Budget synk-klockor

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte mest testa det för testandets skull och för att få hum om hur det står till med hojen.
Så frågan är vilken metod är enklast, billigast och ger bäst resultat när det gäller förgasarsynkning?
Hojen jag tänkte testa på är Transalpen, dvs. V-Twin, 2 cylindrar.

-Slangar med vätska. Vilken vätska, hur långa slangar,utformning, osv.?
-2 st Bränsletrycksmätare från Biltema. Skall man strypa slangen för att få dessa stabila?
-IR-tempmätare och mäta tempen på avgaskröken. Vilken temperaturer skall denna i sådana fall klara av?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Biltemas mätare måste man strypa för att få stabila. Jag har två som jag "strypt" med axelstopp med M4 insexor. Men det går med klämmor till luftslangen i akvarier.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Budget är bäst! Du kan klippa till lämpligt antal tunna svetstrådar som du tejpar "flaggor" på ändarna.

Sen sticker du in dem i förgasarna och tittar att tejpen linjerar vid gaspådrag, de rör sig alltså med trottlarna.

Självklart är detta tips mest användbart på en radfyra, men kanske går det hjälpligt på en twin:)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Köpte nyligen en Synchrometer efter att jag läst bra om den på RD500-forumet.

http://www.eurotuningnews.com/index.php/2012/03/31/webcon-synchrometer/

Inte provat den själv än, men skall troligtivs ge mig på att synka RD-förgasarna under helgen.

Hittade min på engelska eBay för några hundralappar.
Såg ju iofs lite intressant ut, men jag skall först ge mig på ännu billigare variant innan det blir något köp.
Man pressar den mot fuggen och mäter på det sättet va?

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Fyll ett par slangar med olja/färgat vatten och anslut till förgasarna. Mer budget än så blir det inte. Dessutom är det en oerhört exakt metod. Ex.: IMG_0049_zpsfd01ceb4.jpg

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Daytona 675 banhoj
Synkade själv mina förgasare idag. Gjorde mig en egen synkbräda likt den bild NiklasJ la upp, funkade ypperligt, sen är det lite roligare att själv bygga ihop något som dessutom är känsligare och visar mer exakt jämfört med köpalternativen. Bor i Danderyd om du inte vill bygga ihop en egen utan hellre lånar färdigbyggd! Dock för 4 cylindrigt.. men bara att rycka loss två slangar. :tummenupp

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Fyll ett par slangar med olja/färgat vatten och anslut till förgasarna. Mer budget än så blir det inte. Dessutom är det en oerhört exakt metod. Ex.: View attachment 386651

japp precis så har jag gjort i alla år, det fina är att man bara pluggar den slang som inte ska kopplas in.
Funkar till både 2-3-4-6 cylindrar.
Absolutare än så finns inte, tänk på att färgat vatten reagerar snabbare än olja!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
japp precis så har jag gjort i alla år, det fina är att man bara pluggar den slang som inte ska kopplas in.
Funkar till både 2-3-4-6 cylindrar.
Absolutare än så finns inte, tänk på att färgat vatten reagerar snabbare än olja!

T-dojja kanske kan vara en kompromiss?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...