Bromsvätska.

Okej

Det var mer så att mitt inlägg till största delen handlade om att jag aldrig funderat på när flaskan var tillverkad av den enkla anledningen att jag aldrig sett att det stått någonting om bästföre-datum på någon av förpackningarna jag använt och då byter jag ändå bromsvätska i något av mina fordon en gång om året, så det har allt blivit några stycken olika fabrikat genom åren. Annars håller jag med dig, snåla på en 50-lapp och inte ha några bromsar kvar i slutet av rakan låter dumt.

Men det är möjligt att jag har fel angående min skepsis. Det blir nyinköpt bromsvätska i små förpackningar hädanefter - Man har ju trots allt en del kemikalier i verkstaden och det ska fasen att hålla reda på när dessa är inköpta (om det inte står något bästföre-datum på förpackningen alltså)

Sprang ut i garaget och läste på min bromsvätskeförpackning - Inte ett ord om något annat än "sealed container"

Last edited:
Det här är teknikforumet, skriv inte saker du inte är säker på. Se reglerna för Teknikforumet.
Om jag (som moderator i teknikforumet) i ett inlägg ovan säger att du har fel, så måste du kolla upp dina fakta innan du framhärdar din ståndpunkt igen. Annars kommer jag att ta bort dina felaktiga inlägg. Människor som läser i teknikforumet ska känna att de når bättre vetande och klokare mc-ägande, inte tvärtom.
Det är (till dags datum) den glykolbaserade bromsvätskan som tyvärr har nackdelen att lösa upp lack.

Den enda lackrelaterade nackdelen som den silikonbaserade DOT5-vätskan har, är att den kan silikonkontaminera ytor, så att lack och lim ej längre kan väta ytan.

Silikonbaserad bromsvätska har dock andra egenskaper som gör den olämplig till prestandafordon, Det gäller skummning och oförmåga att absorbera vatten.

Däremot löser den silikonbaserade bromsvätskan inte upp lack till skillnad från de glykolbaserade bromsvätskorna.

Etylen- resp propylenglykolbaserade frysskyddsvätskor är sällan frätande på lack. I annat fall skulle tex alla avisade kärror på Arlanda snabbt vara plåtrena. Likaledes skulle de flesta bilar som ngn gång kokat ha stora plåtrena ytor i motorrummet.

Biltema säljer inte ens silikonbaserad bromsvätska, dvs DOT 5.

Jag uppskattar dock andra av dina inlägg i Teknikforumet, tex ditt inlägg om kopplingskorgar etc. Sånt uppskattas av mig.

Nej, Glykolbaserad fräter mindre på tex lack. Men jag har bara använt Biltemas Silikon resp glykolbaserad

Bara för att Glykol alltså Kylarvätska kan fräta, så gör inte denna BROMSVÄTSKA det, lika agressivt som silikonbaserad. Iaf inte Biltemas.

Biltemas 5.1 Glykolbaserade har fungerat bra tycker jag

Last edited:
Okej för att få bort lite fler felaktigheter i ämnet, hur många har lyckats få bort lack/fräta eller på något sätt skada lack med bromsvätska? Jag har provat dot3 och dot 4, både ny och gammal (1år) utan vidare lycka.

Det är inte så att den gamla bromsvätskamyten bygger på akrylfärger som fanns förr i tiden, då man inte använde klarlack? Sprayburkslack vet jag att det löser upp väldigt bra iaf :)

EDIT: Om ni nu skulle spilla ner hela hojen med bromsvätska så är det effektivaste sättet att få bort det är att spola av med vanligt vatten :tips

Jag har sett åtskilliga såna lacksskador. Det går ofta till så att personen inte märker att han drällt. Så det hinner ligga kvar på ytan över några timmar.
Tvättar man bort spillet direkt är det ingen fara, men får det tex stå över natten så brukar det tyvärr hinna skada lacken i varierande omfattning.

Men visst, moderna bil och mc-lacker är ju mer tåliga. Jag tror även att en välvaxad hoj ger ett lite extra skydd. Bromsvätskan får svårare att väta ytan. Dock tycker jag att man fortsatt skall varna för glykolbaserade bromsvätskor på lack, även om det finns vissa lacker/ytbehandlingar som tål bromsvätskan. Ett exemplel på det sistnämda är ju tex ofta lacken på mc-bromsok

Jag brukar också skölja bort bromsvätskespill med vatten, i synnerhet om det hamnat där det är svårt att komma åt.

Okej för att få bort lite fler felaktigheter i ämnet, hur många har lyckats få bort lack/fräta eller på något sätt skada lack med bromsvätska? Jag har provat dot3 och dot 4, både ny och gammal (1år) utan vidare lycka.

Det är inte så att den gamla bromsvätskamyten bygger på akrylfärger som fanns förr i tiden, då man inte använde klarlack? Sprayburkslack vet jag att det löser upp väldigt bra iaf :)

EDIT: Om ni nu skulle spilla ner hela hojen med bromsvätska så är det effektivaste sättet att få bort det är att spola av med vanligt vatten :tips

Last edited:

Jag har strippat modern tvåkomponents maskinlack från en bil med hjälp av bromsvätska: Vi spillde en skvätt på golvet i en nyrenoverad (och därmed relativt nylackad) folkabuss när bromsarna skulle luftas. Givetvis sköljdes det med vatten ganska omgående men lacken släppte direkt när vattnet hälldes på. Testade lite på ett annat ställe och bara bromsvätskan skadade inte lacken alls men så fort vi hällde på vatten så släppte det direkt.
Numera torkar jag bort spill med torr trasa så gott det går innan jag går på med vatten.

Man har spillt ett par ggr.. Lacken har blivit bubblig och all svart plast blir grå :gråta

Nu till en annan fråga: Snacket om att dot 5.1 i dot4 rekomenderade bromspumpar får packningen att nötas mer är skitsnack?

Bromsvätskan får svårare att väta ytan. Dock tycker jag att man fortsatt skall varna för glykolbaserade bromsvätskor på lack, även om det finns vissa lacker/ytbehandlingar som tål bromsvätskan. Ett exemplel på det sistnämda är ju tex ofta lacken på mc-bromsok

Kanske bara jag som har haft tur/otur med att mina lacker aldirg har lösts upp? :D
Mina bromsok har legat och grott 4månader i bromsvätska utan att lösas upp dock så har jag för mig att de flesta bromsok är pulverlackade.

Jag har strippat modern tvåkomponents maskinlack från en bil med hjälp av bromsvätska: Vi spillde en skvätt på golvet i en nyrenoverad (och därmed relativt nylackad) folkabuss när bromsarna skulle luftas. Givetvis sköljdes det med vatten ganska omgående men lacken släppte direkt när vattnet hälldes på. Testade lite på ett annat ställe och bara bromsvätskan skadade inte lacken alls men så fort vi hällde på vatten så släppte det direkt.
Numera torkar jag bort spill med torr trasa så gott det går innan jag går på med vatten.

2 komponents maskinlack hör varken hemma på bilar eller motorcyklar och det är samma färg som dom använde förr i tiden, dvs bromsvätska löser upp färgen. Dessutom har jag svårt att tro att vatten skulle hjälpa bromsvätskan att lösa upp färgen :rolleyes:

Kanske bara jag som har haft tur/otur med att mina lacker aldirg har lösts upp? :D
Mina bromsok har legat och grott 4månader i bromsvätska utan att lösas upp dock så har jag för mig att de flesta bromsok är pulverlackade.
:
Ja precis. Jag tog lacken på många mc-ok som ett exempel på de undantag av lack som många ggr tål bromsvätska. Men eftersom det här är ett forum som läses av många, anser jag dessa undantag som ointressanta. Det är viktigare att den okunnige läsaren delges vikten av att inte drälla glykolbaserad bromsvätska på lackade detaljer på sin motorcykel.

Tråden var med mina ögon rätt bra innan den återupplivades. Det som nu tillförts tråden är i mina ögon bara en massa sliriga diskussioner pga av onödiga inlägg.

Last edited:
Ja precis. Jag tog lacken på många mc-ok som ett exempel på de undantag av lack som många ggr tål bromsvätska. Men eftersom det här är ett forum som läses av många, anser jag dessa undantag som ointressanta. Det är viktigare att den okunnige läsaren delges vikten av att inte drälla glykolbaserad bromsvätska på lackade detaljer på sin motorcykel.

Tråden var med mina ögon rätt bra innan den återupplivades. Det som nu tillförts tråden är i mina ögon bara en massa sliriga diskussioner pga av onödiga inlägg.
Det var onödigt av mig att kommentera detta just detta ämne, hade för lite FAKTA, och för mycket egna erfarenheter som nog är ganska små när det gäller bromsvätska, efter att jag nu googlat lite.:va

Sen är det ju det här med kemikalier som varierar i olika fabrikat, med tanke på frätande hit och dit.
Ta gärna bort de felaktiga inläggen

Man har spillt ett par ggr.. Lacken har blivit bubblig och all svart plast blir grå :gråta

Nu till en annan fråga: Snacket om att dot 5.1 i dot4 rekomenderade bromspumpar får packningen att nötas mer är skitsnack?

JA det är skitsnack såtillvida att specen för DOT5.1 skulle ha krav som orsakar detta. Sen kan det givetvis vara så att enskilda tillverkares DOT5.1 sliter mer packning än deras DOT4 .

Den enda nackdelen med 5.1 för oss är att den har krav på lägre viskositet vid -20c(för att fungera i ABS system vintertid) vilket gör den blaskigare något som enl min erfarenhet gör den benägnare att få luft i pumpen. (Jag har en brembopump som pga sin konstruktion är notoriskt lätt att få luft i och det blir hopplös med tunn bromsvätska)

JA det är skitsnack såtillvida att specen för DOT5.1 skulle ha krav som orsakar detta. Sen kan det givetvis vara så att enskilda tillverkares DOT5.1 sliter mer packning än deras DOT4 .

Den enda nackdelen med 5.1 för oss är att den har krav på lägre viskositet vid -20c(för att fungera i ABS system vintertid) vilket gör den blaskigare något som enl min erfarenhet gör den benägnare att få luft i pumpen. (Jag har en brembopump som pga sin konstruktion är notoriskt lätt att få luft i och det blir hopplös med tunn bromsvätska)

Kan man påstå att Dot 5,1 fräter i regel mindre än Dot 4 på tex färg?

I mina fall verkar det så. Eller kan äldre DOT4 frätit mer än DOT5,1 som är köpt igår?

Eller beror allt på tillsatser mellan olika fabrikat mellan de 2 ovanstående?

Last edited:
Kan man påstå att Dot 5,1 fräter i regel mindre än Dot 4 på tex färg?

I mina fall verkar det så. Eller kan äldre DOT4 frätit mer än DOT5,1 som är köpt igår?

Eller beror allt på tillsatser mellan olika fabrikat mellan de 2 ovanstående?

Jag brukar försöka undvika att spilla på lacken så jag har ingen praktisk erfarenhet av skillnaden i lackskadande effekt mellan 4 och 5,1.

Det är ju dock så att kraven DOT ställer är mycket generiska och det är väldigt fritt för tillverkarna att hälla i vad de tycker passar.

Hej. Jag har en liten fundering. Jag bytte bromsvätska för någon månad sen, för att jag tyckte att den var lite gulaktig. Nu har även den nya blivit lika gul som den gamla. Efter bara någon månad, som sagt. Ska det vara så? Jag kör rätt lugnt, bara i trafik. Någon höghastighetsrepa blir det väl ibland, men sällan riktigt hårda inbromsningar. Någon som vet hur länge man kan förvänta sig att bromsvätskan förblir klar?

Inte för att det ger svar på din fråga, vilket jag ber om ursäkt för, kan jag nämna som kuriosa att den röda färgen som återfinns i textningen på Brembos ok av bättre kvalisort, inte tål DOT 5.1, tex RBF600! Bra att veta om man råkar spilla på sina dyrgripar. :näsblod

Hej. Jag har en liten fundering. Jag bytte bromsvätska för någon månad sen, för att jag tyckte att den var lite gulaktig. Nu har även den nya blivit lika gul som den gamla. Efter bara någon månad, som sagt. Ska det vara så? Jag kör rätt lugnt, bara i trafik. Någon höghastighetsrepa blir det väl ibland, men sällan riktigt hårda inbromsningar. Någon som vet hur länge man kan förvänta sig att bromsvätskan förblir klar?

Man kan förvänta sig att den håller en säsong om man inte kör massa bana eller så. I det här fallet kanske du inte lyckats byta all vätska i oken vilket gör att den gamla vätskan färgar den nya?
En del vätska är ju dessutom färgad från fabrik så att den är gul betyder inte nödvändigtvis att det är något fel.

Man kan förvänta sig att den håller en säsong om man inte kör massa bana eller så. I det här fallet kanske du inte lyckats byta all vätska i oken vilket gör att den gamla vätskan färgar den nya?
En del vätska är ju dessutom färgad från fabrik så att den är gul betyder inte nödvändigtvis att det är något fel.

Ok, tackar. :) Jag kanske inte fick ur all gammal vätska, men jag tyckte att jag spolade igenom en hel del vätska efter att den nya kommit ner till oken. Använde mig av Biltemas vacuum-luftare. Jag har samma vätska i bakbromsen, och den ser fortfarande ny ut. Det är alltså den främre son ändrat färg. (Som säkert är fullt normalt, eftersom den används mer och hårdare.)

Vätskan var ganska klar när den var ny, men nu ser den mer ut som svagt te. (Den bästa jämförelsen jag kunde komma på) :)

Ok, tackar. :) Jag kanske inte fick ur all gammal vätska, men jag tyckte att jag spolade igenom en hel del vätska efter att den nya kommit ner till oken. Använde mig av Biltemas vacuum-luftare. Jag har samma vätska i bakbromsen, och den ser fortfarande ny ut. Det är alltså den främre son ändrat färg. (Som säkert är fullt normalt, eftersom den används mer och hårdare.)

Vätskan var ganska klar när den var ny, men nu ser den mer ut som svagt te. (Den bästa jämförelsen jag kunde komma på) :)
Det är uppenbarligen så att solljus påverkar färgen på bromsvätska...
Har inte fått fram om det påverkar vätskan på andra sätt också.
http://www.kawiforums.com/two-wheeled-discussion/65217-sunlight-breaking-down-brake-fluid.html

Finns säkert någon som kommer skriva mera detaljerat. Kommer inte ihåg varför man inte ska ha DOT 5.... någon lär väll ta upp det :hihi
Huvudsaken är att du kör på DOT 4 tycker jag i alla fall. Det är väll den mest lämpade hydralikoljan för bromssystem om jag inte är ute och cyklar...

Dot 4 kör jag alltid med!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back