Buckla i tanken - undertryck

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag har märkt att jag haft undertryck i tanken, tanklocket sitter fastsugen och det pyser när jag öppnar locket. Ska det vara så? Har kollat två slangar som går från tanken, en med backventil som luktar bensin och en till slang. Ser inget som antyder att det vore stopp? Hur kollar jag så att allt är som det ska ?

Idag så trycktes tanken (plåttank) in på båda sidorna när jag knep åt med knäna. På ena sidan ploppa bucklan ut igen men på andra sidan är bucklan kvar. Har försökt trycka ut bucklan inifrån men de går inte att komma åt. Har försökt värma och kyla men det fungerade inte, kanske för att jag har gummi-grepp på tanken. Försökte med sugpropp men den fäster inte på gummit.

Min nästa tanke är att svänga förbi en plåtverkstad och be om hjälp :/
Har ni några idéer ?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Du kan säkert trycka ut bulan med tryckluft, lite försiktigt.
Nåt är inte helt bra i tankventilationen, troligen locket.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Men hur fick motorn bensin då med allt undertryck?
Behöver ju vara masssivt undertryck för att buckla in tanken...
Något stämmer inte. Men vad?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
Jag har läst att det ska vara ett visst undertryck? Det var kombinationen undertryck och starka lår som gjorde bucklan tror jag. Har fått tips att använda tryckluft och trycka ut bucklan samt att rengöra tanklocket.
Slangarna under tanken då , kan jag göra rent dem på nått vis? En slang har backventil och en har inte det .

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
När jag skakar på backventilen så låter det som det är någonting löst i den. Ska det vara så? Det är någonting som ligger löst inuti backventilen alltså

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Dom 2 slangarna du har, går dom till nått från tanken eller går dom ner under hojen ?

Om Du öppnar tanklocket & blåser alternativ suger i varje slang vad händer ?

Oftast blir dessa slangar igensatta om du inte har luftningen i tanklocket.

Oftast går en slang dragen upp vid kanten av tanklocket, tankar du fullt så borde de rinna bränsle ur ena slangen.

Den andra med bakventil borde vara dragen högst upp i tanken för att motverka för högt vakuum, men om du välter så ska backventilen stoppa upp så det inte pissar massa soppa.

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
Båda går upp och fäster i två nipplar under tanken. Den nedre änden på slangen/slangarna hänger fritt ner under hojen. Jag ska testa blåsa / suga i slangarna samt se över backventilen för att se att dem fungerar.
Nu är jag på jakt efter metod för att få ut bucklan. Ska prova med smältlim och mutter när jag kommer hem. Ska även försöka med sugpropp.

Du menar att slangen utan backventil är till för avluftning?

Last edited:

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
Fick ut bucklan genom att limma fast locket på en sprayburk med hjälp av smältlim. Väntade några minuter minuter drog jag ut bucklan med ett ryck.
Kollade slangarna och backventilen måste hänga i 90 grader för att den ska fungera(provade genom att ta loss den och och blåsa i den.
Tack för hjälpen !

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
På en del hojar kan man höra att det pyser i tanklocket när man har stannat. Det är en ventil som öppnar som jämnar ut trycket. Det hörs tydligt på ZX12:eek:r.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år