut min snittfart med hjälp av nån rolig formel.. tog 3,5 sek, att passera korsningen..sen tog han de 100m fri sikt som jag hade och räknade ut snittet med med följande...sträckan 90m har averkats på 3,5 sek. vilket ger en hastighet av 25,7m/s....25,7m/s motsvarar 92km/h....25,7x 3,5=92,5km/h...då har inte hänsyn tagits till till den 22 m långa bromssträckan innan kollisionen...vilket innebär att hastigheten torde ha varit högre än 92km/h innan kollisionen..ca 140km/h gissar polisen på...så jag har alltså bromsat ner från 140 till 40km/h på 22 m...bra bromsar säger jag iså fall...han tyckte jag skullr erkänna vårdslöshet i trafik fast jag har 3 veckors minnesförlust...för jag har ju åkt på bakhjulet förrut... inne i sala....
det ska även tilläggas att han som körde ut såg mig och väjde...till sin mötande fil... fast det erkänner han inte... fast mitt bromsspår går över hans mittlinje... sen drog han iväg 80 m efter smällen...då satt jag i genom hans passagerar ruta...han har sagt till polisen att han stannat i korsningen..nej..säger vittnen....det var 50-sträcka...visst jag höll väl inte 50...kanske 70-80km/h...åklagaren sa även till polisen att de skulle hålla förhöt med bilföraren....det skit han i....snutäckel...
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
hade du strypningen på hojen vid smällen ?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Om du bromsar fullt från 140 km/h hinner du bara ner till runt 120 km/h på 22 meter
Bromsar du fullt i 22 meter och sedan krashar i 40 km/h körde du ca 80-90 km/h innan.

Ungefär. (Om friktionskoefficienten är ca 1.)
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Kolla här:
http://www.vv.se/filer/publikationer/hastighet_ratt_hastighet_kan_radda_liv.pdf

Om du körde 140km/h så är reaktionssträckan över 22 meter. Alltså körde du inte så fort, eller gjorde du? Vi antar väl att polisen mätt upp bromsträckan där du börjar rita svart i asfalten, dvs 22 meter. Detta säger ingenting om hur länge du bromsade innan du låste upp bakhjulet. Dessutom säger någon att du krockar i ca 40km/h, hur tillförlitligt är någons ögonmått? Om man kollar i tabellen som finns i .pdf dokumentet ovan så låter det dock osanolikt att du kört 140km/h. Då skulle du ha en stoppsträcka på över 100 meter. Men för att svara på din fråga så: NEJ, man kan inte bromsa ifrån 140 till 40 på 22 meter.

Jobbigt med minnesförlust! Hoppas att du inte fick bestående skador.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
jo.. minnesförlusten e väl lite dryg..de bestående skador jag fick e 10% invaliditet i handleden... var polisen som sa 140km/h uppskattat...inte troligt med tanke på att jag lever..
skulle aldrig köra 140 genom en korsning... lite jävla livslust har man väl..
140 km/h genom en kurva...öhh...kan åka lite på bakhjulet...men inte genom kurvor...och inte samtidigt som man kör om en bil...på bakhjulet...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är ju bara att ta in en professor i rätten och be honom förklara allt.

Du vet en polisman eller poliskvinnas intelligens överskrider inte ens medelintelligensen - dom kunde likaväl jobbat som korvgubbar,städare eller vakter.
Polisuniform i kombination med låg iq ger inga fördelar på samma sätt som blåljus inte hjälper en skabbig polis att köra duktigt - båda i kombination kan översättas till tivolipajas me radiobil på grönalund.


Plocka fjädrarna av gubben som skrev rapporten.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Om det du skriver stämmer så borde du komma undan helt. Även om du körde för fort så är det så mycket felaktigheter av polisen att du borde gå fri. Deras beräkning av din hastighet till exempel är ju pinsam.

Om gubben som krockade med dig körde iväg 80 meter med dig i rutan så försökte han smita, när han insåg att du satt fast i bilen så fattade han att han var tvungen att stanna. Att smita från en sådan olycka är ett mycket allvarligt brott vilket borde göra hans version av händelsen föga trovärdig.

För övrigt så ska man inte tro på vittnen som säger att någon åkte i en viss hastighet. Det är helt omöjligt att utan något mätinstrument avgöra hur snabbt någon åker. Intrycket av hur snabbt ett fordon färdas påverkas av fler saker än verklig hastighet. Om man har ett slipon så tror folk automatiskt att man åker för snabbt trots att man itne gör det. Om man ligger ner bakom kåpan när man kör så ökas säkert den upplevda hastigheten med 10 procent, osv osv. Och räddningstjänsten kan ju inte veta vilken hastighet du hade när du krockade, kan ju lika gärna varit 20 eller 80 km/h, deras gissning på 40 km/h är ju bara en gissning.

Stå på dig och vägra acceptera deras dumma ideer om att erkänna vårdlöshet.

edit: Om du renskriver ditt inlägg så kan jag eller någon annan kanske avgöra vad du kan ha haft för hastighet. Som det är nu så är det omöjligt att förstå riktigt vad du menar...
 
Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
sx-pojken skrev:
2492326 var med om en olycka den5/6..idiot som skippade väjningsplikten i korsning...
enligr polisen= idiot... så har jag kört 140 km/h ca... sedan bromsat 22 m och kolliderat... enligt ...........................
...

Hang in there. Kämpa på. :)
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Okej nu har jag gjort lite beräkningar! Eftersom jag inte vet vilken retardation (negativ acceleration) som är möjlig/rimlig med en motorcykel under en paniksituation så räknade jag med att du skulle kunna bromsa från 100 km/h till noll på fyra sekunder. Detta ger en retardation på 6.9 m/s². Om din hastighet när du krockade var 40 km/h innebär det att du körde i 75 km/h om din bromssträcka var 22 meter.

Om du inte bromsade så hårt (du hade ju inte körkort!!!) och din sluthastighet var 30 km/h så innebär det att du körde i 61 km/h.

Om du vill experimentera själv så har du min formel här:

V=(720*s/t+U²)^0.5
V=Din hastighet innan du började bromsa (km/h)
s=Bromssträckan (22 meter)
t=Den tid det tar att bromsa från 100 till noll (se ovan) (sekunder)
U=Din hastighet när du krockade (km/h)

För den som inte kan så mycket matte kan jag tillägga att (bla bla)^0.5 innebär roten ur (bla bla).

Med reservation för eventuella fel.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top