Buell - Äldre modeller med stålrörsram.

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Kommer ihåg känslan av skräck vid160 km
.batteriet som vibrerade sönder.
Stötdämparen bak som spydde ut oljan..
Vansinniga styrlåset som sitter separat och glöms av att låsas upp.med vurpa som följd.
Min fina nikebag som drogs in i drivremmen
Avgasröret som vibrerade lös iideligen.

Men jag gillade den.?
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Hur ser läget ut vad gäller reservdelar för Buell i dag? Snackade för ca 1 år sedan med en kille från USA som sa att de har ett helsike att hitta delar till Buell i USA, motordelar var iof enklare baserat på mycket är HD, men tydligen mycket som är specifikt med för Buell. Han avråde mig från att köpa en. :confused:
 

Jaco

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Buell xb9sx 2005
Hur ser läget ut vad gäller reservdelar för Buell i dag? Snackade för ca 1 år sedan med en kille från USA som sa att de har ett helsike att hitta delar till Buell i USA, motordelar var iof enklare baserat på mycket är HD, men tydligen mycket som är specifikt med för Buell. Han avråde mig från att köpa en. :confused:

Tjena,
Jag kör buell och har inte haft ett dugg problem att få hem delar till den via HD återförsäljaren the parts stop vid rotebroleden i sthlmområdet.
Har heller knappt haft några bekymmer med den mer än en läckande framgaffel och byte av kopplingswire. Men har god kontakt med butiken och de kan fixa fram det mesta.
Hojen till salu btw.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Probike var inte speciellt intresserade av att ta hem delar till Buell när jag frågade, kanske de mindre handlarna är lite mer service minded. Plastkåpor lär vara svårt att hitta nytt.
 

Jaco

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Buell xb9sx 2005
Ja det stämmer nog rätt bra. Vet att tyskarna är rätt bra på buell också. Jag själv har 95% av kåporna i kolfiber och dessa är rätt lätta att få tag på.
 

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
Ett michelin 180/60 pålagt (mest för utseendet skull) och fungerar bra. 190 går inte. Synd bara att man behöver en lastbilshylsa för att kunna momentdra hjulmuttern.IMG_6374 kompr.JPG
 

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
Problem med tvåan på bullen. (Gäller 1200-sportstermotorn.) Växeln hakar inte i som den ska, utan kuggar över. Det förslag jag har fått är krångel med tvåans växelvippa (Shifter cam follower).
Det verkar behövas lite speciella verktyg för att gräva i lådan och själv har jag knappt ens några tumverktyg.
Är det någon som har tips på vxl-lådekunnig (HD) verkstad eller mek i norduppland?
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Ett långskott men ändå. Hurtigs motor utanför Borlänge.är en trevlig prick.som gärna svarar på frågor om hd motoreroch även fixar o donar. Googla.
 

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
Det blev en verkstad i Solna och bullen fick åka i buren dit, eftersom den till slut också vägrade att lägga i femman. Att satsa på Borlänge kändes lite för långt med tanke på transporten. Nu är det bara att vänta på diagnosen. Tyvärr står japanen obesiktigad med läckande framgaffel, så det blir plåtlåda ett tag. IMG_7166-1.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det blev en verkstad i Solna och bullen fick åka i buren dit, eftersom den till slut också vägrade att lägga i femman. Att satsa på Borlänge kändes lite för långt med tanke på transporten. Nu är det bara att vänta på diagnosen. Tyvärr står japanen obesiktigad med läckande framgaffel, så det blir plåtlåda ett tag. View attachment 438895

Förmodligen bara "shifter pawl" som ska justeras. Finns beskrivet i servicemanualen. Man använder en 3mm borr som tolk. Transkåpa och kopplingskorgen måste bort först.
 

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
Kan tänkas har du rätt Jörgen, men den proceduren gjordes när lamellerna byttes för ca 300 mil sedan, strax innan jag övertog cykeln. Så antingen blev det i så fall fel vid justeringen eller så har det ändrat sig på 300mil, eller så rör det sig om något helt annat. Jag var med vid justeringstillfället och tyckte att justeringen gjordes helt enligt boken, men tyckte däremot inte att mekanismen såg så superbra ut. Jag har dessutom tyckt mig förstå att originaltrumman, med dess fastsättning, inte gillas av alla.
Gissningarna hittills har varit shifter pawl alignment, shifter cam felaktig eller feljusterad, brusten fjäder, undermålig trumma, förstört drev, dåliga doggar. (Det sista tror jag inte riktig på. Det passar bättre på sursukan som har gått över 11000mil.) Eftersom jag inte är någon mekfantom så behöver jag hjälp att bena ut detta. Det blir intressant att höra vad han ser när han har öppnar lådan. Synd bara att jag inte har möjlighet att vara med och titta – det vore kul.
 

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
Nu har jag fått tillbaka bullen från Kenta i Sollentuna. Gafflarna och trumman är bytta. En av gafflarna var så urfräst att det nästan var genombrott. Bullen fick åka släpvagn hem och jag har sedan bara hunnit med en kort tur till macken för tankning, men då växlade den bra. Jag fick i alla fall bra förtroende för Kentas kunskap och verkstad, så lådan ska väl fortsätta att funka som den ska. Nu hoppas jag bara på en torr och klar höst.
 

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
Vanlig skruv i stället för pinnbult till avgaset?

Upptäckte att en av pinnbultarna till grenröret hade gått av. (Tydligen inte helt ovanligt.) Efter en del borrande kunde jag knacka fast en torx-bit och lyckades slutligen vrida ur skruvänden. Eftersom jag hade en vanlig sexkantsskruv som passade till avgasporten, skruvade jag i den, i väntan på att få tag i rätt pinnbult.
Min fråga är om de funkar att tills vidare köra med den provisoriska skruven. Alltså; varför sitter det pinnbultar där och är de av någon speciell legering/härdning? Handlar det bara om att man inte ska hålla på och skruva in och ur skruvar i aluminiumtoppen?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Upptäckte att en av pinnbultarna till grenröret hade gått av. (Tydligen inte helt ovanligt.) Efter en del borrande kunde jag knacka fast en torx-bit och lyckades slutligen vrida ur skruvänden. Eftersom jag hade en vanlig sexkantsskruv som passade till avgasporten, skruvade jag i den, i väntan på att få tag i rätt pinnbult.
Min fråga är om de funkar att tills vidare köra med den provisoriska skruven. Alltså; varför sitter det pinnbultar där och är de av någon speciell legering/härdning? Handlar det bara om att man inte ska hålla på och skruva in och ur skruvar i aluminiumtoppen?

Antagligen har man använt pinnbult för att utnyttja alla gängorna i aluminiumtoppen till 100%. Och minska risken för förstörda aluminiumgängor med för korta skruvar.
Du kan ju göra din egen pinnbult genom en för lång skruv eller gängad stång som du sätter en mutter på, skruvar in till den bottnar i toppen, drar fast grenröret med muttern och sågar av överflödig skruv / gängad stång.
 
Last edited:

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
OK tack för svaret. Det låter vettigt. Jag tycker att insticket med skruven blev bra, när jag jämför med skruvänden jag fick ut ur hålet. Så jag kör med skruven tills jag har fått tag i en ny pinnbult. Original-pinnarna har UNF-gänga i ena änden och UNC i andra, så det är svårt att tillverka egna och jag vill gärna ha konsekvent bestyckning på alla portarna.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top