Brutala hästkrafter..

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Var ute i Viggbyholm o luftade Gula Faran när plötsligt två hästar kommer rusandes i full fart. Den ena springer förbi bilen och den andra rusar rakt ner på motorvägen. Hamburgerkött, tänkte jag när hästen springer mot trafiken..
Bilarna väjer, de stannar och försöker stänga in hästen.
Snart kom massa tjejer springandes iförda ridkläder oroliga för hästarnas skull.

Stackars djur. Hur faen har de lyckats smita iväg sådär? Dålig koll kanske..
Läskigt var det hursomhelst. Hästar är inte direkt små. Hoppas dom klarade sig utan skador iallafall.

Seså, anteckna nu på intressepappret.

Min kompis häst skenade iväg när den såg 2 andra hästar slåss och då tappade ägaren kontrollen och föll till marken o slog upp huvet så hon fick sys.

Hästen hade lika gärna kunnat springa rakt ut på den intilliggande 90vägen.

Sånt händer.

Bikerbitch skrev:
Seså, anteckna nu på intressepappret.

IntresseklubbenAntecknar.jpg

Skämt och sido, det är farligt med hästar, speciellt när dom är rädda!

ajdå, ganska ont om man skulle köra in i en häst med hoj :fyllisar

*antecknar* :tuttar

Om man fick tillåtelse att framföra ett fordon i trafiken som hade den egenskapen att den när som helst kunde sväng ut mitt i vägen eller bara gasa iväg helt okontrollerat,tror jag nog att folk skulle vilja förbjuda den typen av fordon.Men hästar får man framföra på allmän väg,det tycker jag e helsnett faktiskt.På ett ställe som heter alnö avled en hojåkare mitt utanför vårat hus när han väjde för en häst som blev rädd o frontade med en volvo 240.Han hade inte en chans utan svängde väl rent instinktivt ut för att undvika kollision med hästen.Dessutom undrar man ju varför hästtjejerna oftast blir nån form av poliser o sitter o pekar på skallen om man kör förbi dom i helt laglig fart,dom tycker tydligen att man ska stänga av bilen o knuffa den förbi dom.Tror jag ska montera "la cuca ratchatuta" på bilen. :D

Om du skulle montera "la cuca ratchatuta" på bilen och kusen skulle bli rädd när du använder det och skulle ta ett skutt i sidled och råka kicka till din bil/mc så att det blir reparations kostnader, gissa vem som får stå för hela kalaset + ev vetrinärkostnader för skador på hästen. Och det spelar ingen roll om du stänger av bilen och puttar förbi den, om kusen blir skraj och sätter en hov i sidan på din bil så är det du som får pynta, livet är orättvist men så är det. Så skulle jag vara du skulle jag nog ta det lungt förbi kusarna, och vill du ge igen åk till MaciDonken och ät en Bigsmack.

Pewo skrev:
Om du skulle montera "la cuca ratchatuta" på bilen och kusen skulle bli rädd när du använder det och skulle ta ett skutt i sidled och råka kicka till din bil/mc så att det blir reparations kostnader, gissa vem som får stå för hela kalaset + ev vetrinärkostnader för skador på hästen. Och det spelar ingen roll om du stänger av bilen och puttar förbi den, om kusen blir skraj och sätter en hov i sidan på din bil så är det du som får pynta, livet är orättvist men så är det. Så skulle jag vara du skulle jag nog ta det lungt förbi kusarna, och vill du ge igen åk till MaciDonken och ät en Bigsmack.
Tyckte inte att det behövde förklaras men tydligen hade jag fel.Jag var lite ironisk när jag skrev det där med tutan.Jag kickar inte på att jävlas med djur.Däremot så förstår jag inte varför dom ens vill rida i trafiken.Om jag skulle rida skulle jag nog hellre va på en äng eller nåt annat lämpligare ställe.Va nåt på tv som förklarade att det är uråldriga trafiklagar som e kvar sen tiden då vi hade häst o vagn som färdmedel som gör att det e lagligt att rida i trafiken.

ktmjacke skrev:
Tyckte inte att det behövde förklaras men tydligen hade jag fel.Jag var lite ironisk när jag skrev det där med tutan.Jag kickar inte på att jävlas med djur.Däremot så förstår jag inte varför dom ens vill rida i trafiken.Om jag skulle rida skulle jag nog hellre va på en äng eller nåt annat lämpligare ställe.Va nåt på tv som förklarade att det är uråldriga trafiklagar som e kvar sen tiden då vi hade häst o vagn som färdmedel som gör att det e lagligt att rida i trafiken.

Jag fattade att det var ironiskt men talade bara om vad som skulle kunna hända OM du eller nån annan skulle göra det :7peta och jag tror inte du behöver förklara att det var ironiskt med tanke på :D - gubben

Pewo skrev:
Jag fattade att det var ironiskt men talade bara om vad som skulle kunna hända OM du eller nån annan skulle göra det :7peta
Bra,men jag har svårt att tro att en häst kan få vålla skador på egendom utan att ägaren anses som vållande.Då kan man ju rida in på konsum o skena runt i en kvart oxå då,bara att säga att hästen blev skrämd.Säger inte att du har fel,men jag har svårt att tro att det verkligen är så.Skulle ju inte bli förvånad om det stämmer dock.

Tyvärr så är det så att hästar betraktas som vilda djur typ älg rådjur mm när dom visstas i trafiken, och kan därför inte klandras föruppkommna skador som sker där, däremot finns det en lag som säger att hästar / kor inte får visstas i bostadsområden eller tätbebyggt område. Jag har själv blivigt på sprungen av en häst där min bil "råkade" stå ivägen för hästens framfart, och det var mitt f-bolag som fick stå för fiolerna

Pewo skrev:
Tyvärr så är det så att hästar betraktas som vilda djur typ älg rådjur mm när dom visstas i trafiken, och kan därför inte klandras föruppkommna skador som sker där, däremot finns det en lag som säger att hästar / kor inte får visstas i bostadsområden eller tätbebyggt område. Jag har själv blivigt på sprungen av en häst där min bil "råkade" stå ivägen för hästens framfart, och det var mitt f-bolag som fick stå för fiolerna
Åfan,ja där ser man,ännu en anledning att förbjuda ridning på vägarna tycker jag.Finns ju faktiskt massvis med bättre ställen.

Rida på väg gör man som nödvändigt ont. Transportsträcka till något bättre...
De flesta bilister/mcåkare är jätteschyssta!
Bästa sättet är att köra mjukt och lugnt förbi och hålla så gott avstånd som det går. Hästar reagerar på alla plötsliga förändringar i sin omgivning, och eftersom det är ett flyktdjur, så drar de så fort de bara kan, om de blir tillräckligt rädda och inte litar på sin ryttare.

Förresten så har hästar 12- 15 hästkrafter i sig, beroende på ras. :D

Var rädda om alla i trafiken. :)

det som är lite läskigt med hästar i trafik, om en häst skulle springa över din bil som står parkerad så är det bilägaren "fel".
sen om hästen skenar eller inte spelar tydligen ingen roll....

kul va :kocko

Flamma77 skrev:
Förresten så har hästar 12- 15 hästkrafter i sig, beroende på ras. :D

Det stämmer nog, men jag tror att anledningen till att en hästkraft har den storleken den har är för att det är den effekt som en häst kan utvecka under en längre tid, typ 10 timmar.
Jag tror att definitionen kommer från när man bytte från hästar till ångmaskiner som drivkraft till pumparna som pumpade upp vatten ur gruvorna.
Det diskuterades i en tråd här, tänk vad man kan lära sig på SH.com. :hihi

300kg djur med en hjärna stor som en valnöt är fan ingen bra kombination. Fattar inte hur folk kan släppa ut sina 10-åriga döttrar och söner på sånna odjur, helt oberäkneliga varelser. Hästar borde enbart å framföras i norra norrlands inland.

Jag mötte hästen vid Hägernäs - då verkade han må bra, men fortsätte gallopera mot Norrtälje. såg lite rädd ut iochförsig. den hade inte ens vett att springa på rätt sida vägen. gissa vad jag skulle få böter ifall jag sprang mot trafiken på E18.

:va - så där såg jag ut när jag fick syn på den

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back