Bromsvätska.

Dan_ne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Någon som vet vilken dot det är som gäller på en Ducati monster 97.
På oljebehållaren står det "dot 3/5".

Antar att man kan ha allt från 3 till 5. men jag tänkte att det är bäst att fråga så man inte gör någe dumt.

Dan_ne skrev:
2261945 Någon som vet vilken dot det är som gäller på en Ducati monster 97.
På oljebehållaren står det "dot 3/5".

Antar att man kan ha allt från 3 till 5. men jag tänkte att det är bäst att fråga så man inte gör någe dumt.

Finns säkert någon som kommer skriva mera detaljerat. Kommer inte ihåg varför man inte ska ha DOT 5.... någon lär väll ta upp det :hihi
Huvudsaken är att du kör på DOT 4 tycker jag i alla fall. Det är väll den mest lämpade hydralikoljan för bromssystem om jag inte är ute och cyklar...

Kenya skrev:
2261956 Finns säkert någon som kommer skriva mera detaljerat. Kommer inte ihåg varför man inte ska ha DOT 5.... någon lär väll ta upp det :hihi
Huvudsaken är att du kör på DOT 4 tycker jag i alla fall. Det är väll den mest lämpade hydralikoljan för bromssystem om jag inte är ute och cyklar...

Ozzian skrev:
2140992 Dot 3, 4 & 5.1 är samtliga polyglykolbaserade, är du det minsta osäker bör du tömma systemet helt och fylla nytt, det ska man ändå göra (vanligtvis vart annat år) för att få bort föroreningar och vatten.

Dot 5 (silikonbas) rekomenderas i stort sett aldrig, dels kan man inte vara säker på att packningarna tål den (om det inte står uttryckligen på bromsvätskebehållaren eller i manualen) och dels är det paradoxalt nog så att silikonvätska inte tar upp fukt(?)
Om det kommer in fukt i systemet så fälls den i stället ut till rena vattendroppar som sjunker ner till bromsoken och när bubblan utsätts för värme över 100grC så förångas den = inget bra, Dot5 är vanligen purpurfärgad.

Läste de nyligen då jag ska byta nu så grävde fram de igen.. :)

Bromsvätska !

VARNING !!!

Dot 5 = Silicone baserad broms vätska

Skall INTE användas under några omständigheter såvida inte bromssystemet är anpassat för denna vätska !

--------------------------------------------------------

:tummenupp Dot 5.1 = Glykol baserad bromsvätska :tummenupp

Dot 4 = Glykol baserad bromsvätska

Dot 3 = Glykol baserad bromsvätska

Man skall alltid försöka använda bästa möjliga bromsvätska --> detta ger oss att alltid sträva efter att använda en bromsvätska med Dot 5.1

tänkte jag skulle väcka liv i den här tråden igen:) ska byta bromsbelägg fram o hitta en bromsvätska i garaget som jag köpte för ca 2 år sen. det står på burken att vätskan är hållbar i burken i 4 år. vet inte om dom menar att från o med när du öppnat burken 1:a gånegn eller om det är efter det datumet som står på burken. på burken står det 2010-11-22. Kan jag använda denna olja eller borde jag köpa ny. Detta handlar inte om snålhet utan om lathet:D Men sen samtidigt om det går så varför inte. skickar me lite kort på vad det e för vätska. den skal ej blandas med silicone baserad bromsvätskor så jag förmodar att det skal va en glykol baserad? MEN det står det inget om på burken.

IMG_1747[1].jpgIMG_1748[1].jpg

Den håller i 4 år i när den inte är öppnad, . Sen ser du på första bilden att det är en DOT5.1 vätska, alltså glykolbaserad.

Den håller i 4 år i när den inte är öppnad, . Sen ser du på första bilden att det är en DOT5.1 vätska, alltså glykolbaserad.

ok.... finns inte siliconbaserad bromsvätska som heter dot 5.1 mena du.. så alltid när det står dot5.1 så e det glykolbaserad vätska.

ok.... finns inte siliconbaserad bromsvätska som heter dot 5.1 mena du.. så alltid när det står dot5.1 så e det glykolbaserad vätska.

Ska du låna tråden så kan du väl åtminstone läsa vad som stått i den tidigare, bara två inlägg innan ditt första:

VARNING !!!

Dot 5 = Silicone baserad broms vätska

Skall INTE användas under några omständigheter såvida inte bromssystemet är anpassat för denna vätska !

--------------------------------------------------------

:tummenupp Dot 5.1 = Glykol baserad bromsvätska :tummenupp

Dot 4 = Glykol baserad bromsvätska

Dot 3 = Glykol baserad bromsvätska

Man skall alltid försöka använda bästa möjliga bromsvätska --> detta ger oss att alltid sträva efter att använda en bromsvätska med Dot 5.1

Sen kan man lägga en extra brasklapp att det finns Dot 4 som är bättre än andra Dot 5.1 då det är miniminivå och vissa märken av någon anledning klassar sig lägre än dom hade kunnat. Men å andra sidan torde även billigaste Dot 5.1 vara tillräckligt bra för dom flesta applikationer, vissa problemmodeller undantaget (var väl t.ex. någon årsmodell av ZX10'an som kräver extremt bra bromsvätska för att inte svampa ihop vid bankörning).

Ska du låna tråden så kan du väl åtminstone läsa vad som stått i den tidigare, bara två inlägg innan ditt första:

Sen kan man lägga en extra brasklapp att det finns Dot 4 som är bättre än andra Dot 5.1 då det är miniminivå och vissa märken av någon anledning klassar sig lägre än dom hade kunnat. Men å andra sidan torde även billigaste Dot 5.1 vara tillräckligt bra för dom flesta applikationer, vissa problemmodeller undantaget (var väl t.ex. någon årsmodell av ZX10'an som kräver extremt bra bromsvätska för att inte svampa ihop vid bankörning).

vad jag menade va ifall det finns dot 5.1 i siliconbaserad samt i glykolbaserad o ifall dom heter den samma. ursäkta om det va en störande fråga. o ja jag läste inlägget innan jag skrev men det va ju inte enbart det som va frågan från första början utan det handlade även om hållbarheten samt vad ni andra hadde jort som har lite mer erfarenhet o byter belägg själva. Nu fanns det inte svar på alla dom frågorna i dom 3-4 inläggen som va i denna tråden. och starta en ny tråd pga detta ville jag inte. i vissa fall är inte alla lika duktiga o hadde jag startat en ny tråd så hadde nog antingen du eller nån annan klagat över det för att det finns 100 trådar med samma orsak. hoppas jag inte gick dig allt för mycket på nerverna:krama

vad jag menade va ifall det finns dot 5.1 i siliconbaserad samt i glykolbaserad o ifall dom heter den samma. ursäkta om det va en störande fråga. o ja jag läste inlägget innan jag skrev men det va ju inte enbart det som va frågan från första början utan det handlade även om hållbarheten samt vad ni andra hadde jort som har lite mer erfarenhet o byter belägg själva. Nu fanns det inte svar på alla dom frågorna i dom 3-4 inläggen som va i denna tråden. och starta en ny tråd pga detta ville jag inte. i vissa fall är inte alla lika duktiga o hadde jag startat en ny tråd så hadde nog antingen du eller nån annan klagat över det för att det finns 100 trådar med samma orsak. hoppas jag inte gick dig allt för mycket på nerverna:krama

Tänk efter en gång själv först. Om man olika STANDARDER, och det är väldigt viktigt att inte blanda silikonbaserad vätska med glykolbaserad, borde då samma STANDARD kunna bestå av olika ämnen?

Tänk efter en gång själv först. Om man olika STANDARDER, och det är väldigt viktigt att inte blanda silikonbaserad vätska med glykolbaserad, borde då samma STANDARD kunna bestå av olika ämnen?

oj:rolleyes::rolleyes: lugn o fin nu.. fanns en anledning till att jag behövde en lite bättre förklaring. Sen va det fortfarande inte bara det jag undra över. måste va jobbigt o hetsa upp sig så, va det så störande fråga så ge fan i svara bara:tummenupp

oj:rolleyes::rolleyes: lugn o fin nu.. fanns en anledning till att jag behövde en lite bättre förklaring. Sen va det fortfarande inte bara det jag undra över. måste va jobbigt o hetsa upp sig så, va det så störande fråga så ge fan i svara bara:tummenupp

Det är bara DOT 5 som är silikonbaserad, de andra är glykolbaserade, alltså även DOT 5.1 är glykolbaserad.
Det är en idiotisk namngivning, men det är bara att lära sig och komma ihåg.
Det är mao ord precis som det står i inlägg #4 ovan.

Last edited:
Det är bara DOT 5 som är silikonbaserad, de andra är glykolbaserade, alltså även DOT 5.1 är glykolbaserad.
Det är en idiotisk namngivning, men det är bara att lära sig och komma ihåg.
Det är mao ord precis som det står i inlägg #4 ovan.

tack jörgen. jo jag förstod det sen efter jag läst på lite på nätet va han menade i #4 inlägget. tråkigt bara att en del ska komma me sånna onödiga komentarer. jag trodde detta forum va för att ge o ta. lära sig av varann. finns ingen som e helt påläst o kanske nån gång e det jag som hjälper nån annan.

Haha det där med bästföredatum är något jag aldrig tänkt på när det gäller bromsvätska. Jag byter vart 4:e år på hojarna och på bilarna om inget extraordinärt hänt. Exempelvis om bromsoken på bilen beckat igen av saltet på vägarna och det pga anliggande bromsar blivit varmt så ska ju självklart bromsvätskan bytas. Det räcker inte att bara fixa bromsoken

Jag tror att bästföre-datum på bromsvätska bara är trams och något tillverkaren skriver ut för att det ingår i nån iso-certifiering eller liknande. jag har (så länge behållaren är väl förseglad) inte märkt några konstigheter med "gammal" vätska

Haha det där med bästföredatum är något jag aldrig tänkt på när det gäller bromsvätska. Jag byter vart 4:e år på hojarna och på bilarna om inget extraordinärt hänt. Exempelvis om bromsoken på bilen beckat igen av saltet på vägarna och det pga anliggande bromsar blivit varmt så ska ju självklart bromsvätskan bytas. Det räcker inte att bara fixa bromsoken

Jag tror att bästföre-datum på bromsvätska bara är trams och något tillverkaren skriver ut för att det ingår i nån iso-certifiering eller liknande. jag har (så länge behållaren är väl förseglad) inte märkt några konstigheter med "gammal" vätska

Det är inte vätskan som det är bäst före på egentligen, det är förpackningen, vätskan tar upp fukt ur luften och förpackningens täthet avgör bäst före-datumet.

Det som händer är att kokpunkten sjunker ju mer vatten vätskan tar upp, kör du inte hårt märker du inget då du inte uppnår den tempen vid normal körning.

Några varv på bana så gnäller en del dock att bromsarna är kass på deras hoj då det börjar svampa och ta långt in, får då tips att byta till stålomspunnet och vips är problemen borta, största anledningen är troligen vätskebytet när de bytte slangar, hade de enbart bytt vätska så hade de allra flesta fått samma resultat.

Så, du märker inte på vätskan om den är dålig eller inte förrän det kanske är försent, är du beredd att chansa för en 50-lapp som det max kostar att köpa ny flaska till nästa byte så varsågod.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...