Bromssträcka från 50/70/90

Selfen

Nationellt Pucko
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha Thundercat
Verkar tydligen som om jag är ganska ensam om att köra upp på en BMW (850), och har man ABS som det är på den så behövde man inte bry sig direkt mycket om bromsproven, det var bara att nypa gärnet.
Började dock med en suzuki 750, så jag vet hur det ligger till med en sån med. Enligt läraren jag hade så hade han ingen som hade kuggat på bromsproven sedan dom skaffade BMW´n.
Frågan är ju om det är så klokt att köpa in ABS hojar med tanke på att de flesta hojar inte har det.
Jaja,har haft kortet i 2 veckor nu, och jag var glad att jag slapp vara nervig inför bromsprovet.
Just det ja, det är (som andra sagt) ingen bestämd sträcka, utan det är hur du bromsar som är det viktigaste.
Lycka till.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag håller med om att det är korkat att använda abs på dessa prov, 95% av alla hojar har ju inte den funktionen, risken är ju att man gör bort sig helt på sin egen hoj senare.
Det är heller inte mycket begärt att man ska kunna klara bromsproven med en vanlig hoj utan bromshjälpmedel.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Silwer skrev:
Jo officiellt på en sån hoj du har är c:a 35 meter, så 25meter är ofattbart världsrekord.
Däremot räcker det säkert att du kör en 85 för att komma ner i 25 meter, mätaren visar ju viss procent fel och sen hade ni troligen ett mätfel med.

Men för fan Silver, köp ett måttband och prova själv! Okej att mätaren visar några procent fel men den visade minst 100 alla gånger jag prova och det var då minst 10 gånger. Jag har originaldrevat så verkliga farten var nog som lägst strax över 90. Vi hade ett av Ugluk nyinköpt måttband och det var minst 10 personer som stod och kollade både fart, att jag inte bromsa för tidigt och hur lång bromssträckan blev. Över 30 meter blev det inte ens när jag hade bakhjulet i luften större delen av sträckan och således misslyckades med att minimera bromssträckan.

När jag hade 90 på mätaren fick jag stopp på ca 20 meter.

Lotta: Vill du att jag ska ta ett snack med din körlärare eller har du tillräckligt med skinn på näsan för att själv tala om för honom att du inte alls måste klara hans löjliga krav för att få köra upp? Bromsprovet på uppkörningen klarar du galant även om det tar närmare 40 meter bara det ser snyggt och kontrollerat ut. Det mäts inte ens på uppkörningen.

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Kreuger skrev:
Lotta: Vill du att jag ska ta ett snack med din körlärare eller har du tillräckligt med skinn på näsan för att själv tala om för honom att du inte alls måste klara hans löjliga krav för att få köra upp? Bromsprovet på uppkörningen klarar du galant även om det tar närmare 40 meter bara det ser snyggt och kontrollerat ut. Det mäts inte ens på uppkörningen.

Jag har nog påtalat för mycket för honom.....HAN hatar mig, just därför tror jag. Jag är tjej och kan ingenting!!

Han är allsmäktig alléna...... :(

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Kreuger skrev:
Men för fan Silver, köp ett måttband och prova själv! Okej att mätaren visar några procent fel men den visade minst 100 alla gånger jag prova och det var då minst 10 gånger..

Jag vill ju inte säga att du ljuger, men man tycker ju att tidningarna borde kunna mäta stoppsträckan med de maskiner de har?
Du slår dem liksom med 10 meter och det är ju en hel del.

Kreuger

Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Lotta skrev:
Jag har nog påtalat för mycket för honom.....HAN hatar mig, just därför tror jag. Jag är tjej och kan ingenting!!

Han är allsmäktig alléna...... :(

Skit i honom och kör upp privat. Jag kan träna med dig. Ring å boka en tid hos Kreuger bara så löser vi det där!! :yoparty

Silwer:

Har du nån länk till nån sån där undersökning för jag hittar inget på nätet om det. Så säger jag igen, prova själv!

Annell

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia Rs 125
YES jag klara det !! :yoparty :yoparty :p

Ni hade rätt dom titta inte så mycke på hur lång bromssträckan blev mera på hur bromsningen utfördes.... Thx för alla svar

Kreuger

Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Grattis!

Betyder det att du har körkort nu alltså?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Silwer skrev:
Jag vill ju inte säga att du ljuger, men man tycker ju att tidningarna borde kunna mäta stoppsträckan med de maskiner de har?
Du slår dem liksom med 10 meter och det är ju en hel del.

Kan ju vara så att de skriver stoppsträckan, dvs reaktionstid plus bromssträcka.. Fast i 90 km/h så "beräknas" väl reaktionstiden till ca 30m (för bil iaf, 1 sek reagera plus påbörja bromsning)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024