Brott och straff :D

dawutkin

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
2001 fzs1000
Jag lyckas inte hitta några vettiga svar på denna fråga, så jag gör ett försök här med :) Förra sommarn tog jag mellankortet på min gsx 400e, men har även en intruder 750. Käns onödigt att ha 2 hojjar så en ryker, vilket blir 400:an. Och där kommer problemet, överväger huruvida jag ska våga köra en tung hoj på mitt mellankort. Har hört att straffet för att köra tung hoj utan något kort alls oftast resulterar i en varning. Nån som hört mer specifikt hur det ligger till. Till saken hör att jag fortfarande har prövotid, vet ej om det spelar nån roll men jaja :tungan

Tacksam för svar

Solid snake

Guest
Du får nog en varning, tar dem dig igen så ryker nog kortet och då får du ta om det.

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Om du kör en hoj som du inte är behörig att köra så lär det väl bli "olovlig körning". Tror inte du bara får en varning för det, och OM du får en varning första gången så lär du inte få det den andra gången du blir stoppad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Klarar ens intrudern 100hk/ton gränsen?

Den måste IAF ligga väldigt nära gränsen att få köras på mellankort då det är en tung hoj och slö motor, häng på lite kromtillbehör och väg om den så du hamnar på rätt sida vikt/effektgränsen så att du får köra den

dawutkin

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
2001 fzs1000
Klarar ens intrudern 100hk/ton gränsen?

Den måste IAF ligga väldigt nära gränsen att få köras på mellankort då det är en tung hoj och slö motor, häng på lite kromtillbehör och väg om den så du hamnar på rätt sida vikt/effektgränsen så att du får köra den

Grejjen är att den måste strypas ochså, reglerna för mellanklass säger max 25kw dock inte mer än 0.16kw per kilp. Intrudern ligger på 34kw.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Grejjen är att den måste strypas ochså, reglerna för mellanklass säger max 25kw dock inte mer än 0.16kw per kilp. Intrudern ligger på 34kw.

Säger inte reglerna "max 25kw ELLER inte mer än 0.16kw per kilo"

Jag hade för mig att man inte behövde strypa tex en fulldresser harley speciellt mycket på grund av vikten, men jag kan ha fel där...

dawutkin

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
2001 fzs1000

Jag hade för mig att man inte behövde strypa tex en fulldresser harley speciellt mycket på grund av vikten, men jag kan ha fel där...

Näe det får aldrig vara mer än 25 kw, dumma regler dock, min gsx är strypt till 22kw men den går ändå hårdare än intrudern, borde inte finnas någon max effekt, utan gå efter effekt/vikt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Näe det får aldrig vara mer än 25 kw, dumma regler dock, min gsx är strypt till 22kw men den går ändå hårdare än intrudern, borde inte finnas någon max effekt, utan gå efter effekt/vikt.

Ja, man tycker det, begränsningen är ju för att man ska hinna överleva dom första hetsporre-åren, men jag misstänker att en Aprilia RS250 strypt till 25kw är betydligt vassare än en guldvinge med 30kw....

Med tanke på din prövotid bör du nog inte chansa, utan det får bli strypkitt till glidaren.

Står gsx'en bara ivägen kan jag hämta den avgiftsfritt så slipper du besväret :D

En sån skulle passa som pendlarhoj för mig.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Nu har jag bara föreskrifterna för förarprov för behörighet A och A1 framför mig (VVFS 2004:109). Där står det:
· behörighet A, begränsad behörighet
- motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 25 kW
- förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg
Det gäller ju då alltså hoj som man har vid uppkörning. Men förutom slagvolymsbegränsningen så gäller samma även för den hoj man ska vara ute och köra med i trafiken som innehavare av Abegr. Exakt vart det står orkar jag dock inte leta upp i lagtexterna just nu. :tungan

Edit: för ordningens skull så kan jag ju lägga till att det kommer nya föreskrifter om förarprov: VVFS 2008:164

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Jag tror att det är relativt lugnt första gången du torskar, andra gången blir nog inte så skoj, då är du en "återfallskriminell" som vi säger. Snuttarna knäpper på bergsprängaren bak i piketbussen och våldför sig på dig med batongerna. :smasha

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, man tycker det, begränsningen är ju för att man ska hinna överleva dom första hetsporre-åren, men jag misstänker att en Aprilia RS250 strypt till 25kw är betydligt vassare än en guldvinge med 30kw....

inte nödvändigtvis väl?:va som sagt, en mellantung hoj får aldrig ha mer än 25 kw och de måste ha ett effekt/vikt-förhållande på max 0,16kw/kg. med samma effekt/vikt-förhållande borde de väl dra lika bra?:va eller du menar att aprilian kommer acca bättre för att det är en tvåtaktare=vara vassare?

edit: eller den tilltänkta guldvingen kanske inte var strypt till ett bestämt effekt/vikt-förhållande?:va har lite svårt att reda ut vad du menar här...:)

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...