Brutet nyckelben ( Klavikel fraktur ) Länkning???

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
Tena!
Vurpade i Maj landade på höger axel. Uttöjd ledhåla (knöl) ovan axel skulle vara arbetsför efter 1-3 veckor enligt akutläkaren fortfarande sjukskriven knakar & knäpper låser sig med smärta vid rörelse ska opereras nästa vecka då dom ska såga bort 1cm på nyckelbenet som ligger mot axelleden så jag ska bli av med smärtan & krasket. Efter op ca 7-8 veckors rehab enligt läkare kommer axeln vara glapp (eller kännas som det) tills det bildas ny brosk eller liknande mot axelleden.Jag tror att det är nyckelbenet som ska kapas om jag har fattat det rätt svårt att hänga med alla läkartermer.
ca 100 mil på hojen i år körde dock till Lelleträffen ville man ju inte missa.
:squid

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
HanneZ skrev:
Nu vet jag inte vad dom menar med att läka men, mitt gör fortf ont efter 1 år o några månader. Kan fortf. vakna av att jag ligger på axeln och har typ svårt att lyfta tunga saker rakt upp i vissa vinklar. När jag typ tränat axlar så har jag ungefär lika ont i nyckelbenet i några timmar som 1 månad efter jag bröt de.

Bröt nyckelbenet när jag var liten och av någon anledning
så får jag ont i axeln av bänkpress och att sova på axeln (ibland utan anledning också)

men det känns jättebra att göra armhävningar :3freak
gör inte ont alls.

Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Bröt mitt efter krash 24 juli. Jag var extremt oaktiv i 6 raka veckor (fy faan) o sen drog jag ut o spela golf. Öppnade med en toppad järn 3:a o det gjorde så ont att jag tryckte ner halva klubban i marken i ren vrede. Sket i det o fortsatte spela. Inga problem efteråt, allt var läkt. Det som smärtade, efter de 6 veckorna, var senor, broskbildningar o leder runt själva nyckelbenet o axeln som varit outnyttjade i 6 veckor. Men det tog 6 veckor sen var allt läkt. Min doktor sa att det i endast 1-2% av fallen är motiverat me en opration. Du kanske är en utav dom? Kämpa på!

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
......
2fast4hjo skrev:
Lisa (http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=15334) här på forumet väntar på en operation, pm:a henne, det är väl snart tre månader sedan hon fick skadan (på ett ungefär).

Hon har ändå, trots svåra smärtor, åkt bakpå när vi har varit ute och samåkt, tufft gjort speciellt med tanke på att hon bara kan hålla i sig med en arm.

/Lena

jag bröt mitt nyckel ben den 24/5-05 och är förtfarande sjukskriven... den 25/8-05 var jag hos ortopeden efter att jag hade sagt att något var fel. var då på röntken men läkaren jag hade tyckte att jag kunde börja jobba... jag sa att det inte går för att jag får ont... efter mycket om och men så gick hon och snackade med en annan läkare och sa... "jag ska kolla på röntkenbilderna i morgon men en nyckelbens läkara så hör jag av mig..."
hon hade inte tittat på bilderna...
Hon ringde mig på fredagen (26) och sa... "jag bokar en tid för dig hos våran nyckelbens läkare för vi opererar så fort som möjligt..."

Jag väntar på tid för operation och det är snart fem månader sendan olyckan...

så här ser mitt nyckel ben ut nu och jag har ingen läkning alls...

Bifogat

• PICT1658.JPG
    PICT1658.JPG
    41.7 KB · Visningar: 449

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ang vårdgarantin.

Jag har opererats två gånger (en gång med kejsarsnitt) pga äggstockcystor på mindre än två år. Vill gå på regelbundna kontroller för att undvika att eve nya cystor växer så pass mycket så att de måste opereras bort. Den senaste var stor som en kokosnöt. Jag ringde i maj i år och har fått en tid i juli nästa år. O så har de mage att skicka ut ett frågeformulär om hur det har gått efter operationen. :gnissla

"du måste vara frisk för att kunna vara sjuk"

Woods

Medlem
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
01 GSXR 1000
Clavicula

Hej.
Detta låter orimligt. Verkar som om din läkare är ute och cyklar.

Våren 03 ådrog jag mig ett kliniskt brott (helt av alltså) av nyckelbenet. Detta var läkt efter 8 veckor. (Efter läkning blir nyckelbenet enligt uppgift starkare än det var förut) Det kunde förvisso mola lite under sommaren när jag exempelvis tränade bänkpress men annars inga negativa följder eller biverkningar.

Kan du fortfarande känna att stumparna rör sig mot varandra eller är benet fixerat.
Är det inte fixerat och läkt vid det här laget skulle jag börja ett tjat av guds nåde om jag vore dig.
Muitt spruckna båtben (scafoidum) läkte på tre månader. Båtbenet är ju ökänt för att ta lång tid på sig för att läka. Dessutom är jag ingen ungdom längre (48) och jag antar att du är yngre än jag.

Med hopp om en snar läkning.
Christer

Weber_45 skrev:
Klotade lite vid på lelleträffen, skulle spinna på parkeringen....
- Brytet nyckelbenet ....AJAJ

Varit in på sjukhuset med 4v intervall, senaste besöket va idag..
Det har forfarande inte läkt :huvet Efter 3mån :död

- Nån som har efarenheter????

Min läkare försöker få det att låta som det e helt normalt, och att det nog kommer läka på 3mån till, så vi ska vänta och se... :mad:

- Nån som fått operera för att få det bra????

Tacksam för alla svar..:Bugar JÄVLIGT less på att gå förbi hojen, och inte få piska henne ute på vägen... :4skrika

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
2fast4hjo skrev:
Ang vårdgarantin.

Jag har opererats två gånger (en gång med kejsarsnitt) pga äggstockcystor på mindre än två år. Vill gå på regelbundna kontroller för att undvika att eve nya cystor växer så pass mycket så att de måste opereras bort. Den senaste var stor som en kokosnöt. Jag ringde i maj i år och har fått en tid i juli nästa år. O så har de mage att skicka ut ett frågeformulär om hur det har gått efter operationen. :gnissla

"du måste vara frisk för att kunna vara sjuk"

vårdgarantin träder inte in förän 1 nov 2005 (som det står i länkarna).
vänta till 1 nov, ring igen för ny tid.

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Jag har butit nyckelben men efter 9 mån fick jag det opererat och ihopskruvat
pga av att det inte läckte ihop så som det ska.
Jag träffade ett träd med höger axel och bröt nyckelbenet.Hade rätt ont men kunde börja jobba efter 3 veckor. Efter ett par månader så började jag få en knöl på nyckelbenet. Sen efter ca 5månder så började jag få problem med att min arm domnade bort och blev röd/blå. Blodstopp typ.
När jag gick till läkaren så trodde han att jag hade en blodpropp och skickade mig akut till st,görans.
Nu var det inte så farligt så som han trodde.Utan knöln som jag hade fått klämde i bland på blodkärlen som ligger presic brevid nyckelbenet.
Efter att en antal läkare rönkat klämt o känt på mig så bestämdes det för att göra en operation.Dock så var det en läkare som ifråga satt allt som jag sa,och tycket att jag inte hade några problem.
Men han ändrade sig när jag lovade att bryta hans nyckelben o tänder med en hovtång. Operation går till så man går in och hackar bort knölen med hammare o stämjärn och i vissa fall sågar av nyckelbenet och skruvar ihop det efteråt. Beroende på hur väl det har läckt.
För mig så hade det inte läckt alls. Det var istort sett av innanför knölen. Efter som det var så,så sågade dom av det helt skrapade ren.Efter det borrade dom mig i höften för att ta färsk benmassa att lägga i nyckelbenbrottet och skruvade ihop det efteråt.Annars så läcker inte det ihop.
Nu idag 6 mån efter operationen så är jag nästan helt återställd.Har dock lite ont om jag legat förlänge på axeln, men mina andra probelm är borta.

Bifogat

• DSCF0015nyckelben.JPG
    DSCF0015nyckelben.JPG
    40.3 KB · Visningar: 464
Last edited:

Scardashell

Viklund
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Honda cbr 600 rr -08
Tack för alla intressant svar...
Va in förra veckan och röntgade ingen...

- Röntgen läkaren tog en taskig vinkel så man kunde typ inte exakt hur det såg ut... läkare trodde det på väg att läka men inte alls klart...

- 2dagar senare får ja åka in igen för att ta en kompleterade bild.. nu säger läkaren att det ska vara helt läkt....

Ska börja träna lite hårdare och se vad som händer nu...Känns relativt bra. klickar lite när man snurrar på armen, men inte så det gör ont,,,

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Ni som har brutit nyckelbenet, har ni problem med att nyckelbenet rör sig i fästena? Jag har fått en del smällar på vänstra nyckelbenet och det sitter ganska löst i fästet vid halsen. Det hoppar ut och in vid vissa rörelser. Är jag ensam om detta?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Känns som att man haft tur när man läser vissa inlägg. Jag har en tre veckor gammal klavikelfraktur men jag tänker knappt på det numera, mer än att det sticker ut utanför kroppen så det ser ju lite skumt ut. Visst kan det kännas en del när man försöker röra armen lite för mycket och man kan ju inte ligga på den sidan, men annars kör jag i princip på som vanligt.

Kanske inte tänker på det så mycket pga övriga smärtor men för vissa av er verkar det ju vara riktigt illa. Lycka till och krya på er!

Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Låter konstigt med så långa läktider som vissa snackar om ...
Jag bröt mitt ända ute vid kulan. Innebar att jag inte fick det klassiska "krysset" utan bara en mitella.
"Ju längre ut, desto längre tid", sa ortopeddocenten ...

Det var ganska irriterande att det tog 6 v innan jag ens kunde sträcka ut armen till bilens växelspak och jag tänkte på alla gamla polare som körde race 14 dagar efter att ha brutit sina.

På dagen 6 v efter olyckan hade det bildats tillräckligt med bindväv för att nerverna inte skull rutscha omkring över nyckelbenet när det flexade och det gick att lyfta ut armen ...

Efter ca 6 månader var jag helt bra och har inte känt någoting alls därefter ..

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
http://vifta.org/g2/main.php?g2_view=core:ShowItem&g2_itemId=1216
http://vifta.org/g2/main.php?g2_view=core:ShowItem&g2_itemId=47
28/5-05

Sår ser mitt ut, läkte på ~5 veckor.
Det var som värst i 3-4 veckan då det läkt ihop såpass att benen inte gned sig mot varandra. Då gjorde det så förbenat ont när jag överbelasta det så att benen lossna igen. Frugan blev pist och hota med att "no more hmm.. hm.. for you!" :6surkart om jag inte gav fan i o använda armen trots att skiten satt ihop, lite lätt sådär.

Men iaf, jag har besvär med att fästet vid halsen hoppar hej vilt och ger en löjligt obehaglig känsla och är för mig en psykisk smärta. Axeln är såpass svag att jag inte kan lyfta armen efter 1 timmas körande med hojen... Skulle vinka en gång.. gick inte så bra.
Jag får lixom svinga armen dit den skall med kroppen som hjälp.
Jag kan inte bära en ryggsäck eller liknande som belastar knölen med "bandet" som trycker rätt på knölen, fruktansvärt ont.
Jag kan inte heller sitta till vänster i en bil pga bältet som går rätt över knölen som blivit,vilket skrämmer mig en hel del. Gör sjukt ont. Vågar inte ens tänka på va som händer om jag kör eller bara sitter på vänster sida och skulle fronta eller något, då borde benen tryckas rätt in i mig? :död

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Jag bröt mitt nyckelben 040831, var sjukskriven i 8v, gick på alla möjliga träningsmöjlighet och div behandlingar. Och alla bara sa att det var att träna, träna OK tänkte jag. Men i somras så tog jag tag i saken. Det ska fan inte kännas så här mycket kände jag. Så jag sökte mig till en läkare som tränar svenska skidlandslaget. Han fixade en valfrihetsremiss. Efter det fick jag en röntgen tid 2 v senare i Sthlm. Fick träffa en läkare där som på en gång såg att det inte nyckelbenet satt ihop. Sen kom semestern! fick vänta 6 v på att läkaren i Sthlm skulle komma tillbaka. När han var tillbaka ringde han mig & efter 2v och sa att jag skulle operera mig den 26/10 alltså 1v & 2 dagar sen.

Alltså det jag tycker alla ska göra är att fixa en valfrihets remiss!!!!

Det går fort som fan och ni får komma till ortopedläkare som vet vad dom pysslar med.

Mvh (MARCUS)

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Weber_45 skrev:
Varit in på sjukhuset med 4v intervall, senaste besöket va idag..
Det har forfarande inte läkt :huvet Efter 3mån :död

- Nån som har efarenheter????

Inte just av nyckelbenet.. men mitt lårben e fortfarande inte helt ihopläkt sen min krach för lite över två år sen!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln