Brott och straff

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
http://www.dn.se/debatt/krav-pa-skarpta-straff-saknar-stod-hos-folket-1.1154702

Nu är det ju så att det rör sig om en akademisk rapport, och som sådan har den ju naturligtvis ingen bäring på den så kallade 'verkligheten', och de som har genomfört studien har säkert minst 20-30 högskolepoäng, vilket innebär att de inte tänker på samma naturliga sätt som en riktig Svensk.

Interssant resultat dock, speciellt mot bakgrund av flertalet inlägg som man kan ta del av här...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Resultatet hade blivit helt annorlunda om brottsmålen de tittat på var de 10 senaste som rapporterats i masmedia.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Resultatet hade blivit helt annorlunda om brottsmålen de tittat på var de 10 senaste som rapporterats i masmedia.

Jo, av någon anledning är det inte helt ovanligt att man drar olika slutsatser av att läsa förenklingar i media jämfört med när man läser de faktiska domskälen.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jo, av någon anledning är det inte helt ovanligt att man drar olika slutsatser av att läsa förenklingar i media jämfört med när man läser de faktiska domskälen.

Eller så är det helt enkelt som så, att urvalet av brottsmål som undersökningen tagit upp egentligen inte speglar allmänhetens uppfattning.

Min uppfattnig om allmänhetens uppfattning är att allmänheten anser:
* att våldsbrott av typen mord, dråp, våldtäkt, rån, grov misshandel straffas för lågt
* att ekonomisk brottslighet straffas för hårt
* att narkotikabrott straffas för hårt.

När man talar om att allmänheten vill ha hårdare straff så är det för allmänheten underförstått att det är våldsbrott vi talar om.

Nu har jag inte läst flumdersökningen så kan inte mer än gissa/anta hur det är upplagt. Inte helt omöjligt fungerar det som med många andra "vetenskapliga undersökningar", nämligen att man har ett specifikt mål att påvisa med den, och anpassar innehållet för att pricka målet.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag tar mig friheten att klippa in de brott det handlar om, innan ditt hål blir för djupt;

De sex rättsfallen utgjordes av relationsvåld där kvinnan efter skador får uppsöka sjukhus, narkotikasmuggling av 250 gram heroin, butiksrån där gärningsmannen under upprepade knivhot tvingar expediten att öppna kassaskåpet, våldtäkt under en företagskurs på ett hotell, förskingring av 350 000 kr från en äldre bankkund, och gatuvåld, där den utsatte får allvarliga skador i ansiktet.

...

Nu har jag inte läst flumdersökningen så kan inte mer än gissa/anta hur det är upplagt. Inte helt omöjligt fungerar det som med många andra "vetenskapliga undersökningar", nämligen att man har ett specifikt mål att påvisa med den, och anpassar innehållet för att pricka målet.

:foliehatt

Edit;

http://www.criminology.su.se/content/1/c6/02/14/71/Svenskarnas_syn_pa_straff.pdf

För när aftonbladet tar slut.

Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jag har svårt att tro på reliabiliteten hos en undersökningsgrupp som helt vill fria en person som (enligt undersökningen) har smugglat 250g heroin. Det känns inte direkt representativt för någon, förutom knarkare.

Edit: Klart underhållande undersökning. De tillfrågades svar ställs i relation till verkställda domar, som alltid är högre - orsak 1) domstolarnas kunskap om straffrätt och 2) urvalsgruppens (låga) förväntningar på rättsväsendet), vilket medför slutsatsen (i del 1) att urvalsgruppen vill ha lägre straff. :gnissla

Kriminologi :lol

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det där är en ren och skär lögn.
Påståendet att svenska folket vill ha hårdare straff gäller i fall av grova brott, speciellt våldsbrott och hatbrott.
Den undersökningen som bla Aftonbladet skriver om frågar bara om skattebrott och narkotikabrott, där vi redan idag har extremt höga straff.
Tex odling av cannabis kan ge 6-8 års fängelse medans vi alla vet vilket straff kulturberikaren i Landskrona fick för mordet på Inger.

Härligt att se när den statliga indoktrineringsapparaten i sitt esse i form av landets kvällstidningar förvränger sanningen för folket! :tummenupp

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver

Sexköpsutredningen är ett exempel.
IPCCs klimatutredningar en annan. Man fick göra om en del eftersom slutstasten/resultatet inte stämde överens med det man ville komma fram till.

Man sätter upp ett mål. Sen får utredningen komma fram till att målet är bra. Jag har inga problem med oberoende utredningar oavsett vad de kommer fram till. Men då ska de vara oberoende också.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R

Nu gissar jag här, men jag utgår från att du inte sitter och läser rapporter och avhandlingar till vardags. I vilket fall är det så vist att de har en sammanfattning lätt åtkomligt först i materialet som översiktligt beskriver vad rapporten handlar om. Den brukar max vara på ett par sidor, och kan vanligtvis läsas ganska snabbt.

Om nu även denna textmassa är överväldigande, så kan jag tipsa dig om mitt inlägg strax här ovanför som tar upp vilka sorts brott som ingått i undersökningen.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Nu gissar jag här, men jag utgår från att du inte sitter och läser rapporter och avhandlingar till vardags. I vilket fall är det så vist att de har en sammanfattning lätt åtkomligt först i materialet som översiktligt beskriver vad rapporten handlar om. Den brukar max vara på ett par sidor, och kan vanligtvis läsas ganska snabbt.

Om nu även denna textmassa är överväldigande, så kan jag tipsa dig om mitt inlägg strax här ovanför som tar upp vilka sorts brott som ingått i undersökningen.

Nu gissar jag här, men jag antar att du inte läste följande:
"Tex odling av cannabis kan ge 6-8 års fängelse medans vi alla vet vilket straff kulturberikaren i Landskrona fick för mordet på Inger."

Nu gissar jag igen, men jag tror att majoriteten (om inte alla) av svensk befolkning tycker att kulturberikarens straff var för lågt ställt i relation till straffet för cannabisodling.

Nu togs det ett litet urval av domar som ställdes mot ett litet urval personer i statistiskt syfte, MEN...majoriteten av Svenska folket tittar inte på ett litet urval av domar. De tittar på de domar de ser i pressen, ser på TV, är med om själva, hör om av kollegor..och det trots att press och media ändå inte skriver om en bråkdel av alla våldtäkter och vålds/hatbrott som händer varje dag i Sverige.

Den här som nånsin med handen på hjärtat tyckt att ett endaste våldsbrott någonsin gett ett för högt straff i Sverige räcker upp en hand!

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jag skulle bra gärna vilja veta vilka de 20% är som anger att väpnat rån med tillhörande knivhot inte bör ge fängelse.

Det är f.ö en genomgående trend för samtliga fallen. Ca 20% tycker i vartenda fall att fängelse inte bör utdömas.

Det jag upplevde mest utstickande var narkotikafallet, där samtliga domare dömer 5+år. Inte konstigt att strafflängderna upplevs skeva när smuggling av inte alltför stor mängd narkotika ger minst dubbelt så långt straff som såväl överfallsvåldtäkt som väpnat rån med tillhörande mordhot.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Ingen hand upp än? Jag är förvånad...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå vetenskaplighet, skall man inte förhålla sig kritiskt till resultat och syfte?
Jag menar, bara att starta en sådan undersökning och vara vänsterflummare - klart att det här blev resultatet liksom. Bara vänsterpöbeln applåderar den ju förvisso så who gives. :lol
Om en nynazist gör en granskning av judars representation i mediaföretag, läser ni som är folierade intresserat då också? Ja förmodligen. :D
Dagens foliehatt går till, trumvirvel, konstpaus, trumpet:
t-rex

:banana :banana :banana :banana :banana

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Apropå vetenskaplighet, skall man inte förhålla sig kritiskt till resultat och syfte?
Apropå vetenskaplighet 2: svarsgruppen utgörs av 119 personer från Stockholm. Det är ungefär vad vi får veta. Exempelvis socioekonomisk och politisk representation nämns inte alls (med reservation att jag inte har lusläst rapporten). "Professorn" och hans hantlangare kan såvitt vi vet ha dammsugit SSU och Ung vänsters partikanslier för att få ett resultat som vår fårskock till journalistkår (och såklart även t-rex) sväljer med hull och hår.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
jag utgår från att du inte sitter och läser rapporter och avhandlingar till vardags.

Inte ens min vardag som just börjat efter fyra veckors ledighet ter sig lika värdelös som din om det är vad du pysslar med.

Vad det nu har med saken att göra för övrigt, anar jag pladder-taktiken? :D Tältat med korvgubbe and the other foliehatts i somras eller?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Apropå vetenskaplighet 2: svarsgruppen utgörs av 119 personer från Stockholm. Det är ungefär vad vi får veta. Exempelvis socioekonomisk och politisk representation nämns inte alls (med reservation att jag inte har lusläst rapporten). "Professorn" och hans hantlangare kan såvitt vi vet ha dammsugit SSU och Ung vänsters partikanslier för att få ett resultat som vår fårskock till journalistkår (och såklart även t-rex) sväljer med hull och hår.
:mattias

Randomiserat urval. Även om slutsatserna och materialet kan ifrågasättas är metoderna (om de inte är helt ihopljugna) som sig bör.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
En god regel om all vetenskap är att den alltid måste stötta ens inställning annars har den fel och är utan kontakt med "verkligheten"! För med en gedigen utbilning från den usla svenska gymnasieskolan så vet ju alla hur världen ser ut eftersom det sanna alltid är uppenbart och det uppenbara alltid är sant!

Det syns på inläggen från de utan foliehatt hur oerhört duktiga de är på att studera och tolka vetenskapliga artiklar. Fast inte behöer de sådant eftersom de redan vet hur kloka och kunniga de är, allt enligt devisen: "Har jag fått en tanke så är den definitionsmässigt korrekt!"

Visst går det att ifrågasätta en undersökning, så även denna, men det som kommer fram här är ju rätt löjliga argument.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år