Buell, något att ha?

grantorinoM8

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Boxholm
Hoj
TL1000S FIGHTER
Har precis tagit mc kort letar nu efter hoj, Är ute efter en streetfighter av något slag skulle jag tro.
Har fastnat för Buellarna i utseendet men skulle behöva lite råd och tips om dessa.

Först och främst, är det någon som vet om de är något att ha? Kan inget om dom men tycker dom ser så jäkla grymma ut. Jag har lite frågor som jag går och undrar över.

*Hur är det med olika årsmodeller?
*Nån års som är bättre än annan års?
*Hur är det med reservdelar och service? Finns det verkstäder som kan skruva med dom om de skulle strula?
*Hur är dom på vägen? finns det nån körglädje?
*Dyra i försäkring och annat?
*Går dom bra? är det nåt drag i dom?

Har kollat lite på t.ex Buell XB12ss tycker dom ser grymt snygga ut. Men dom kanske är sämre än andra modeller? Det kanske är någon som vet. Skulle vara trevligt med lite fakta tips från kunnigt folk =)

Tack på förhand
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Kolla även Ducce Monster , KTM Duke om du e ute efter Twin naket ..... Bullarna har upphört liksom SaaB , men finns HD verkstäder som fortfarande servar å tilhandahåller grejjer till Bullarna :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kolla även Yamaha MT-01. Billig att äga, många på Blocket till bra pris och framförallt så är den kanon att köra.
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Grannen har en XB12:a och är nöjd med den. Grymt vridmoment! Än så länge har han inte haft några problem med den vad jag vet.
Tycker själv att dom är jävligt snygga och är helt enkelt brutala i utseende och kraft.
Han har byggt ett eget avgassystem enligt specar som han hittat på nätet för XB12:an och mappat om den så nu går den riktigt bra.
Våga köp om det är den som du känner är rätt i hjärtat!
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Kawa z750, z1000, Honda Hornet, Ducce Monster, KTM SuperDuke, Suzuki B-king.

Vet inte hur gammal/ung du är, men eftersom du har nytaget kort så räkna med att det kostar att försäkra oavsett hoj. Det du kan göra för att eliminera det mesta av den kostnaden är att skaffa en hoj som är minst 5år gammal (det går nån gräns där tydligen)

Lycka till.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beror säkert på årsmodell.
En kollega hade för 10 år sedan en Buell med HD motor.
Vibrationerna tog knäcken på honom.
Så han sålde den. Men nyare Bueller har vad jag förstått en annan "lugnare" motor.
Här hos MCN kan du läsa lite recensioner av olika modeller om du du kan engelska, inget självklart.
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...views/Buell/Buell-XB12-Super-TT-2007-current/
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Bike-Reviews/Buell/Buell-1125CR-2008-current/
liknande hojar är väl KTM Superduke, Triumph Street Triple, Triumph Speed Triple, Aprilia Tuono, Aprilia RSV1000
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ska du ha en Buell så ska det vara av den gamla sorten med Harleymotor, dvs alla utom 1125:an. 1125:an går säkert bättre, men enligt mig så kan du i så fall hellre köpa en japansk modell om det är jämn gång och tillförlitlighet du är ute efter. En Buell köper man för att den ser tuff ut och för att den låter som ett åskväder. Det handlar mer om hjärta än hjärna.
Och som nämnts tidigare så servar du den på närmaste HD-verkstad, om du inte fixar det själv.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
runt 3.40 så hör man iaf lite .....

sen fick dom putta in den :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
runt 3.40 så hör man iaf lite .....

sen fick dom putta in den :D

Jag vet att S&S videos är lite smöriga. Men här en till. S&S supportar ett team som framtill tills nyss kört järnsporster (the gray ghost team)
Men det jag gillar i dessa videos är just Jeff Bailey, gosh vad jag skulle vilja ha hans jobb... Plocka ihop vassa motorer hela dagarna.


Den här videon rör sportsrer 86-03. Men den här motorn passar i likhet med föregående video i röramsbuell! Dvs upptill och med Buell 02!

http://www.youtube.com/watch?v=D_ae958JBxc
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Testkörde en, 12R, nånting hette den och helt oduglig. Vibbrationer så att backspeglarna var lögn att använda och även om farfar o andra med sviktande omdöme tycker det är tufft så kanske du med färskt kort inte tycker det. Vibbrationerna kommer sedermera fortplanta sig vidare och under tid ge domningar i händer/fötter, dålig känsla till reglagen, någon plomb eller tandlagning kanske lossnar osv.

Bromsarna ser ju rätt festliga ut fram med stor skiva men fungera ganska dåligt.

Köregenskaperna på just denna modell var ändå det man hade förhoppningarna om men nä. Tänkte mig kvickstyrd, lite för tung men ett vrid att flytta berg med. I verkligheten var den bland de bängligaste/trögsvängda hojen jag kört, vikten i sig var inget problem och vridet var ok (inte mer) men vägde inte upp alla handikapp.

Ska finnas en modell där det sägs ha fått till köregenskaperna bättre men inget jag provat, SCG eller nåt liknande tror jag den heter på slutet.

Hur som så tror jag du kommer ha mycket roligare på en neutralare streethoj, typ japs, lär dig köra och sedan vet du vad du söker för egenskaper inför nästa hoj.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ska du ha en Buell så ska det vara av den gamla sorten med Harleymotor, dvs alla utom 1125:an. 1125:an går säkert bättre, men enligt mig så kan du i så fall hellre köpa en japansk modell om det är jämn gång och tillförlitlighet du är ute efter. En Buell köper man för att den ser tuff ut och för att den låter som ett åskväder. Det handlar mer om hjärta än hjärna.
Och som nämnts tidigare så servar du den på närmaste HD-verkstad, om du inte fixar det själv.

Håller med Bonzo.
Men du ska ABSOLUT! provköra andra modeller också, och sedan provköra Buellen igen. Speciellt om man som du är rätt ny på MC biten.
Provkör lite olika motorkonfigurationer. V2, Rad2, Rad3, Rad4. Helt olika karaktärer, och du kanske älskar en typ och hatar de andra, och då är det lite surt att du köpt något du visuellt gillar men avskyr att köra.

Lycka till
:hej
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
se till att du inte är för lång också. men det märker du snabt när du provsitter en. jag som är 192 slog nästan knäna i styret (lite överdrivet kanske..) på polarns gamla bulle..
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Jag saknar min XB12a som jag var tvungen att sälja av praktiska skäl offantligt mycket. Den passade mig som handsken och var riktigt skoj att köra. Lagom med kräm för en småbarnsfar och ordentligt med vrid. Dessutom skön att skjutsa på... Däremot måste man ju gilla hela konceptet för att uppskatta dem ordentligt;

-de vibrerar massor på lägre varv
-den låter HÖGT
-den är ryckig att köra i låg fart, typ köer och stadskörning

Jag hade en -07a och den hade jag inga större problem med. Servade den på en auktoriserad HD-verkstad för en rimlig penning. Även försäkringen var helt ok - betalde ca 4500 kr/år för helförsäkring. Är dock 36 år och har den inlåst nattetid och bor pålandsbygden... Kan ju också vara bra att ha i bakhuvudet att de slutade att producera dem 2009/2010, men HD garanterar reservdelar i 10 år från nedläggningen. Annars är de lättmekade och det finns gott om eftermarknadsprylar...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Gillar du stuket så klart du ska en Buell...hoj köper man med helt andra delar av hjärnan än där rationalitet häckar.

Personligen är Buell ett helt obegripligt märke: fula, slöa och obekväma och som sagt, de fick slå igen nyligen vilket ju inte brukar underlätta den dag när du säljer. Visst de har en viss personlighet men det har en gammal traktor också.

Gillar du fajters så finns det massor med hojar som är så enormt mycket bättre: allt ifrån nakna 600 till klubbor som KTM Superduke, Traja Speed3 eller Aprilia Tuono.

Yamaha MT-01 är bara en fajter till utseendet, i övrigt är den för slö och tung för att ens kvala in. Det finns en anledning att de vimlar av dem på Blocket....:fakta

Lycka till:tummenupp
 

grantorinoM8

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Boxholm
Hoj
TL1000S FIGHTER
Tack för alla svar. Jag är helt ny på mc-biten och är bara 22 år och knappt 180 cm lång så för stor för dom är jag nog inte. Är ute efter en fighter och föll för xb12ans utseende. Är mer unik och ser lite råare ut än de flesta andra.
Vad jag har förstått så har väl buell xb12ss typ 07 en HD sportster motor? men det verkkar ju som de skakar sönder med en sådan motor ändå då? http://www.blocket.se/sodermanland/Stenhard_Buell_XB12S_Lightning_42678112.htm?ca=14&w=3
Där är ett ex jag har kikat lite på men är lite osäker som sagt, men snygga är de =)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Du måste provköra. Var helt kär i en lightning. xb12 -vad den nu hette, tills jag provkörde. Alldeles för kort för mig och motorn stånkade som en traktor. (Jag är 183cm)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top