Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Jag har inte momentet i huvudet. Men jag vill ändå säga att du ska vara noga med att ta reda på det innan du drar. Distansen i baknavet är nämligen i lättmetall på Buell för att spara vikt. Så drar man för hårt så komprimeras distansen varvid lagren får ta upp sidokrafter och sedan blir det haveri. Oftast när det snurrar som snabbast.

Köp en mekhandbok vetja! Väl investerade hundringar.

...håller fullständigt med....mina bakhjulslager på ena sidan gav sig på Gotland ring förra året pga för hårt dragen bakaxel och mina framhjulslager är inte precis i nån bättre skick pga nån har förmodligen dragit de alldeles för hårt...svarvade ut en alldeles ny stor hål i bakfälgen med distansen som sitter mellan lagren! Moment nyckel och verkstadshandbok är suveräna inköp...och köp moment nyckel som går åt båda håll för på xb9r så dras framaxeln åt motsatta håll...vet inte hur det är med lightningen tyvärr:confused:
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
momenten har jag koll på men det där med en spärrnyckel som går åt båda hållen var ett bra tips... läste ju ngt om "låsskruvar" som också skulle dras med moment, har även koll på hur hårt de ska dras men har inte en aning om vad det är för ngt :rodnar
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
momenten har jag koll på men det där med en spärrnyckel som går åt båda hållen var ett bra tips... läste ju ngt om "låsskruvar" som också skulle dras med moment, har även koll på hur hårt de ska dras men har inte en aning om vad det är för ngt :rodnar

...på xb fram är det två skruvar som sitter under axeln som låser fast den efter dragning och en som sitter under svingen som fäster den axeln...sitter på samma sida som axeln går in på xb iallafall...vet inte hur det ser ut på din....men borde sitta vid axeln nånstans:tummenupp
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Skulle gå till botten med det igår o kolla det men det var så fint väder att alla skruvartankar försvann, det blev en härlig tur o hälsa på nästan alla man känner. fan vad nöjd jag e med cykeln egentligen. fattar inte varför man går i bytastankar under vintern:pangihuve ska bara få bytt däcken nu -inget vidare att bryta ned den i kurvan o inte alls veta hur det ska sluta, de är verkligen dååååliga!! men attans vad skön hojen blev att åka på med fatbar styret:yoparty
 

XBrider

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Emmaboda
Hoj
Harley Viper 08
...den följde jag i vintras och kom till och med ihåg att tanka den full och ta ut batteriet.....inga problem o få igång den....rök lite bara?!?!?......sen sket det sig med framhjulslagren men det är iallafall billigare än ett nytt batteri:banana

Hoppas att du skojar, tar de ett lakan för ett ända lager? Låter skumt.
Har ett par på hyllan om han är intresserad.:krama
Hörde att du hade lite problem med att koppla i höstas, hoppas att det löste sig vettigt.
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Har rivit av hjulen nu och de ska in o få nytt gummi... funderade på 2grejer: fanns ingen "låsskruv" där bak men det kanske ser annorlunda ut på XB modellerna?! och läste tidigare i tråden att bakaxeln skulle dras med 65-70 nm, känns som att det kan va lite lite, eller har jag fel?
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Hoppas att du skojar, tar de ett lakan för ett ända lager? Låter skumt.
Har ett par på hyllan om han är intresserad.:krama
Hörde att du hade lite problem med att koppla i höstas, hoppas att det löste sig vettigt.

10000 senare...idioterna på Mickes motor i Växjö som sket i kontakta mig angående pris och tog enligt buell experterna i stockholm 4 gånger längre på sig att byta kopplingen....dyr jävla cykel du sålt mig....och bara puckon som jobbar med det här nere.....

....köpte lagren från usa....gick på en 500 med frakt och allt...tar bara en jävla tid.....

Har rivit av hjulen nu och de ska in o få nytt gummi... funderade på 2grejer: fanns ingen "låsskruv" där bak men det kanske ser annorlunda ut på XB modellerna?! och läste tidigare i tråden att bakaxeln skulle dras med 65-70 nm, känns som att det kan va lite lite, eller har jag fel?

om jag vore dig skulle jag kolla med mek. eller handla en handbok....de här cycklarna är inte som japsare som man skravar tills det sitter....jag lovar man blir lite skit i byx när hjullagren explodera i en kurva i 150...o man blir nog rätt så död om det är en som sitter i framhjulet
 
Last edited:

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
om jag vore dig skulle jag kolla med mek. eller handla en handbok....de här cycklarna är inte som japsare som man skravar tills det sitter....jag lovar man blir lite skit i byx när hjullagren explodera i en kurva i 150...o man blir nog rätt så död om det är en som sitter i framhjulet

Ah, det får fasen bli att ringa den lokala H-D meken o kolla det!
Har även kikat runt lite efter böcker men hittar fasen inga (e ingen sökexpert här på nätet så det kanske e där problemet ligger) så har ni tips om var jag kan hitta verkstadshandbok till buell x1 lightning -02 är jag evigt tacksam. vill inte ens tänka på hur det skulle va o knäcka lagren i full karriär, du hade gjort det, va?!
 

-GLUT-

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Piteå
Hoj
R1 Fighter
Tjena, jag är sjukt sugen att köpa en bulle, men jag har gått genom i princip alla beg på blocket. Det konstiga är miltalen, en hittade jag som gått 3000mil, ca:4 stycken som gått cirkus 1500mil , sen har resterande gått 800 mil och mindre ,om än dom är 10-11 år gamla. Är dom så dåliga att man bara hinner köra 80mil per år och resten skruva,eller vad är det frågan om.
 
Last edited:

-GLUT-

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Piteå
Hoj
R1 Fighter
Och hur många mil kan man vänta att få ut av en bulle. Går dom att sälja med 5000mil på mätaren.Ingen som vill slåsönder mina fördommar så jag kanske kan bli en lycklig bulle ägare.
 
Last edited:

Merbau

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Sthlm
Hoj
2005 Buell XB9sx
Jaha, nu har jag skjutit skarpt med bullen.......jag som hade svårt å starta å fick tipset att kolla stiften. Hojen har bara gått 950mil från fabrik å då bara korta snålgasade stunder mellan de lååånga perioderna i garaget. Stiften var mkt riktigt ganska svartsotiga å tände inget vidare.
Jag snyggade till dom så gott ja kunde å prövade starta....10cm lång låga kastades ut ur avg.systemet å när ja plockade ur stiften igen så var det ena blött av bensin å det andra såg ut som det skulle. Ena cyllen hade nog bara tänt soppan varannan gång å därför orsakat "övertändningen". Jag bytte plats på stiften utskruvade å konstaterade att ja nog bara behöver två nya stift eftersom det ena tände dåligt......inget fel på bränsle tillförsel eller tändkablage alltså.

Nya försök stundar :)
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Jaha, nu har jag skjutit skarpt med bullen.......jag som hade svårt å starta å fick tipset att kolla stiften. Hojen har bara gått 950mil från fabrik å då bara korta snålgasade stunder mellan de lååånga perioderna i garaget. Stiften var mkt riktigt ganska svartsotiga å tände inget vidare.
Jag snyggade till dom så gott ja kunde å prövade starta....10cm lång låga kastades ut ur avg.systemet å när ja plockade ur stiften igen så var det ena blött av bensin å det andra såg ut som det skulle. Ena cyllen hade nog bara tänt soppan varannan gång å därför orsakat "övertändningen". Jag bytte plats på stiften utskruvade å konstaterade att ja nog bara behöver två nya stift eftersom det ena tände dåligt......inget fel på bränsle tillförsel eller tändkablage alltså.

Nya försök stundar :)

....skönt när det är enkelt iallafall:)
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Och hur många mil kan man vänta att få ut av en bulle. Går dom att sälja med 5000mil på mätaren.Ingen som vill slåsönder mina fördommar så jag kanske kan bli en lycklig bulle ägare.

Jag har haft otur med min...remmen gick av, bakhjullager sprängdes, kopplingsras, framlager dåliga och det är från 800 tills 1300 (förra sommaren) så tyvärr kan det va som du säger. Ett annat stort problem är väntetid på delar, båda ifrån märkesverkstad och även om man gör som jag och beställer själv från USA (betydligt billigare har jag kommit underfull med men inget kommer fram under två veckor)....

....däremot är de fruktansvärt roliga maskiner, mycket annorlunda och för min del alldeles lagom med kraft (mina andra hojar har aldrig klarat sig tillräkligt länge för att gå sönder av sig själv)....men jag skall inte ljuga och säga att det är HONDA kvalité på grejorna...men det man lägger ut på meka sparar man iallafall på genom försäkringen (som en god vän till mig sa!!)

:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har haft otur med min...remmen gick av, bakhjullager sprängdes, kopplingsras, framlager dåliga och det är från 800 tills 1300 (förra sommaren) så tyvärr kan det va som du säger. Ett annat stort problem är väntetid på delar, båda ifrån märkesverkstad och även om man gör som jag och beställer själv från USA (betydligt billigare har jag kommit underfull med men inget kommer fram under två veckor)....

....däremot är de fruktansvärt roliga maskiner, mycket annorlunda och för min del alldeles lagom med kraft (mina andra hojar har aldrig klarat sig tillräkligt länge för att gå sönder av sig själv)....men jag skall inte ljuga och säga att det är HONDA kvalité på grejorna...men det man lägger ut på meka sparar man iallafall på genom försäkringen (som en god vän till mig sa!!)

:D

Men det är ju bara för att någon dragit åt lagren för hårt så att de tryckt sönder aludistansen. Det räcker ju med att den varit hos en däckfirma som dragit med fel moment :tungan
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Men det är ju bara för att någon dragit åt lagren för hårt så att de tryckt sönder aludistansen. Det räcker ju med att den varit hos en däckfirma som dragit med fel moment :tungan

......eller tyvärr.... auktoriserade verkstad....finns åxå ett skäll till varför de skall kolla upp att hjullagrena skall vara en viss färg..:huvet

Inte riktigt vad jag ville höra:huvet , men bra när man kan få reda på saker och ting :tummenupp

har du provkört nån än...gör det först sen få vi se vad du tycker.....kanske värt lite skit under naglerna
 
Last edited:

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Ja min är inne på garantigrejer nu men gilla den sjukt mycket när jag väl fick köra den ;)
Snart har de kanske fått hem rätt delar till den med.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
......eller tyvärr.... auktoriserade verkstad....finns åxå ett skäll till varför de skall kolla upp att hjullagrena skall vara en viss färg..:huvet

Aj då, vilka klantskallar, de borde betala.

Vad var det som hände med din koppling?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top