BSB Mallory Park

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
RF 900 rgv 250

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Usch vad tragiskt. Att dömma va Ollies kolumn i Motorcycle Racer verkade han vara en särdeles kul prick.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De har mellan 20 och 30 dödsfall i engelsk roadracing per år, å andra sidan har de över 300 tävlingar per år också.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Visst blir det så som du skriver att antalet olyckor blir i paritet med antalet tävlingar/träningar/bandagar.
Men jag uppfattar ändå utifrån vad jag sett på avstånd, har aldrig kört bana i UK, att man accepterar en lägre grad av bansäkerhet där än här.
All respekt till killen som förolyckades.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Visst blir det så som du skriver att antalet olyckor blir i paritet med antalet tävlingar/träningar/bandagar.
Men jag uppfattar ändå utifrån vad jag sett på avstånd, har aldrig kört bana i UK, att man accepterar en lägre grad av bansäkerhet där än här.
All respekt till killen som förolyckades.

Efter att själv kört på några banor där och promenerat runt och tittat på andra banor där har de överlag ett väldigt seriösare säkerhetstänkande än i Sverige!
Det är även högre avgifter för att hyra banorna etc men dessa pengar investeras tillbaka i bättre depåfaciliteter (gör inte mycket för säkerheten jag vet) samt förbättringar av banorna. De bygger om banorna, gör stora asfalterade avåkningszoner eller har stora avåkningszoner.

Jag har blivit guidad runt av förare som körde dessa banor på sjuttio- och åttiotalet och de berättar hur bansträckningarna var då, totalt GALET. Då kan vi prata om farligt.

Men de kör ungefär 100ggr hårdare och tuffare också, en liten klubbtävling i England kan ha 400 startande förare på en helg.
Det gör att det är strid om varje plats.
Hojta till hur många svenska tävlingar som har 300 startande förare ?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Efter att själv kört på några banor där och promenerat runt och tittat på andra banor där har de överlag ett väldigt seriösare säkerhetstänkande än i Sverige!
Hur har de lyckats få banan godkänd då? Kinnekulle är ju en dröm i jämförelse och den är inte godkänd här.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Är inte Mallory den 'sista' av de "real roadracing"-inspirerade banorna? Eller tänker jag på nån annan nu..? :va

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning