Är plåten i en vanlig mc-tank för tunn för att bränna fast dragspik med punktsvets eller vad menar du?
Du verkar vara mycket insatt i ämnet så du kanske kan tala om hur tjock plåten i en tank är i millimeter.
Visst kan det vara lite lattjo att försöka med mig/mag då man kan bränna igenom + att en del tankar har nån konstig legering som inte går att svetsa... men jag rekommenderar att köra med svetstillsatspinne/pinnar till gassvets och först förvärma bucklan dels för att det ska bli lättare jobba med plåten likväl som att man kan krympa bort en del av bucklan på slutet och få rätta linjerna på tanken igen även om det i de flesta amatörfall krävs en del spackel...
hur som... värm bucklan röd/gul samtidigt som du värmersvetstillsatspinnen och "doppa" sedan pinnen mot tanken och se om det är tillräckligt varmt för den att fästa! denna metod gör att du har koll på värmen i materialet bättre än när du el-svetsar!
jag har satt tankar under tryck och sedan värmt ut bucklar med... men visst vet man folk som trycker mera och värmer mindre vilket gjort att en och annan tack exploderat av trycket då värmen från brännaren gör att trycket höjs rejält!
Denna metod brukade jag använda på 2-taktsexpansionskammare till crossar etc. med...
Att spola tanken med vattenslang och sedan "lufta" den nån timme eller så är att rekommenderas!
Proffsen har ju en speciell svetspistol som bränner fast en pinne på nån sekund...
Med vänlig hälsning