Budgethoj. ER6 eller GSR 600 på bana?

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Budgethoj. ER6, Versys, SV650 eller GSR 600 på bana?

Har just såld iväg min hoj och funderar just nu på att rulla på något billigt ett tag.
Sitter just nu och funderar på Suzuki GSR600 eller typ en ER6a.
Ska väl mäst användas till att åka lite småvägar och en och annan bandag. På vägen tor jag att jag blir nöjd med vilken som, men vilken fungerar bäst på bana?
Jag har själv kört Gladius på bana och den var riktigt kul att göra (borde vara jämförbar med ER6).
Någon som kört GSR på bana i hyggligt tempo? Känns den svampig och svajig, eller går det bra.

Igenligen borde jag nog köpa en R-hoj men jag vill inte. :)




"Hyosung Comet är ju asbilliga. Är de mycket sämre än ovanstående???
SVAR JA! Tjejen har haft en..."
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
jag körde min första bandag med förra GSR:n med Pilot Road 2 däck, dock i långsmamma gruppen.
Har inte något att jämföra med, men roligt var det, och var nog inte halt eller ostabilt i nåt skede! :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har sett en youtubesnutt med en som kör en gsr 600 som kör fort uta h-e på bana med hojen. Är lite mer snur i rovan på gsr 600 än er6 och motorkaraktären skiljer. Cometen förvisso billigare, men det är just billigare också..

Pararelltwin/rad4 är väl frågan för dig:vaProva är svaret från mig:tummenupp
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Bytte min er6 mot en r6 just pga att jag inte tyckte om den på bana. Seg som en moped ut ur kurvorna och fotpinnarna skrapar i fort. Visst, väldig rolig när banan är knixig men på raksträckan vill man bara gråta :gnissla Har inte kört gsr så kan inte jämföra dock.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Att fotpinnarna går i har nog inte så mycket med hojen att göra, har sett ER6or åka på rätt duktigt på tight knixbana. :)

ER6 om det är KNIX på schemat, GSR600 om det skall åkas större banor är mitt tips. :)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag är nog mest inne på en GSR, verkar som som man får mer hoj för pengarna med en och tror själv att den är roligare på lite större banor.

Jag brukade oftast åka snabb grupp med min Superduke och gillar ju helt klart twinnar.
Tempot jag har haft på bandagar innan är väl 1:45 på Gotland, 1:19 på Gälleråsen och 1:08 på sviesta som bäst. Så jag var väl inte aslångsam med den i alla fall, men har inte tid att köra lika mycket längre.

BTW
Satt just och kollade efter RC8:eek:r på blocket, så det har med Budgethoj verkar ju hålla i sig...:huvet
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Iom att du går ifrån en Superduke, så tror jag att motorkaraktären hos en ER6a skulle göra dig nöjd :)
Åk till en ÅF och provkör en ny ER6, så får du dig en uppfattning.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Min idé kanske e helt ute o cyklar men tanken föll på ktm 690. Måste ju va skoj och budget väl, 140 kilo torr. Såg såna rejsade hojjar för kring 40 lax på blocket här om dagen.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Sitter med liknande funderingar på en billigare hoj som skulle kunna användas på någon "trafikövning" som det heter ibland. Kikar lite på en äldre CBR600 (97-00) eller GSXR600 SRAD (97-00). Varför har du avskrivit en sådan? Går att hitta för 20-30000kr. Inte nya men kan vara roliga trots några år på nacken? Eller? Frågan som jag funderar på är hur en 10 år gammal r-hoj håller efter 3000mil och en massa snäll söndagskörning vilket vi alla bedriver.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag har själv tänkt i de banorna med, men har nog kommit fram till att jag vill ha något nyare och troligtvis kåplöst, men med så bra chassie som möjligt. Får se vad jag hittar på.
Får se vad det blir. Jag tänkte handla nu och det finns massor drösvis av hojar. Fast denna gången är jag mer intresserad av att det ska vara billigt än att hitta ett riktigt fint ex.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Alldeles för mjuk för TS.

Jag har både sv650 och SuperDuke i garaget, och har åtskilliga varv framför och bakom IQ.. Hans tempo är way over en SV 650 utan rejäla kirurgingrepp i chassiet.


Men mista´, har du kollat på Yamas XJ6? Snyggare än GSR, radfyre-mos på förmodligen samma nivå, men känns betydligt stabilare än SV650 och ER-6 (som båda är rätt mjuka och bygda för newb landsvägsåka snarare än bansmisk).

Hur du än gör blir det ju ett steg ner från Dukken (om inte RC8 då). Men jag hade lätt åkt XJ6 om jag inte haft råd med Dukken. Grymt snygg i vitt är den också.

Tjöp XJ6, låt mig provköra, så kanske vi blir 2 ;)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Xj6 Har jag inte provat, men har kört en Gladius på Gotland ring och det var riktigt kul.
http://www.youtube.com/watch?v=Ui4B8TbACq8
Hoppades att en ER6 är i samma divion. och att en GSR är liknade fast mer pulver.
har fått för mig at man inte behöver så mycket pulver for att ha kul, men det kanske är fel.
Kanske får tänka om och köpa något jag blir nöjd med i stället (RC8) :).
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Xj6 Har jag inte provat, men har kört en Gladius på Gotland ring och det var riktigt kul.
http://www.youtube.com/watch?v=Ui4B8TbACq8
Hoppades att en ER6 är i samma divion. och att en GSR är liknade fast mer pulver.
har fått för mig at man inte behöver så mycket pulver for att ha kul, men det kanske är fel.
Kanske får tänka om och köpa något jag blir nöjd med i stället (RC8) :).

Man lever ju bara en gång, men varför inte snegla på en 600rr-maskin? Jag har precis shoppat banmoped och gillart' - det finns fina exemplar därute för småslantar, mindre pengar än det du kikar på. :)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Man lever ju bara en gång, men varför inte snegla på en 600rr-maskin? Jag har precis shoppat banmoped och gillart' - det finns fina exemplar därute för småslantar, mindre pengar än det du kikar på. :)

Precis den tanken slog mig oxå.

Problemet där är väl försäkringen. Om det dock är så sällan det blir köringar att besväret med att ställa på/av inte stör så är nog en racad (fast med lampa) R6a det billigaste du kan åka på.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Det blev en billig 690SM till sist. Borde funka fint på lite knixigare banor.
Trott som satan bara, men jag får väl lära mig att svänga i stället.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Here we go again...
Körde 690 en halv sommar då den rasade 2 gånger på 200 mil... Blir ingen sådan igen då min inte pallade bana även om den var kul.
Har kört Mille i 3 år nu och varit nöjd, men min trasiga kropp gör att jag inte längre klarar av körställning / vikten.
Funderar i banorna att lägga av att åka helt då vi nu har 2 barn sedan senast, men måste nog bara ha en hoj i garaget...

Funderar nu igen i banorna: Er-6, Versys, SV650, GSR600 och likande hojar för att få en vettig körställning och en lättkörd hoj.
Problemet är dock det att det som är kul är ju att köra lite enklare bandagar med hojen, utan att allt skrapar i hela tiden. Vilken är bäst?

Tänkte lägga runt 30´000 och har för tillfället fastnat lite för Versys 650. Hur funkar en sådan på bana?

Önskar framförallt synpunkter från sådana som verkligen testat att åka hyggligt fort med dessa typer av hojar, inte folk som bara tror. Bromsar och chassi brukar ju vara den svaga länken. Har tills nu åkt snabb grupp på bandagar, så jag är inte nybörjare även om jag är en sopa bredvid de som verkligen kan åka. :näsblod
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Ägde en GSR 600 under ca 1000 mil. Provade aldrig storbana men lite knix. Det var INTE hojen som satte begränsningen för min del. Klipp finns det också i maskinen om man håller varvet uppe.

Min sambo har en ER6, de två hojarna lirar i olika ligor enligt min mening.
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Ingen av nämnda hojar är ju något för den som verkligen pressar på bana egentligen. Det är inte vad chassin är byggda och avstämda för.

Men för att försvåra ännu mer så kastar jag in (som traditionen kräver, måste man promota hojen man kör) CB600FA i leken. Från 2009 har du ställbara (returdämp) dämpare och har i alla fall en chans att anpassa hojen efter din egen utveckling. Den har dessutom en rad4 som ju faktiskt ger en del effekt på toppen, men talar av egna erfarenheter att skillnaden är rätt stor på CB600FA och en S1000RR t.ex. när man ger sig ut på rakorna :)

Jag har haft kul på min på både knix och storbana (gotland ring). Skulle säga att jag är medelsnabb iaf :banana
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top