Buckla i tanken

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag fyllde ut bucklan med plastic padding.
Stor ungefär som en handflata, slipade och lackade.
Det syntes inte ett spår av bucklan.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ok flåt :krama då kör vi på det temat (att hålla igång tråden och laga utan att förstöra lacken)

http://www.youtube.com/watch?v=ILVWPzO_swY&feature=youtu.be

Värme och kyla, funkar nog bara på "snälla" bucklor utan skarpa veck...
Ja kanske om det är en väldigt tunn plåt. Jag har testat det där på min tank där jag har en buckla där som jag fick när mitt ena knä hamlade under tanken, syns knappt iom att den är så mjuk men det funkade inte. Men borde det inte gå att dra ut bucklor med vakuumkoppar? :)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Så här inleder TS sitt inlägg:
"Jag köpte en motorcykel med en mindre buckla i tanken där lacken skrapats av."

Och!!!!! Om du läser så är det svar på ett annat inlägg
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Är plåten i en vanlig mc-tank för tunn för att bränna fast dragspik med punktsvets eller vad menar du?
Du verkar vara mycket insatt i ämnet så du kanske kan tala om hur tjock plåten i en tank är i millimeter.

Vet du hur tunn plåt det är i en tank? Nu var det här något som man kan göra själv, men givetvis måste man ha lite kunskaper hur! Det går hellre inte om tanken är bucklad med skarpa veck eller liknande..... använd lite sunt förnuft ........... Det är väl också väldigt värdefullt om man kan räta ut en buckla utan att förstöra lacken
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Känns som endel krånglar till det.En bilplåtslagare fyllde en 1cm djup buckla på tanken med spackel åt mig. Lackade med vanlig billack. Under de 5 åren jag hade hojen gick det inte att se att tanken var lagad. Jag gjorde något liknande på bilen och där ser det för jävligt ut så det gäller att välja rätt spackel och att spackla rätt.

Ett alretnativ till att dra ut bucklor är att lossa bensinpumpen och den vägen trycka inifrån.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är plåten i en vanlig mc-tank för tunn för att bränna fast dragspik med punktsvets eller vad menar du?
Du verkar vara mycket insatt i ämnet så du kanske kan tala om hur tjock plåten i en tank är i millimeter.

Orkar inte svara mera på dom här menigslösa trådarna, ni får era laga tankar bäst ni vill:huvet
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Är plåten i en vanlig mc-tank för tunn för att bränna fast dragspik med punktsvets eller vad menar du?
Du verkar vara mycket insatt i ämnet så du kanske kan tala om hur tjock plåten i en tank är i millimeter.

Visst kan det vara lite lattjo att försöka med mig/mag då man kan bränna igenom + att en del tankar har nån konstig legering som inte går att svetsa... men jag rekommenderar att köra med svetstillsatspinne/pinnar till gassvets och först förvärma bucklan dels för att det ska bli lättare jobba med plåten likväl som att man kan krympa bort en del av bucklan på slutet och få rätta linjerna på tanken igen även om det i de flesta amatörfall krävs en del spackel...

hur som... värm bucklan röd/gul samtidigt som du värmersvetstillsatspinnen och "doppa" sedan pinnen mot tanken och se om det är tillräckligt varmt för den att fästa! denna metod gör att du har koll på värmen i materialet bättre än när du el-svetsar!

jag har satt tankar under tryck och sedan värmt ut bucklar med... men visst vet man folk som trycker mera och värmer mindre vilket gjort att en och annan tack exploderat av trycket då värmen från brännaren gör att trycket höjs rejält!

Denna metod brukade jag använda på 2-taktsexpansionskammare till crossar etc. med...

Att spola tanken med vattenslang och sedan "lufta" den nån timme eller så är att rekommenderas!

Proffsen har ju en speciell svetspistol som bränner fast en pinne på nån sekund...

Med vänlig hälsning
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Du ska absolut inte köra på med värme på plåt, det förändrar materialet, och det får ännu lättare för att rosta sen (speciellt från insidan.)

Och ja, proffsen (jag) använder en punktsvets med tillhörande pistol och glidhammare.

/Bilplåtis
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top