Budbilskontrakt, köra som egen företagare

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Jag har funderat på att byta yrke totalt. Gärna bli egen företagare. Ett sätt att byta yrke och bli egen företagare utan allt för mycket strul är att köpa ett kontrakt hos någon budförmedlare.

Nu till frågan. Är det någon här som har erfarenhet av att köra som egen i Stockholm? Vad kan det ge för inkomst, arbetstider mm?

Jag har arbetat som budchaufför under totalt 3 år på 90-talet och tyckte jobbet var helt ok. Dock jäkligt dåligt pröjs. Men att köra som egen borde ge lite bättre marginaler. Eller? Kan man få det att gå runt med flera bilar och någon anställd utan att tvinga någon att jobba för slavlön och under skitförhållanden?

Jag har funderat på att byta yrke totalt. Gärna bli egen företagare. Ett sätt att byta yrke och bli egen företagare utan allt för mycket strul är att köpa ett kontrakt hos någon budförmedlare.

Nu till frågan. Är det någon här som har erfarenhet av att köra som egen i Stockholm? Vad kan det ge för inkomst, arbetstider mm?

Jag har arbetat som budchaufför under totalt 3 år på 90-talet och tyckte jobbet var helt ok. Dock jäkligt dåligt pröjs. Men att köra som egen borde ge lite bättre marginaler. Eller? Kan man få det att gå runt med flera bilar och någon anställd utan att tvinga någon att jobba för slavlön och under skitförhållanden?

Arbetstider generellt är 0800-1700 men du kan istort sett jobba hur länge du vill (iallafall på Box Delivery) där det finns mest jobb! Budcentralerna tar mellan 25-33% av det du kör in. En bra månad med mycket slit (10-timmarsdagar) kanske du drar in 85-100.000 och sen är det bara räkna ut med röven :tummenupp

Att köra som egen ger mer pengar men även mer papperarbete, dock slipper du få ont i magen av att ha anställda som krockar biliarna osv.

Snabbt räknat med utgång ifrån 85 000.

Vill du ha en bruttolön på 25 000 (16-17 000 ut i fickan) så kostar det 37 000 med sociala avgifter.

Bilkostnad högt räknad ca 10-12 000 per månad (leasing,drivmedel,försäkring,skatt)

28 000 (33%) till budbolaget.

8000 över till kringkostnader tex telefon,kontor,dator,revisor osv.

Så i princip kan man säga att det är de låga utgifterna man blir rik på...:tummenupp

Ju mindre pengar jag behöver lägga på kringkostnader ju mer pengar i fickan. WOW, vilket geni jag är!

Nä allvarligt. Det går alltså att få ut bra med pengar om man har ett bra startkapital och inte behöver lägga pengar på kringutgifter som revisor, dator mm. Går det sen att hålla bilkostnaderna i schack så är det ännu bättre.

Hur är det med trafiktillstånd? Jag försökte läsa mig till hur det skulle fungera men orkade inte ta till mig det hela. Hur gör jag för att skaffa ett sådant?

Så i princip kan man säga att det är de låga utgifterna man blir rik på...:tummenupp

Ju mindre pengar jag behöver lägga på kringkostnader ju mer pengar i fickan. WOW, vilket geni jag är!

Nä allvarligt. Det går alltså att få ut bra med pengar om man har ett bra startkapital och inte behöver lägga pengar på kringutgifter som revisor, dator mm. Går det sen att hålla bilkostnaderna i schack så är det ännu bättre.

Hur är det med trafiktillstånd? Jag försökte läsa mig till hur det skulle fungera men orkade inte ta till mig det hela. Hur gör jag för att skaffa ett sådant?

Kör själv bud som egen åkare i sthlm, men har precis startat så har lite svårt att säga hur mkt du kan ta ut i lön osv.
Men för att få trafiktillståndet gick jag en kurs på två veckor på åkarnas hus i Danderyd via Sveriges Åkeriförening (SÅ), sen skriver man 4 prov hos vägverket. Kursen kostar 12.500:- nånting totalt och då ingår kurslitteratur och provavgifter osv. (Dock ej lunch! :) ). Går ju att köpa böckerna och pärmarna och plugga själv men jag rekomenderar starkt att du går kursen då det är ganska mycket att plugga in, företagsekonomi, juridik osv. Tror tom Box Delivery tex har det som "krav" att man skall ha gått den kursen för att få bli åkare hos dom.
Men när du klarat alla proven och skickat in ansökan till länsstyrelsen så tar det ett par veckor innan du får tillståndet.
Sen vill länsstyrelsen att du visar upp 100.000:- i kapital för att du ska få sätta en bil i yrkestrafik och 50.000:- för varje bil utöver det.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick