Fille Radfyra
Ny medlem
Tjena!
Försöker väcka liv i gammelhojen (XJ 550) igen efter fem års garagevistelse... Den här hojen kommer att bli lite av en rullande renovering, men just nu vill jag bara få den i kördugligt skick till besiktningen.
Ett par aber:
1.
Framhjulet snurrar skapligt lätt i färdriktningen, men när man snurrar åt andra hållet går det väldigt tungt, framförallt på ett visst ställe varje varv. Jag tyckte det var lite skumt att hjulet snurrar bra åt ena hållet men inte åt det andra? Har beläggen månne "bränt" fast under de år den stått still? Jag körde några repor med bromsen lätt intryckt för att försöka slipa bort eventuella ojämnheter, men utan framgång.
Har läst att man kan slipa bromsskivor lite försiktigt med fint sandpapper. Är det att rekommendera?
2.
Det var ett jäkla styr att få igång motorn med förgasare som hängt sig och formligen pissade bensin. Efter en massa skruvande, en halv flaska startgas och hjärt- lungräddning med ett hjälpbatteri hoppade den igång!
Tycker dock att den går väldigt orent på låga varv och framförallt svarar den dåligt på gaspådrag. Givetvis kan ju förgasarna vara igenkleggade efter så lång träda, men det kändes nästan som om motorn inte gick på alla burkar på de lägre varven.
Testade att ta bort tändhattarna en åt gången för att se om det blev någon skillnad. Gången blev märkbart sämre på varje cylinder. Jag fick mig också ett par rejäla stötar av att hålla i tändhattarna. Jag utgår från att det inte ska vara så... Kan hattarna läcka ström som gör att stiftet inte får tillräckligt med kräm vid låga varv eller är jag helt ute och cyklar?
Fridens / Felix
Försöker väcka liv i gammelhojen (XJ 550) igen efter fem års garagevistelse... Den här hojen kommer att bli lite av en rullande renovering, men just nu vill jag bara få den i kördugligt skick till besiktningen.
Ett par aber:
1.
Framhjulet snurrar skapligt lätt i färdriktningen, men när man snurrar åt andra hållet går det väldigt tungt, framförallt på ett visst ställe varje varv. Jag tyckte det var lite skumt att hjulet snurrar bra åt ena hållet men inte åt det andra? Har beläggen månne "bränt" fast under de år den stått still? Jag körde några repor med bromsen lätt intryckt för att försöka slipa bort eventuella ojämnheter, men utan framgång.
Har läst att man kan slipa bromsskivor lite försiktigt med fint sandpapper. Är det att rekommendera?
2.
Det var ett jäkla styr att få igång motorn med förgasare som hängt sig och formligen pissade bensin. Efter en massa skruvande, en halv flaska startgas och hjärt- lungräddning med ett hjälpbatteri hoppade den igång!
Tycker dock att den går väldigt orent på låga varv och framförallt svarar den dåligt på gaspådrag. Givetvis kan ju förgasarna vara igenkleggade efter så lång träda, men det kändes nästan som om motorn inte gick på alla burkar på de lägre varven.
Testade att ta bort tändhattarna en åt gången för att se om det blev någon skillnad. Gången blev märkbart sämre på varje cylinder. Jag fick mig också ett par rejäla stötar av att hålla i tändhattarna. Jag utgår från att det inte ska vara så... Kan hattarna läcka ström som gör att stiftet inte får tillräckligt med kräm vid låga varv eller är jag helt ute och cyklar?
Fridens / Felix