bucklig 525 krök.....

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Har lite ongest......tjatade på polaren om att han skulle ta och slänga på sina enduro hjul på sin fina 525a motard, och hänga med ut i skogen och leka......efter en veckas tjat...så lyckas jag övertala han.....och de första han gör......han vurpar och knäcker sitt ISR (?) bromshandtag....och bucklar sin krök......nu till frågan går de att få ut bucklan...?? vad e de för matrial? svårt att svetsa i om de e typ titan eller liknande?

Han har avgas bandage så utssendet är inte de viktiga men vill gärna ha lite flöde genom de.....fan hojjen går knappt nu......näst intill ihoptryckt helt.....

Vad kostar en ny krök?
Tipps på hur man får ut bulan?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Som jag sa i en annan tråd, borra på andra sidan och smäll ut bucklan med skruvmejsel. Svetsa igen sen.

Men sen har vi ju titanproblemet... då vet jag inte hur ni ska göra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som jag sa i en annan tråd, borra på andra sidan och smäll ut bucklan med skruvmejsel. Svetsa igen sen.

Men sen har vi ju titanproblemet... då vet jag inte hur ni ska göra.

Original avgas är inte titan. Men jag är ändå rätt tveksam inför att svetsa i originalröret, det är rätt tunnväggigt så man måste vara rätt duktig svetsare för att få till det.

Istricket fungerar på 4-t rör men inte på de vidare 2-t krökarna. I övrigt är jag fan av trycksättning och gasol...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det beror på hur bucklan ser ut och hur tillknögglad den är .

På 2t- rör så funkade det att proppa båda ändarna , gärna så att man kunde pumpa upp lite övertryck och värma på skadan.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Förstår inte heller hur vattentricken fungerar. Måste man inte täta öppningarna? Och om man ska det, hur tätar man då?

Saknar svets.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förstår inte heller hur vattentricken fungerar. Måste man inte täta öppningarna? Och om man ska det, hur tätar man då?

Saknar svets.

Vattnet fryser ju och pluggar därför.

Fyll den del av headern som har bucklan med vatten och placera sedan kröken i frysen med bucklan nedåt. Krävs dock ofta flera frysningar.
På en tunnväggig 2t exp kammare skulla jag dock köra med svets och värme, de kan nog spricka annars.
Sök på freeze out dent på tex thumpertalk
 

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 560smr -06
2t? de e ju en 525:a..

men björn, kollat med någon plåtis om du kan få några stavar fastsvetsade, med pistol? sen e de ju bara att använda en sån där "hammare" o "dra/knacka ut" bucklan.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
2t? de e ju en 525:a..

Ja, men jag ville ändå understryka i själva inlägget att det är just 4t-krökar jag menar. Samt tala om vilken metod jag istället förordar på 2T-kammare.

SH är ju kul och bra på många sätt och vis. Men till dess nackdel hör jag ofta måste repetera alla förutsättningar i samma inlägg och helst flera ggr, annars är det stor risk att ngn hoppar in i tråden och anmärker på en detalj som borde ha varit klart om man läst rubriken.
Och vips så får jag svara på fler frågor än jag hade tänkt...
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja, men jag ville ändå understryka i själva inlägget att det är just 4t-krökar jag menar. Samt tala om vilken metod jag istället förordar på 2T-kammare.

SH är ju kul och bra på många sätt och vis. Men till dess nackdel hör jag ofta måste repetera alla förutsättningar i samma inlägg och helst flera ggr, annars är det stor risk att ngn hoppar in i tråden och anmärker på en detalj som borde ha varit klart om man läst rubriken.
Och vips så får jag svara på fler frågor än jag hade tänkt...

Svara på frågan o ignorera de som inte vill förstå vad du svarar på, vi andra gillart ändå :tummenupp

Ja måste ta o prova istricket nu snart innan de e +grader dygnet runt, gött o kunna ha kröken ute ist för i frysen =)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svara på frågan o ignorera de som inte vill förstå vad du svarar på, vi andra gillart ändå :tummenupp

Ja måste ta o prova istricket nu snart innan de e +grader dygnet runt, gött o kunna ha kröken ute ist för i frysen =)

Fast det känns lite onödigt att du ska ut och krocka sönder kröken bara för att testa istricket måste jag säga :gnissla
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top