Buda på en miljöhoj

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Man lagrar energin genom att bränna sprit (och gör den trådlös samtidigt).
Sverige har vad jag förstått än så länge ganska gott om oanvänd åkermark.

Och att det går åt energi ser jag bara som en fördel, många tror att de kilowatt som finns i bensin bara uppstår ur tomma intet.

Jag tror gemene man bättre förstår att uppskatta bränsle om man ser att det faktiskt måste tillverkas först.

Uppskatta menat ungefär som att man automatiskt väljer mest ekonomiska energihushållning när man cyklar eftersom man på ett påtagligt sätt förstår att hastigheten inte kommer gratis.

Var på föreläsning på linköpings universitet där man påstod att använde man all åkermark till att odla gröda för etanolframställning skulle man kunna ersätta 20% av behovet. Då finns förstås ingen åkermark kvar för framställning av föda och det är inte ett helt oviktigt dilemma!

Edit: Globalt sett
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Var på föreläsning på linköpings universitet där man påstod att använde man all åkermark till att odla gröda för etanolframställning skulle man kunna ersätta 20% av behovet. Då finns förstås ingen åkermark kvar för framställning av föda och det är inte ett helt oviktigt dilemma!

Edit: Globalt sett

Säkert korrekt. Man får ut dubbelt så mycket metanol som etanol per mängd biomassa så etanol är väl egentligen bara jordbrukspolitik.
Men det är lätt att fastna med tanken i ottomotorer, man kan köra på vätgas eller el direkt också.
Alkoholbaserade bränslen handlar egentligen bara om att hålla liv en fordonspark med förlegad teknik.

Att fjutta eld på trettio miljoner fat råolja per dygn kan aldrig vara bra globalt sett.

Man ska heller inte glömma bort att min generation är den enda som haft kombinationen bil/bensin som given.
Min morfar fraktade gods med häst och vagn och min grabb lär göra det också om man inte börjar tänka till nu.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Säkert korrekt. Man får ut dubbelt så mycket metanol som etanol per mängd biomassa så etanol är väl egentligen bara jordbrukspolitik.
Men det är lätt att fastna med tanken i ottomotorer, man kan köra på vätgas eller el direkt också.
Alkoholbaserade bränslen handlar egentligen bara om att hålla liv en fordonspark med förlegad teknik.

Att fjutta eld på trettio miljoner fat råolja per dygn kan aldrig vara bra globalt sett.

Man ska heller inte glömma bort att min generation är den enda som haft kombinationen bil/bensin som given.
Min morfar fraktade gods med häst och vagn och min grabb lär göra det också om man inte börjar tänka till nu.

Cirkeln sluts mao :)
Risken är stor att det blir en tillbakagång när oljan tar slut ja eftersom färre får möjlighet att åka bil och flyg. Man pratade även om en kraftig tillbakagång på folkutvecklingen och naturligtvis stryker u ländernas befolkning med först.

Det är inte bra att elda upp oljan, men oavsett hur mycket lågenergilampor och indragning av bilresor vi gör så kommer all olja att slutligen vara uppeldad och då bör det finnas ett alternativ vilket jag visserligen inte tror särskilt mycket på, i alla fall inte utan en minskning av vår standard.
 

putteputs

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Gbg
Hoj
FZR1000 (StreetFighter? eller SkroT)
tycker det är snyggt hur dom tar betalt för samma sak tre gånger:
Motor konvertering 24 500
montering 32 500
ombyggnad 150 000

nästan som att läsa en bygg faktura tim xxx materiel xxx timtid xxx a-pris xxxx
man börjar undra vad som ingår :va
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Cirkeln sluts mao :)
Risken är stor att det blir en tillbakagång när oljan tar slut ja eftersom färre får möjlighet att åka bil och flyg. Man pratade även om en kraftig tillbakagång på folkutvecklingen och naturligtvis stryker u ländernas befolkning med först.

Det är inte bra att elda upp oljan, men oavsett hur mycket lågenergilampor och indragning av bilresor vi gör så kommer all olja att slutligen vara uppeldad och då bör det finnas ett alternativ vilket jag visserligen inte tror särskilt mycket på, i alla fall inte utan en minskning av vår standard.

Vågkraft är ganska coolt, tänk dig bojar som går i cylinderformade spolar och leder ut elen i havsvattnet och spjälkar ut vätgas. Ganska rent och helt slutet.
Avgaserna återgår till råvara direkt efter avgasrörets mynning.

Det värsta man kan göra är nog att ge upp.
Även om vi inte får tillgång till lika många kWh som med bensin så räcker det säkert för att köa bort i pendelköerna och jobb kommer att skapas.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top