Buell, något att ha?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Min första hoj var en Buell XB9R och mitt utlåtande är följande enligt dina punkter.

*Hur är det med olika årsmodeller?
Köp en 1125 CR eller R. De äldre modellerna har för många småsaker som går sönder hela tiden.
Hade min i 1½ säsong. På en säsong fick jag byta hastighetsmätarsensorn två gånger(en sensor kostar 1500 kr om du importerar från USA, gissa vad de kostar på HD versktad). Ska det vara så? Nej!

*Nån års som är bättre än annan års?
Se punkten ovan.

*Hur är det med reservdelar och service? Finns det verkstäder som kan skruva med dom om de skulle strula?
HD (Probike Gbg) servade min Buell. De var inte billiga men de gav en bra service.

*Hur är dom på vägen? finns det nån körglädje?
Tyckte den var riktigt rolig att köra. Skakar en aning som andra påpekat men jag tyckte inte det var något problem förutom att backspeglarna lika gärna kunde plockas bort.

*Dyra i försäkring och annat?
Jag betalade ca 4000 kr hel/hel i centrala Gbg.

*Går dom bra? är det nåt drag i dom?
Tycker de rör på sig tillräckligt. Visst mer klös i en modern sporthoj men är det det du är ute efter?

Jag hade dragit mig från att köpa en äldre modell av Buell. Dock har jag funderat på en och två gånger på en 1125 modell. Hur är det med reservdelar nu när Buell ej finns längre?

Gå in i Buell tråden så kommer du få mycket feedback om du ställer frågor.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tänkte bara slänga in en snabb reflektion. Jävla drag i den och blodcirkulationen blev de fart på med allt vibrerande. Brorsan hade en Buell XB12S årsmodell -01 tror jag. Sköt 1 original avgassystem, 2 drivremmar gick av, bensin läckte ur kranen och något mer ställe, topackningen vart bytt pga läckage, kopplingshandtaget gick av. Kommer inte på mer nu men han hade kanske ett måndagsexemplar. Han slumpade bort den efter ett halvår och skrek nånting om amerikaner och deras morser..
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tänkte bara slänga in en snabb reflektion. Jävla drag i den och blodcirkulationen blev de fart på med allt vibrerande. Brorsan hade en Buell XB12S årsmodell -01 tror jag. Sköt 1 original avgassystem, 2 drivremmar gick av, bensin läckte ur kranen och något mer ställe, topackningen vart bytt pga läckage, kopplingshandtaget gick av. Kommer inte på mer nu men han hade kanske ett måndagsexemplar. Han slumpade bort den efter ett halvår och skrek nånting om amerikaner och deras morser..

Ha den glömde jag med.
Drog också av en drivrem på min.
Gick på 5000 kr att fixa den.
 

grantorinoM8

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Boxholm
Hoj
TL1000S FIGHTER
Okej, Tack för svar. Låter som det kan bli en del skruvande ändå. Lite synd för jag fastnade för deras utseende men frågan är om det är värt det då, får se om man hittar nån bra och billig någonstans annars får det bli nån annan cyckel det finns ju mängder med skönheter där ut =)
 

ownerofabuell

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
2003, Buell, Xb9s
Jag är nybliven hojjägare och kör en Buell xb9s Lightning, sjukt rolig hojj! Skakar brummar och drar åt sig duktiga blickar!
jag gillar sånt i en hojj. Gillar inte symaskiner som R1 or osv. Jag är duktigt nöjd och överväger en xb12s till nästa säsong!
 

grantorinoM8

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Boxholm
Hoj
TL1000S FIGHTER
Jag är nybliven hojjägare och kör en Buell xb9s Lightning, sjukt rolig hojj! Skakar brummar och drar åt sig duktiga blickar!
jag gillar sånt i en hojj. Gillar inte symaskiner som R1 or osv. Jag är duktigt nöjd och överväger en xb12s till nästa säsong!

Hehe ja blickar kan jag tänka mig att den får, min blick hade du garanterat fått. Som sagt får se om jag hittar nån som verkar bra för det verkar som dom är roliga att köra men lite struliga bara =P
 

ownerofabuell

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
2003, Buell, Xb9s
Hehe ja blickar kan jag tänka mig att den får, min blick hade du garanterat fått. Som sagt får se om jag hittar nån som verkar bra för det verkar som dom är roliga att köra men lite struliga bara =P

Det är ingen hojj som du åker runt och "skönglider" med, som ovande skrev så gillar dom inte att puttra i lägre hastigheter. Men största tipset är att provkör någon. Många sa till mig att köpa xb12 direkt för det är mer tryck i den men som första hojj är jag nöjd med xb9s!
Strul vet jag inte något om, ej ägt hojjen tillräckligt länge men det är ju Hd låda och motor så det är ju alltid en chansning( utmaning;)!! )!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Okej, Tack för svar. Låter som det kan bli en del skruvande ändå. Lite synd för jag fastnade för deras utseende men frågan är om det är värt det då, får se om man hittar nån bra och billig någonstans annars får det bli nån annan cyckel det finns ju mängder med skönheter där ut =)

Mitt tips:
Kolla in en äldre Triumph Speed Tripple.
Är du 22 och bor i en någorlunda storstad så är allt nytt med mycket hästar sjukt dyrt att försäkra. Bättre att köpa lite äldre, känna dig fram vilken stil som passar dig.

Hade jag inte redan haft 3 hojar hade jag nog klämt in en Speed Tripple i mitt garage oxå... :hihi

:hej
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
990 sm(r)
Går att grusförsäkra, billig försäkring!
Låter lagom mycket med Leo vince slipon. Typ 5km framåt i tät skog :brynad
Du verkar gilla blickar och det får du. Ingen och jag menar ingen förväntar sig att det ska komma en "sån" hoj när de bara hört ljudet vilket är bra för de blir så förvånade att de glömmer gnälla på att de fått tinnitus.
Den vibrerar om man jämför med mina tidigare rad4 erfarenheter men inte på långa vägar som några andra skrivit om bullarna. Grymma bromsar och riktigt fin motor!

TESTA:7peta

Edit: Vill du däremot ha något som är lätt att lära sig köra på så välj en rad3-4. Jag tror jag hade tyckt den var lite för hysterisk att börja på, lite knepig i tajta kurvor med all effekt som kommer relativt stötvis på de låga varven.

Du sitter som en kung
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top