Brottsbenämning på att kika in i lägenheter

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Brottsrubricering torde bli ofredande;
7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).

Men om personen i fråga inte är hemma är det ett otjänligt försök, och alltså ej ett brott.

Polisen är skyldig att ta upp anmälan men sedan vad åklagaren gör är ju en annan sak.

Last edited:

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Helt otoligt vad dom tar till:D

Skönt att man bor på 3e våningen..

Jag har precis avslutat mitt samtal med en trevlig herre på Radiotjänst. Han blev förvånad när han kontrollerade och såg att du inte betalar Tv-licens. Han trodde att detta berodde på att du inte har någon Tv, men jag berättade för honom att du visst har det. Han skulle skicka ut en faktura till dig med licensavgift + retroaktiv avgift.

Du har dock lite tur för jag förklarade även för honom att du mest tittar på Fråga Doktorn och Mitt Sverige och eftersom detta är lågkostnadsproduktioner så är inte ditt brott lika allvarligt. Men eftersom du tittar på så pass mycket porr, varav minst 60% är tysk nunneporr, så att Karlstad Energi måste stänga av strömmen till LöfbergsLilaArena för att strömmen ska räcka till så kommer samma avgift debiteras dig som alla andra.

/Über-Moraltanten

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Hur kan det vara olagligt att titta in när det inte är olagligt att fotografera folk genom deras fönster? (Läste nyss en notis om att det eventuellt skall bli olagligt. Att fotografera, alltså...)

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Om man bor på 3:e våningen och går omkring naken i lägenheten och att en TV-pejlare på en stege kikar in genom fönstret, kan man bli åtalad för att vara en blottare då? :va

Edit: Eller kan pejlaren åka dit som en fluktare då?

Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Huh har jag missat något? Eller kan dem stått i grannhuset och kikat in? Hur ligger det till då?

Händer att jag råkar se vad mina grannar mitt emot tittar på. Begår jag ett brott då? :va

//KaliZ

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Händer att jag råkar se vad mina grannar mitt emot tittar på. Begår jag ett brott då? :va

Det undrar jag också. Jag tror inte det är brottsligt så länge man inte befinner sig inne på privat mark.

Vore ju för jävligt om min kamera och teleskopkikare skulle visa sig vara pengar i sjön.

Dark_Messenger

Guest
Med största sannolikhet har "den" inte gjort sig skyldig till något brott. Vad skulle det vara i så fall? Om det nu VORE något brottsligt har jag ändå svårt att tänka mig att "de" skulle gjort på det sättet, det skulle ju vara rättframt pinsamt om radiotjänst var så oproffsiga att de begår brott i sin tjänsteutövning?

Jag vurmar inte för dom på nått sätt. Jag hatar dom, men jag har ändå svårt att tro att de skulle begå regelrätta olagligheter. Måste väl finnas någon utbildning om vad man får och inte får göra som kontrollant eller vad de kallar sig?
:gnissla

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Hoppas det här ger dig en liten klarare syn på det hela.

Ur Brottsbalkt 1962:700, 4 kap, 6 §:

"Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år."

7 §:
"Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207)."

11 §:
"Hemfridsbrott eller olaga intrång som ej är grovt, olovlig avlyssning som icke förövats å allmän plats eller förberedelse till sådant brott, ofredande som icke förövats å allmän plats eller intrång i förvar må åtalas av åklagare allenast om målsägande angiver brottet till åtal eller ock åtal finnes påkallat ur allmän synpunkt. Detsamma skall gälla olaga tvång genom hot att åtala eller angiva annan för brott eller att om annan lämna menligt meddelande samt försök eller förberedelse till sådant brott. Lag (1975:239)."

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Aja som sagt du behöver inte betala TV licens avgift i vilket fall bara fortsätta förneka de kan aldrig bevisa någonting såvida inte polisen för en husrannsakan.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Räcker det inte med att posten redan går i snigelfart

Några bomber på den största postterminalen i Gbg kanske får lite fart på dom!

EDIT: Jag bor för övrigt på 12:e våningen. Så länge radiotjänst inte börjar hyra in stegbilar alá brandkår så kan jag nog vara lugn.

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Förr fanns det en kategori med roliga grejor kontrollanterna hade varit med om på www.radiotjanst.se Verkar borttagen nu dock. Någon hade mött folk i hissen med nyinköpta tv-apparater osv. :D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...