Buell Hardtail race bygge!

Ballonz

DanneBulle
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Nedplockad Buell XB12STT/Streetchopper bygge!
Hade under många år funderat att bygga något eget och funderade på vilken Mc som skulle vara donatorn. Beställde ett kit (ram, tank, oljetank osv) från USA MEN vilken skit vi fick. Jag och min polare köpte var sitt kit som skulle vara identiska, styrhuvudet på hans hoj var 3 cm lägre än min och ramen var sned. Detta innebar att hela ramen byggdes om. Tillverkning av olika fästen på ramen osv.

Importerade därefter Buell XB12STT från Kalifornien och har under två års tid byggt hojen. Mycket huvudvärk :huvet, korrenspondans med USA då vissa företag där inte kunde skilja på en centimeter, hundradels mm och tum tyvärr. Fick tex. ett motorfäste till HD FAT Boy skickat till mig felaktigt 4 ggr trots att jag påpekade att det inte passar och roligast av allt är att företaget i sig tillverkar dessa motorfästen till ramen?? Många smådelar skulle tillverkas och som kostade skjortan och för att inte bli ruinerad bestämde jag mig att anlita ett företag som hjälpte till med bygget och det ångrar jag inte idag! :)

Några "små" justeringar i motorn kommer förmodligen att göras. Kanske ett Big Bore Kit??? :yoparty

Lustgasen Nossystem är en kul pryl och skall bli ännu roligare att testa i sommar. All el skall dras och vissa delar bytas ut, kommer nog byta fälgar tror jag och även sätta dit LSL racehandtag ....:banana

Last edited:

Ballonz

DanneBulle
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Är det någon som är intresserade av att köpa en triple tree/styrkrona som passar till Buellgafflarna så säg till!

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Varför tillverkade du inte bitarna själv istället för att leja bort jobbet? Jag skulle tycka det kändes konstigt att låta andra bygga hojen åt mig...

Ballonz

DanneBulle
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Varför tillverkade du inte bitarna själv istället för att leja bort jobbet? Jag skulle tycka det kändes konstigt att låta andra bygga hojen åt mig...

Insåg efter ett tag att det skulle bli för dyrt i längden att anlita enskilda företag för olika arbeten såsom svarvning av delar osv. och vi hade inte tillgång till en full verkstad. Det var bara att svälja stoltheten och ta hjälp av ett företag och person som är riktigt grym på Buell och har byggt om Buellhojar. Företaget har byggt en del men själva stommen, ombyggnationen av ramen gjorde vi själva. :)

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Det är inte omöjligt att i framför allt storstadsregionerna prestera goda resultat som människa och dito inkomst i den grad att det är "billigare" att leja bort. Sen blir det ju faktiskt bättre på kortare tid. Att få sin drömhoj på en fjärdedel av tiden är ju värt något också, alla sover inte i syrgastält och livet är kort.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är inte omöjligt att i framför allt storstadsregionerna prestera goda resultat som människa och dito inkomst i den grad att det är "billigare" att leja bort. Sen blir det ju faktiskt bättre på kortare tid. Att få sin drömhoj på en fjärdedel av tiden är ju värt något också, alla sover inte i syrgastält och livet är kort.

Jo jo, alla är ju olika och allt sånt. Jag kan ändå inte förstå varför man inte känns ha tid att bygga sin "drömhoj" själv trots att det lär kräva lite mer av byggherren. Rätt klen dröm om det inte får ta någon tid att uppfylla den.

Sen skulle jag personligen inte ha mage att ställa ut en hoj under eget namn när andra gjort jobbet och jag bara betalat räkningarna. Nu menar jag inte att så är fallet med just denna hoj men i många andra fall är det så.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati