Budgetracing, finns det?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Ja, jag undrar.
Hade gärna börjat rejsa men budgeten är snål o ge upp gatåkat är det inte tal om. Så mkt träning finns inte att få än att det går att uppväga, det är jag övertygad om.

Så min fråga är till er rejsputtar, finns budgetrejsing och vilken budget pratar man då? Måste man ha en cykel för 60 lakan eller mer att köra med?

Om man vill köpa en BILLLIG hoj att rejsa med, vad ska man skaffa då?
Den ska helst gå att klota med 100 ggr o inte dra nån soppa o vara snabb som satan och meka sig själv.

Och vad krävs mer än bara hoj??? Varje gång man är på bandag kommer ni rejsdårar med bussar fulla med grejor o ni lastar ut ALLT. Lådvis med grejor under fina tält. Sen rusar ni runt som dårar o letar efter ström... :D

Finns det inget enklare o billigare sätt???

Nåå, ge mig lite tips nu då, jag är nyfiken om det ens går...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Rejsing kostar alla slantar man har minus det som behövs till ett paket nudlar i veckan :fakta

Skämt åsido, man behöver inte alla dom prylar man släpar runt på träningarna och tävlingarna, men om man vurpar så är det skönt att ha grejorna med istället för att köra 30 mil och hämta delar. Vill man åka billig rejsing ska man enligt min åsikt åka R600 eller R1000 med en R1 eller R6. Helst ska motorn vara otrimmad för bättre driftsäkerhet. Dessa hojar är ganska vanliga=lätt att hitta delar begagnat + att det är enkelt att få hjälp i depån om nåt krånglar eftersom så många andra har likadana hojar. En R1 kan man hitta från 40k och uppåt, en R6 bör man kunna hitta för ungefär samma pengar. Köper man en rejsad hoj får man ofta med en massa delar i affären, det kan vara värt en massa istället för att köpa en massa kraschdelar den första säsongen. Budgeten för en säsong hamnar på ca. 30k för drift. Detta varierar såklart med hur mycket du tävlar, men i min budget räknar jag med en hel säsong i SM,R1000. Då har jag nya däck till rejsen och tränar på begagnade.
Hoppas att du blev klokare av detta :tummenupp
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Nr:18 skrev:
Rejsing kostar alla slantar man har minus det som behövs till ett paket nudlar i veckan :fakta

Skämt åsido, man behöver inte alla dom prylar man släpar runt på träningarna och tävlingarna, men om man vurpar så är det skönt att ha grejorna med istället för att köra 30 mil och hämta delar. Vill man åka billig rejsing ska man enligt min åsikt åka R600 eller R1000 med en R1 eller R6. Helst ska motorn vara otrimmad för bättre driftsäkerhet. Dessa hojar är ganska vanliga=lätt att hitta delar begagnat + att det är enkelt att få hjälp i depån om nåt krånglar eftersom så många andra har likadana hojar. En R1 kan man hitta från 40k och uppåt, en R6 bör man kunna hitta för ungefär samma pengar. Köper man en rejsad hoj får man ofta med en massa delar i affären, det kan vara värt en massa istället för att köpa en massa kraschdelar den första säsongen. Budgeten för en säsong hamnar på ca. 30k för drift. Detta varierar såklart med hur mycket du tävlar, men i min budget räknar jag med en hel säsong i SM,R1000. Då har jag nya däck till rejsen och tränar på begagnade.
Hoppas att du blev klokare av detta :tummenupp

Tackar för svaret.
Om vi sänker ambitionsnivån en sådär 7 hack, var hamnar vi då?
För att tävla måste man tränat, helst tränat mkt så man är bra.
Hurvida jag har planer på att tävla eller ej beror alltså på hur träningen går. Så mian tanke är väl snarare att "motionsrejsa" om vi säger så. Dvs kör för att det är kul utan några större ambitioner att bli extremt snabb.

Vad behövs då? Är det samma sak, man ska helst ha det nyaste eller kan man skaffa sig något äldre objekt o åka runt på?
Och isf vad? Är 2-takt ett alternativ??
 

metallgutten

ganska okej
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XJR 1300
Börja med licens och kör sen på träningarna med din gathoj och känn efter vart du vill lägga ribban - det är bara du som kan avgöra hur mycket du vill lägga på racing, och ja, man kan lägga allt man har o lite till om man vill...... :tummenupp
 

Mavve

Guest
CorbenDallas skrev:
Tackar för svaret.
Om vi sänker ambitionsnivån en sådär 7 hack, var hamnar vi då?
För att tävla måste man tränat, helst tränat mkt så man är bra.
Hurvida jag har planer på att tävla eller ej beror alltså på hur träningen går. Så mian tanke är väl snarare att "motionsrejsa" om vi säger så. Dvs kör för att det är kul utan några större ambitioner att bli extremt snabb.

Vad behövs då? Är det samma sak, man ska helst ha det nyaste eller kan man skaffa sig något äldre objekt o åka runt på?
Och isf vad? Är 2-takt ett alternativ??

Vad är ett äldre objekt enligt dig?
Måste ha nytt??? Hur begrundar du det?

Du har ju en rejshoj, kör med den.

Du kör ju på SRW och tycker du inte att det är motionsrejsa?

Fattar inte, du har en rejshoj och kör redan bana.... :confused: :confused: :confused:

750RR i all välmening
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
CorbenDallas skrev:

Om man vill köpa en BILLLIG hoj att rejsa med, vad ska man skaffa då?
Den ska helst gå att klota med 100 ggr o inte dra nån soppa o vara snabb som satan och meka sig själv.

Muhahaha!!!! (säg till om du hittar en sån, jag vill också ha en).
Detta funderar jag oxå över.
Sen kan man slänga in att min närmsta bana ligger typ 20 mil hemmifrån och i mitt fall saknar bil med dragkrok...
Kan man köra med gathojen nästa år på licenskörningar och tro att det håller?
Eller borde man köpa en typ CBR600 utan plast på från Dackefejden och hyra släp ett par gånger i månaden för att kunna köra?
Jag fattar inte varför jag inte har börjat rejsa redan, det är bara tid och pengar som saknas :rolleyes:
Min största undran är; hur billigt kan man kommer undan och hur gör man då?
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
metallgutten skrev:
Börja med licens och kör sen på träningarna med din gathoj och känn efter vart du vill lägga ribban - det är bara du som kan avgöra hur mycket du vill lägga på racing, och ja, man kan lägga allt man har o lite till om man vill...... :tummenupp

Hur funkar det med najjning osv om man inte ska rejsa? Kan man köra med en i stort sett standard hoj på licensträningarna, vad exact måste vara fixat?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
MrGooFy skrev:
Hur funkar det med najjning osv om man inte ska rejsa? Kan man köra med en i stort sett standard hoj på licensträningarna, vad exact måste vara fixat?
Hojen måste uppfylla svemos reglemente, med najjningar och båt, mm.
Doch finns det ingen besiktning innan träning, men för din egen säkerhet bör du inte slarva med det.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
CorbenDallas skrev:
Tackar för svaret.
Om vi sänker ambitionsnivån en sådär 7 hack, var hamnar vi då?
För att tävla måste man tränat, helst tränat mkt så man är bra.
Hurvida jag har planer på att tävla eller ej beror alltså på hur träningen går. Så mian tanke är väl snarare att "motionsrejsa" om vi säger så. Dvs kör för att det är kul utan några större ambitioner att bli extremt snabb.

Vad behövs då? Är det samma sak, man ska helst ha det nyaste eller kan man skaffa sig något äldre objekt o åka runt på?
Och isf vad? Är 2-takt ett alternativ??
I mitt fall började jag med en gammelkawa från -94, lätt trimmad 750, som jag körde träningar med en hel säsong. På slutet av första säsongen körde jag ERF och fick upp ögonen ordentligt för rejs! Adrenalinet sprutade i flera dar :D
Första säsongen kostade mej ca. 15k inkl. ERF:et, hojen gav jag 25k för. Tala om hur mycket slantar hojen får kosta så ska jag ge lite tips på rejsklara hojar som är till salu, jag vet några stycken alla redan :tummenupp
I 2-taktsväg är 250SP ett alternativ för billig rejsing, men det finns inte så många tävlingstillfällen för den klassen i år. Då kan däckbudgeten sänkas ordentligt och inköpet klaras för 25-30k. Stryktåliga är dom hojarna oxå, ofta är det bara plasten som går sönder. Dock har jag hört talas om problem med avgasventiler på aprilian.Tror att Torkel är mer insatt i 250SP än jag.
Korprejsing är det som ska bli den billigaste serien till nästa säsong, håll utkik här på forumet så kommer det mer info under hösten!
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det går inte att slänga ur sig den frågan bara sådär. Det är som att fråga; hur stort är universum? Hur många droppar vatten finns det i ett hav? Varför är mammas köttbullar alltid godast?

För att få ett bra svar måste man ställa en bra fråga. Att ställa en bra fråga kräver viss kunskap. Om du inte kan någonting och inte vet vad du vill kommer du inte att bli klokare för de du frågar kommer alla att peka åt olika håll.

Börja med att ställa dig följande frågor; vill jag verkligen börja tävla? Hur mycket tid är jag beredd att lägga ner? Hur mycket pengar är jag beredd att lägga ner?

När du har svar på dessa frågor har du kommit en bra bit på vägen. Om du tycker att dessa frågor är obehagliga och att du inte kan bestämma dig för om du verkligen vill tävla eller inte utan bara liksom vill prova på, då ska du inte lägga tid på att fundera över viken klass du ska tävla i.

Se till att ta licens, det rätar ut många frågetecken, inte minst de kring dina mål och din ambition. Frågor om klass, hoj och alla andra praktikaliteter löser sig självt när du vet vad du verkligen vill. Än så länge vet du inte vad du vill och du vet inte heller om du ens vill veta vad du vill.

Det viktiga är inte vilken klass du tävlar i eller vilken hoj du kör eller hur många verktygslådor du lyfter ur Vanen i depån. Det viktiga är OM du vill tälva, HUR MYCKET tid och pengar du vill lägga ner. Allt annat är en funktion av det.

Börja med att gå till spegeln och fråga dig själv vad du verkligen vill. Och du...ljug inte ;)
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Nr:18 skrev:
Hojen måste uppfylla svemos reglemente, med najjningar och båt, mm.
Doch finns det ingen besiktning innan träning, men för din egen säkerhet bör du inte slarva med det.

Ok, då vet jag. Tack för det.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
metallgutten skrev:
Börja med licens och kör sen på träningarna med din gathoj och känn efter vart du vill lägga ribban - det är bara du som kan avgöra hur mycket du vill lägga på racing, och ja, man kan lägga allt man har o lite till om man vill...... :tummenupp

Bra svar Metallis!! För det får du en: :tummenupp
Min tanke var ju som sagt att kanske börja köra träningar o sen se vart det leder. Bara för man tränar innebär ju inte alltid att man måste tävla. Så tävlandet får komma senare.

Nästa fråga då. Okej, jag har en standard sporthoj idag av modell äldre. Vad behöver jag göra med den för att den ska kunna köras på licensträningar? Är det samma krav på alla cyklar oavsett licens man har?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Mavve skrev:
Vad är ett äldre objekt enligt dig?
Måste ha nytt??? Hur begrundar du det?

Du har ju en rejshoj, kör med den.

Du kör ju på SRW och tycker du inte att det är motionsrejsa?

Fattar inte, du har en rejshoj och kör redan bana.... :confused: :confused: :confused:

750RR i all välmening

Well, jag frågade inte dig så det är kanske därför du inte fattar.
Kolla här, Mavve.
Ett äldre objekt är ett som är billigt. Början på 90-talet kanske.
Om du tittar omkring dig på en träning på Knutstorp. Hur många kör med en lite äldre cykel? Jag tittar o ser mest nya prylar.

Jag har ingen rejshoj, jag har en sporthoj.

Joo, man kan kalla det att motionsrejsa att köra på Sturup.

Well, jag är väl mest nyfiken på vad det kan tänkas kosta att hoppa upp ett steg kanske. Att möjligen skaffa sig en hoj att enbart rejsa med. Eller en som man kan kombinera bana och gata med.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Nr:18 skrev:
I mitt fall började jag med en gammelkawa från -94, lätt trimmad 750, som jag körde träningar med en hel säsong. På slutet av första säsongen körde jag ERF och fick upp ögonen ordentligt för rejs! Adrenalinet sprutade i flera dar :D
Första säsongen kostade mej ca. 15k inkl. ERF:et, hojen gav jag 25k för. Tala om hur mycket slantar hojen får kosta så ska jag ge lite tips på rejsklara hojar som är till salu, jag vet några stycken alla redan :tummenupp
I 2-taktsväg är 250SP ett alternativ för billig rejsing, men det finns inte så många tävlingstillfällen för den klassen i år. Då kan däckbudgeten sänkas ordentligt och inköpet klaras för 25-30k. Stryktåliga är dom hojarna oxå, ofta är det bara plasten som går sönder. Dock har jag hört talas om problem med avgasventiler på aprilian.Tror att Torkel är mer insatt i 250SP än jag.
Korprejsing är det som ska bli den billigaste serien till nästa säsong, håll utkik här på forumet så kommer det mer info under hösten!

Ahhh, se där. Det här var ju klart intressant! Det är vad jag kallar en lite äldre cykel. Känns som mer rätt pengar också, speciellt när man inte vet var det hela leder. :)
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Mycket hänger på dig som person.

Jag personligen skulle aldrig klara av "budgetracing" mer än bara kort i början men knappt det. För mycket tävlingsmänniska. Jag tycker om att tävla och köra fort och sen få tävla är väl högsta önskan (vilket jag har gjort inom bilsport på 4 hjul).

För mig finns inta att tävla utan göra resultat. Jag kan personligen inte tänka mig att köra tävlingar och harva runt bakom 10.e plats. Det är i första hand dom 3 första platserna som gäller och i sanningens ögonblick bara plats 1 som gäller.

För att komma dit krävs att man harvar runt ett tag. För mig är harva runt ändå att jag ska ha tillgång till rätt kapacitet på maskin och team för kunna börja ta mig mot toppen. Mycket hänger på mig själv och där är det träning som gäller.

För bil krävs inte lika mycket träning för ligga i topp för mig, men för mc krävs en hel del. För mig skulle alltså budget vara att jag kan krasch hojen (hojarna) och lära mig av misstagen.

Då jag vet min nivå och inte personligen finner nöje av att tälva utan resultat skulle min budget alltså ligga högt och jag skulle arbeta med team på en gång.

Är man inte tävlingsmänniska kanske det är lättare att tävla och hålla till på nedre fältet. Men man brukar alltid vilja ha mer.

Så den anledningen till att jag inte börjar igen är att det kostar för mycket för mig och att jag vet att jag skulle behöva sluta jobba igen och börja köra team på heltid igen. Bara jobba som teamchef och förare, driva det som företag. Det jobbet har jag haft och lyckats med, men vill inte ditt igen nu. Det var 20 timmars jobb per dygn.

Så nivån är olika, det där var bar min personliga åsikt och hur jag fungerar.

Men börjar du tävla så lycka till. :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
CorbenDallas skrev:
Well, jag frågade inte dig så det är kanske därför du inte fattar.
Kolla här, Mavve.
Ett äldre objekt är ett som är billigt. Början på 90-talet kanske.
Om du tittar omkring dig på en träning på Knutstorp. Hur många kör med en lite äldre cykel? Jag tittar o ser mest nya prylar.

Jag har ingen rejshoj, jag har en sporthoj.

Joo, man kan kalla det att motionsrejsa att köra på Sturup.

Well, jag är väl mest nyfiken på vad det kan tänkas kosta att hoppa upp ett steg kanske. Att möjligen skaffa sig en hoj att enbart rejsa med. Eller en som man kan kombinera bana och gata med.

Det står ingenstans vem du frågar så jag trodde du frågade allmänheten här..... ursäkta då ers höghet.

Kan du inte ta eget initiativ och köra med en äldre cykel eller du tror att en nyare med 3HK till ger dig större chans?

Förkasta inte de svar du får om du vill bli tagen på allvar.

Sen vet jag inte hur mycket du umgås med de andra inom er klubb, RR. Men metallgutten borde ju ha en liten aning och det han skrev var ju en kanonstart.

750RR
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
maverick_750rr skrev:
Det står ingenstans vem du frågar så jag trodde du frågade allmänheten här..... ursäkta då ers höghet.

Kan du inte ta eget initiativ och köra med en äldre cykel eller du tror att en nyare med 3HK till ger dig större chans?

Förkasta inte de svar du får om du vill bli tagen på allvar.

Sen vet jag inte hur mycket du umgås med de andra inom er klubb, RR. Men metallgutten borde ju ha en liten aning och det han skrev var ju en kanonstart.

750RR
`

Nu menade jag inte så Mavve. Givetvis får även du svara. Men hur stor erfarenhet av racing har du? Dessutom så svarade du ju inte, du frågade mest... :D

Visst, kan jag ta ett eget initiativ med en äldre hoj men varför inte ställa frågan till den stora erfarenhet vi faktiskt har på Sporthoj inom racing?
Jag ställde dock frågan mest för att se vad för typ av svar jag får.

Och no 18 svar var väldigt intressant med vilket material han började med. Alla börjar vi nånstans och jag är nyfiken på om det finns nån som börjat från botten med nån halvsunkig cykel.
Och isåfall vilken typ o så.

Jag håller med dig. Metallis svar var mkt bra. :tummenupp
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Liwa1 skrev:
Mycket hänger på dig som person.

Jag som person är en fegis. Jag kör försiktigt och jag satsar försiktigt. Just därför ställer jag sådana här frågor istället för att gå på banken, låna massor med pengar, köpa ny rejshoj o börja tävla med en gång... :D

Sen är jag ingen jätte tävlingsmänniska. Jag behöver inte vara no1. Det finns alltid nån som är snabbare/bättre känns det som. Däremot så tycker jag det är förbannat kul att köra.
Rejsa för mig är att köra med folk som är ungefär lika och ha lite fighter inbördes. Om det sen är fighten om 25e plats eller 7e plats, det har inte så stor betydelse, bara det är skoj...

Dock är jag också sån att jag tävlar inte om jag inte vet jag kan prestera nåt vettigt. Därför är inte tävling mitt mål i första hand.

Inom många sporter tränar man för det är kul och för att man mår bra och man träffar människor. Många spelar badminton/tennis/fotboll nån gång i veckan bara för det är kul och för att man mår bra av det.
Varför inte RR på samma vilkor? :D
 

Swappe

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där onsdagsgasset passerar
Hoj
uhm.. ingen!
maverick_750rr skrev:
Det står ingenstans vem du frågar så jag trodde du frågade allmänheten här..... ursäkta då ers höghet.

Kan du inte ta eget initiativ och köra med en äldre cykel eller du tror att en nyare med 3HK till ger dig större chans?

Förkasta inte de svar du får om du vill bli tagen på allvar.

Sen vet jag inte hur mycket du umgås med de andra inom er klubb, RR. Men metallgutten borde ju ha en liten aning och det han skrev var ju en kanonstart.

750RR

Jag får faktiskt ta o hålla med Mavve.. Han svarade i all välmening. :tummenupp



Lite info om vad jag vet gällande banåka osv..

Antingen:
Bli medlem i Hyllinge MS, ta licens och kör på Knutstorp i "Amatör"-gruppen med din egen hoj. (amatörgrupp finns bara på knudan va?)
EDIT: jag hade nog börjat så, precis som metallis säger..



Ska du kitta om din Kawwa till racehoj och köra licensgrupp så krävs att du "pluggar" alla dräneringar/slangar, najja "bromsarna", plockar bort alla glas (blinkers, bromsljus osv), köper balja (att fånga upp olja i) osv..

Slutsats: lite jobbigt att plocka på o plocka av bromsljus osv när man vill köra gata o bana..

Eller:
Bli medlem i Hyllinge eller Falkenberg. Om man ska köra rejsing med licens, satsa på en R6:a eller CBR eller nåt.. kör standardmotor (otrimmad), rejskitta den och lär dig köra (vet att du kör bra, men jag utgår från hur jag skulle ha gjort) vi har nog mkt att lära oss innan vi börjar trimma och pressa hojjarna till den gräns då de krävs "above standard" -grejjer för att hänga med. (dock så är det nog vettigt att satsa på ett par vettiga bromsar skulle jag kunna tänka mig)

Tanken har slagit mig, du och jag har diskuterat att köpa en billig hoj att rejsa med... för jag känner nog precis som du.. jag vill inte sluta köra gata!


hoppas det hjälpte nåt / förvirrade mer.. :hej :crash
 
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top